Jump to content
Annons

Mysongbook nera. olagligt med tabs :(


Linus Aegman

Recommended Posts

Annons
  • Svar 100
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fruppe69 (oregistrerad)
Hej, vet ej om tråden finns men nu har det gött för långt. kan ej få tabsen jag vill, får val sitta i 10 timmar och ta ut låten?!

Jag ska berätta vad som gått för långt.

Din och andra snorungars bekvämlighet och ovilja att lyfta ett endaste finger för att nå dit ni vill.

Där har det sannerligen gått för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vet ej om tråden finns men nu har det gött för långt. kan ej få tabsen jag vill, får val sitta i 10 timmar och ta ut låten?!

Jag ska berätta vad som gått för långt.

Din och andra snorungars bekvämlighet och ovilja att lyfta ett endaste finger för att nå dit ni vill.

Där har det sannerligen gått för långt.

Jag älskar gamla människor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
jag har aldrig använt såna tabs på nätet faktiskt för att lära mig grejer.. många gånger så stämmer dom ju inte ens. så jag la ner det å lärde mig planka låtarna själv istället.. mycket nyttigare.. 😎

exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysongbook är knappast den första siten att stängas ner, även Powertabs och MXTabs är nere. Det bör dock påpekas att ingen har tvingat dessa siter till att stänga ned, det är dom själva som har tagit det beslutet.

Dock är det för jävligt, det här som pågår. Det är en ny lag i USA, som säger att man inte längre ska få lägga upp tabbar och låttexter på internet.

Tabbar har jag dock aldrig förstått varför det skulle vara olagligt. Människor som sitter hemma och själva snickrar ihop tabbar brukar inte särskilt ofta göra tabbar som stämmer helt. Därför är tabbarna dom gör deras egna tolkning av en låt. Och alla vet väl att vill man inte ha en tabb som stämmer till 100% ska man köpa den officiella tabboken.

Problemet är ju att inte ens de officiella tabböckerna stämmer till 100%, vilket jag tycker är mycket märkligt. Jag köpte bland annat tabboken Six Degrees Of Inner Turbulence av Dream Theater, och fan, den var riktigt jävla dålig. Jag kunde direkt se hur många fel det faktiskt fanns. Varför ska man bemöda sig om att ge artisten den otroligt lilla summa pengar de troligtvis får in på tabböckerna? Är det verkligen någon här som tror att artisterna tjänar miljonbelopp på deras tabböcker? Knappast.

Så länge de så kallade "officiella" tabböckerna suger lika mycket som dom gör, vägrar jag att köpa en endaste bok. Jag tänker fortsätta ladda ner!

För dom av er som fortfarande vill ha både vanliga tabbar, Powertab och Guitar Pro-tabbar, kolla in www.ultimate-guitar.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker de som propagerar för att inskränka copyright lagen missat en poäng. Det är en vara som plagieras och används MOT upphovsmannens vilja... att det råkar vara redan väldigt ekonomisk för-fördelad grupp musiker som direkt blir drabbade av detta är ju uppenbart, men i förlängningen så är det även vi mindre kända som hankar oss fram.

Det är f.ö inte TAB branschen jag suktar efter, skriver och arrangerar klassisk musik också, och där är detta ett mycket större problem, för att upplagorna är mycket mindre och därmed skörare marknad.

Ska dra ytterligare ett exempel som alla borde förstå: Om du har en spelning 20 mil från din stad, det kostar dig och arrangören ett antal tusen för ljud och en mängd timmar i förberedelse, ni förväntar er få tillbaka de pengar ni lagt ut, och arrangören hoppas detsamma med viss vinst. Sen visar det sig att samtliga i publiken kommit in utan att betala inträde och ni står där... är detta OK?

Jag hamnade i musiken för att jag inte ser ngt annat alternativ, ska jag inte kunna skapa mina produkter och hitta skäliga sätt att kunna sälja detta... får man inte vara så krass i musikvärlden att man vill leva på den också? Läs igenom mina inlägg en gång till innan svar tycker jag.... Jag skrev nämligen bland annat om "hubbe och bebbe" som vill sprida sin egen musik... som rent promotionmedel är det bra, men det är ju inte det som diskuteras nu!

Jag skulle sätta på att samma kostad som folk har för att köpa sina extra hårddiskar och betala dyrt sitt internet lätt är långt under vad det skulle kosta att köpa sina tabs och noter. Jag köper mycket noter och musiklitteratur, men är då musikstuderande, jobbar extra som lärare och musiker... gjorde avdrag på drygt 4000 från förra året i bara Nothäften... så en hemmamusiker skulle på sin höjd behöva lägga ut 5-600. Så att det går en viss summa från dina brännbara skivor till upphovsrättsorganisationerna är inte så dumt, men det borde det göra från hårddisktillverkarna också då.

EDIT: Och att den här diskussionen förs här med såna bottenargument är fan i mig beklämmande... det här är ju ett studioforum fullt med musiker, hur tänker ni egentligen? "Ja, jag gör musik bara för att det är kul och vill inte tjäna ett öre på det, jag ska bli elektriker och läsa på KTH... förresten, e-type är bäst"

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna? YTTERST lite skulle jag tro.

För det andra, varför skulle jag köpa en tabbok som i många fall överhuvudtaget inte stämmer?

Att jämföra tabbarna med nedladdning av mp3 är bara dumt, och kommer bara att resultera i ytterliggare en jobbig debatt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna?

Upphovsrätt handlar ju inte bara om pengar.

I detta fall är det så tänkt att den som skrivit låten / äger rättigheterna också borde vara den som bestämmer över den.

Inte så kul att nån finnig idiot plankar fel och basunerar ut det till världen liksom.

Den som slänger upp tabsidor drar dessutom in en skaplig peng i reklamspons, något som torde vara uppenbart för alla som besökt en sån där sida... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna? YTTERST lite skulle jag tro.

För det andra, varför skulle jag köpa en tabbok som i många fall överhuvudtaget inte stämmer?

Att jämföra tabbarna med nedladdning av mp3 är bara dumt, och kommer bara att resultera i ytterliggare en jobbig debatt... 😳

Tycker det väldigt ogenomtänkt det du förespråkar... jag tar tab som exempel, om man ser på musik som skrivs i noter så är problemet större där. Skriver det igen: om jag som upphovsman av en vara (en vara=en produkt) vill kunna sälja denna, så måste det ju vara upp till mig hur den skall spridas? Eller?

Att inte jämföra det med mp3 är ju också lite konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna? YTTERST lite skulle jag tro.

För det andra, varför skulle jag köpa en tabbok som i många fall överhuvudtaget inte stämmer?

Att jämföra tabbarna med nedladdning av mp3 är bara dumt, och kommer bara att resultera i ytterliggare en jobbig debatt... 😳

Tycker det väldigt ogenomtänkt det du förespråkar... jag tar tab som exempel, om man ser på musik som skrivs i noter så är problemet större där. Skriver det igen: om jag som upphovsman av en vara (en vara=en produkt) vill kunna sälja denna, så måste det ju vara upp till mig hur den skall spridas? Eller?

Att inte jämföra det med mp3 är ju också lite konstigt.

Men om du säljer mig en vara, då vill jag vara helt säker på att den varan inte är trasig på något vis. Om du säljer mig en T-shirt, och den går sönder i tvätten på en gång, tror du då att jag kommer att köpa fler T-shirts av dig? Nej, då kommer jag att köpa dom svart för 15 milleöre på svarta marknaden istället. Det kanske är samma kvalité, men jag kommer åtminstone inte att ha slängt bort mina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna? YTTERST lite skulle jag tro.

För det andra, varför skulle jag köpa en tabbok som i många fall överhuvudtaget inte stämmer?

Att jämföra tabbarna med nedladdning av mp3 är bara dumt, och kommer bara att resultera i ytterliggare en jobbig debatt... 😳

Tycker det väldigt ogenomtänkt det du förespråkar... jag tar tab som exempel, om man ser på musik som skrivs i noter så är problemet större där. Skriver det igen: om jag som upphovsman av en vara (en vara=en produkt) vill kunna sälja denna, så måste det ju vara upp till mig hur den skall spridas? Eller?

Att inte jämföra det med mp3 är ju också lite konstigt.

Men om du säljer mig en vara, då vill jag vara helt säker på att den varan inte är trasig på något vis. Om du säljer mig en T-shirt, och den går sönder i tvätten på en gång, tror du då att jag kommer att köpa fler T-shirts av dig? Nej, då kommer jag att köpa dom svart för 15 milleöre på svarta marknaden istället. Det kanske är samma kvalité, men jag kommer åtminstone inte att ha slängt bort mina pengar.

Men om en klåfingrig rackare har svårt att planka Dream Theater är det väl inte fog för att du skall retirera? Det är ju som att säga att du bara skall läsa tidningen studio på nätet om det råkar vara ett stavfel för mycket.

Beklämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men det här är bara löjligt! För det första, hur mycket tro ni banden får in på tabböckerna? YTTERST lite skulle jag tro.

För det andra, varför skulle jag köpa en tabbok som i många fall överhuvudtaget inte stämmer?

Att jämföra tabbarna med nedladdning av mp3 är bara dumt, och kommer bara att resultera i ytterliggare en jobbig debatt... 😳

Tycker det väldigt ogenomtänkt det du förespråkar... jag tar tab som exempel, om man ser på musik som skrivs i noter så är problemet större där. Skriver det igen: om jag som upphovsman av en vara (en vara=en produkt) vill kunna sälja denna, så måste det ju vara upp till mig hur den skall spridas? Eller?

Att inte jämföra det med mp3 är ju också lite konstigt.

Men om du säljer mig en vara, då vill jag vara helt säker på att den varan inte är trasig på något vis. Om du säljer mig en T-shirt, och den går sönder i tvätten på en gång, tror du då att jag kommer att köpa fler T-shirts av dig? Nej, då kommer jag att köpa dom svart för 15 milleöre på svarta marknaden istället. Det kanske är samma kvalité, men jag kommer åtminstone inte att ha slängt bort mina pengar.

Men om en klåfingrig rackare har svårt att planka Dream Theater är det väl inte fog för att du skall retirera? Det är ju som att säga att du bara skall läsa tidningen studio på nätet om det råkar vara ett stavfel för mycket.

Beklämmande.

Problemet är mycket större än vad du tror. Felen i tabböckerna är ibland rent horribla, och jag kan säga dig med stor säkerhet att banden i fråga oftast inte är inblandade på något vis i tabböckerna.

Om det i tidningen Studio förekommer riktigt grova fel, exempelvis dom ger fel betyg åt fel produkt, fel produktnamn, felaktiga nyheter, osv...så kommer ju alla att gå över till någon annan tidning eller hur? Men om den enda annan tidning finns gratis att ladda ner på nätet, då går alla över till det, eller hur?

Jag har faktiskt köpt flera tabböcker, bland annat Six Degrees of Inner Turbulence av Dream Theater och Destroyer av Kiss, och dom har alla riktigt grova fel på många ställen. Jag tänker i alla fall att fortsätta använda tabs från länken jag postade ovan.

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

"Ja, jag gör musik bara för att det är kul och vill inte tjäna ett öre på det, jag ska bli elektriker och läsa på KTH"

Stämmer hyfsat rätt. Går dock Teknisk Fysik i Uppsala.

Pengar är inget jag bryr mig om. Vill dock släppa grejer eller få spelningar ute å såntdär. men den monetära delen bryr jag mig knappt om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kom på ett till exempel: Om jag spelar in en låt, så kommer ngn iglel och plankar denna, spelar in den och ger ut den gratis, är detta OK? Tycker ni missar hela poängen i det jag skriver... det handlar inte om att det är två ställen det är felplankat på (ofta är det förenklat för att de flesta musiker inte klarar att lira det som är). Fortsätt du använda tabs från den ovan nämnda länken, men jag tycker ditt samvete skall göra att du med jämna mellanrum inhandlar lite böcker (och köper skivor).

"Ja, jag gör musik bara för att det är kul och vill inte tjäna ett öre på det, jag ska bli elektriker och läsa på KTH"

Stämmer hyfsat rätt. Går dock Teknisk Fysik i Uppsala.

Pengar är inget jag bryr mig om. Vill dock släppa grejer eller få spelningar ute å såntdär. men den monetära delen bryr jag mig knappt om...

Skönt, men du har som ambition att tjäna ditt uppehälle på ngt i livet va? Om jag skulle medans du jobbar fram ngn produkt (eller säljer en produkt) skulle ta denna idé eller vara och sprida gratis, skulle du jubla då... se det för vad det är: en produkt. Att du behöver den är inte lika uppenbart som att du behöver potäter på matbordet, men tydligen så ingår det i mängden förbrukningsvaror som människan nyttjar, då finns det dem som måste producera det... är de de enda som inte skall kunan få ut ngt av sin vara?

Jag börjar hysa lite hopp om förståelse, och som jag tidigare sagt är jag förundrad över att hitta denna knasigt förankrade åsikt här... bland musiker. Jag hoppas att det är för att ni är snåla (och hittar på en knäppt legitim orsak till att inte betala för sig) och hellre köper märkeskläder än att gynna ngt ni brinner för. En till sak, om ni köper 1 tab-bok med eran favoritgrupp och lär er den bra så kommer ni att kunna planka det ni finner intressant.

EDIT: i denna fråga anser jag alltså inte att de olika tyckena kan försvaras med allas rätt till olika åsikt, det är bara fel att sprida andras produkter utan deras direkta godkännande. Det är exakt som om jag skulle gå in på Konsum och plocka en matvarukorg full och gå ut utan att pröjsa. Hoppas ni tänker om.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju bara säga, att jag köper skivor hela tiden, för då får jag vad jag betalar för: musik jag gillar!

Men betalar jag för tabböcker, får jag felaktiga tabbar som jag själv ändå måste sitta och rätta, och då kan jag lika gärna tabba allt helt själv. Och vad är då meningen med att köpa tabböckerna till att börja med?

Och jag föredrar att försörja artisterna jag gillar genom att köpa deras skivor och gå på deras konserter, framför att köpa tabböcker som aldrig stämmer. 😄

Och förresten, dom som laddar ner tabbar, tjänar dom några pengar på att lära sig andras låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag föredrar att försörja artisterna jag gillar genom att köpa deras skivor och gå på deras konserter, framför att köpa tabböcker som aldrig stämmer. 😏

Och förresten, dom som laddar ner tabbar, tjänar dom några pengar på att lära sig andras låtar?

Självklart får artisterna pengar, det fixas genom deras förlag/skivbolag.

Och de som använder sig av artisternas material förbrukar varan.

Så bedrövliga är inte de tab-böckerna jag kollat in. Och på nätet är de oftare mycket sämre. Det handlar ju inte om det heller, det handlar om att du använder en vara och inte ersätter ngt för det. Jag kommer att sätta ut tabs med mitt band, i rent promotionsyfte, men där ger jag mitt tillstånd att det sprids, förstår du skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag föredrar att försörja artisterna jag gillar genom att köpa deras skivor och gå på deras konserter, framför att köpa tabböcker som aldrig stämmer. 😆

Och förresten, dom som laddar ner tabbar, tjänar dom några pengar på att lära sig andras låtar?

Självklart får artisterna pengar, det fixas genom deras förlag/skivbolag.

Och de som använder sig av artisternas material förbrukar varan.

Så bedrövliga är inte de tab-böckerna jag kollat in. Och på nätet är de oftare mycket sämre. Det handlar ju inte om det heller, det handlar om att du använder en vara och inte ersätter ngt för det. Jag kommer att sätta ut tabs med mitt band, i rent promotionsyfte, men där ger jag mitt tillstånd att det sprids, förstår du skillnaden?

Det vore intressant om man kunde kolla exakt hur mycket pengar artisterna tjänar på tabböckerna. Nån som vet hur man kollar det?

Men jag kan säga att jag vägrar betala för en trasig vara, så må det vara tabböcker eller kondomer med cola-smak. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart förstår jag din ståndpunkt Steflund. Håller med dig på en del grejer också.

Men jämförelsen med den produkten och en produkt inom musikvärlden är inte samma sak enligt mig.

Företag anställer bara arbetare inom saker som marknaden kräver, eller saker de kan tjäna pengar på.

Om marknaden inte kräver tabb-böcker anser jag att man är dum om man sattsar på det med iden att tjäna pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag föredrar att försörja artisterna jag gillar genom att köpa deras skivor och gå på deras konserter, framför att köpa tabböcker som aldrig stämmer. 😆

Och förresten, dom som laddar ner tabbar, tjänar dom några pengar på att lära sig andras låtar?

Självklart får artisterna pengar, det fixas genom deras förlag/skivbolag.

Och de som använder sig av artisternas material förbrukar varan.

Så bedrövliga är inte de tab-böckerna jag kollat in. Och på nätet är de oftare mycket sämre. Det handlar ju inte om det heller, det handlar om att du använder en vara och inte ersätter ngt för det. Jag kommer att sätta ut tabs med mitt band, i rent promotionsyfte, men där ger jag mitt tillstånd att det sprids, förstår du skillnaden?

Det vore intressant om man kunde kolla exakt hur mycket pengar artisterna tjänar på tabböckerna. Nån som vet hur man kollar det?

Men jag kan säga att jag vägrar betala för en trasig vara, så må det vara tabböcker eller kondomer med cola-smak. 😏

Tror att man kan höra med utgivarna men då får man nog bara sifrorna på en höft,

men jag är inte helt säker på saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan säga att jag vägrar betala för en trasig vara, så må det vara tabböcker eller kondomer med cola-smak. 😆

Vad artisterna respektive förlagen tjänar är väl grundat på ngt slags kontrakt, jag skulle dock gissa på mellan 10-30% till artisterna, för det är ju några led innan färdig produkt samt materiella kostnader.

Tycker ditt argument inte riktigt håller, på det hela så stämmer det ju helt garanterat det som står, om det sedan är ngt fel och du märker det, då är du ju så pass duktig att tab-boken fungerar som en guide till att spela deras material på ditt sätt. Låter som ett argument för att du skall kunna sova gott om nätterna. 😏😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att felen är så stora, att det är ett bra argument. Jag menar, jag har stött på att det är fel tonart dom spelar i, att instrumenten är fel stämda, att dom använder en 7-strängad när låten inte ens kräver det, osv...

Betalar jag för en vara, vill jag gärna få vad jag betalar för. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att betala för en tabbok om artisten/bandet själva var inblandat och såg till så att det stämde.

Exempelvis skivor. Innan jag köper något, brukar jag alltid ladda ner för att se om jag gillar skivan i fråga. Om jag gillar det, då köper jag det. Gillar jag det inte, så köper jag det inte, så enkelt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja tro att det finns en orsak till att de "felen" finns som du nämnde. Jag har också sett fel i liknande böcker (har inte sett de du nämnde), men aldrig så stora... dock har jag inte spenderat så mycket tid då jag bara använder det för att småplanka grejer jag inte fixar att ta ut själv. Spelar iof sig väldiugt lite el-gitarr, och felen är nog mindre i den musiken jag oftast köper noter med.

Fortfarande står frågan kvar om du tycker det är rätt att förbruka en vara som du inte gjort dig rätt i att inneha? Köp boken och använd det du finner på nätet som referens, så blir alla glada och nöjda, skriv till förlagen om felen så kanske det ändras (eller så får du jobb att göra det bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande står frågan kvar om du tycker det är rätt att förbruka en vara som du inte gjort dig rätt i att inneha? Köp boken och använd det du finner på nätet som referens, så blir alla glada och nöjda, skriv till förlagen om felen så kanske det ändras (eller så får du jobb att göra det bättre).

Men det är ju ändå inte samma vara vi pratar om. Tabbarna på nätet är inte kopior på de officiella tabböckerna, tabbarna på nätet är människors egna versioner på låtarna.

Förresten tycker jag inte att jag ska behöva maila till dom så fort jag hittar något fel. Som kund har jag rätt att begära att en vara ska fungera felfritt vid köp.

Vi har lite olika syn på det här, märker jag. 😏 Jag upprepar mig bara, känner jag. Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens, eller något? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan hålla med om att copiera någons noter sedan lägga ut på nätet kanske är lite oskysst mot kompositörena,

Men hemmasnickrade tabb i form av siffror i en följ utan rythmer och riktiga notsymboler borde inte räknas som noter och därför inte räknas som plagiat eller vad lagen nu säger! 😏

Snart drivs utvecklingen till att hemmatabbar krypteras till oienkännligt för att ta frams i ett specialprogram 😆

Som musiklärare är det ett bra verktyg i undervisningen att kunna ta till internet för att söka fram en låt, skolorna har knappast råd att köpa in alla notböcker med alla dom goa låtar som finns ute i världen.

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag kan inte det tyvärr, för jag tycker det är för fel synsätt på det.

Ska citera mig själv: "Om jag spelar in en låt, så kommer ngn iglel och plankar denna, spelar in den och ger ut den gratis, är detta OK?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att copiera någons noter sedan lägga ut på nätet kanske är lite oskysst mot kompositörena,

Men hemmasnickrade tabb i form av siffror i en följ utan rythmer och riktiga notsymboler borde inte räknas som noter och därför inte räknas som plagiat eller vad lagen nu säger! 😏

Snart drivs utvecklingen till att hemmatabbar krypteras till oienkännligt för att ta frams i ett specialprogram 😆

Som musiklärare är det ett bra verktyg i undervisningen att kunna ta till internet för att söka fram en låt, skolorna har knappast råd att köpa in alla notböcker med alla dom goa låtar som finns ute i världen.

Ja, det där är en hårfin linje... för studier får man ju kopiera en del av ett verk, så jag tycker att refarat och så borde finnas tillgängligt. Jag har jobbat rätt så mycket som lärare... och jag har som regel att eleverna skall köpa ngn bok per termin, men för att täcka allt så använder jag också material som jag har själv också. Då betalar också skolor en kopieringsavgift (vet inte vad den heter) som litegrand täcker detta "svinn".

Nu är vi lite inne i hur man ser på undervisning också! =) Jag ska inte in där ens... hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiotisk lag...  😏

Säg till om du öppnar butik/verkstad. Jag blir din mest trogne besökare. 🙁

😕

Men gemene man har en annan syn, musik "ska" vara gratis. Man man får såklart inte sno en korv av korvgubben på stan eller det är klart att man betalar för de kläder man vill ha osv. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, många som skriver.

Läste (i en KÖPT tidning! inte Internet!) att van Halen stod med ryggen mot publiken när han "kom på" tappingtekniken, så att ingen kunde sno det han gjorde och för att han tyckte han såg dum ut.

Gick ju inte så bra med det, varenda metalsnubbe här på forumet sitter väl o tappar sönder fingrarna varje dag. Men vänta, han kanske har tjänat miljoner på tabböcker, vem vet?

Om du kommer på någonting originellt så visa det aldrig...så kan ingen lägga upp det på Internet. Och släpp inte en bok för då kommer alla att kopiera den till Internet. Eller ännu bättre, spela inte alls så att du med största säkerhet vet att ingen kan sno det du gjort.

Men nej, det funkar ju inte. Isf får du ju inga jobb eller pengar, bara att köra på och om någon använder sig av något du gjort så får du hoppas att artisten är sämre än dig så att det blir din låt som säljs ist. Eller så bryr sig ingen förutom du, för ackordföljden finns redan i 1000 andra låtar. Det är nog bäst att vara riktigt säker på att man inte plagierar något innan man gör sig en låt...annars... 😏

ang tabböcker så är det inte många band som ens har några, mest "learn to play x", maiden o metallica. Får väl släppas böcker om de vill folk ska köpa!? http://www.jam.se/litterat.htm finns ju många böcker men inte mycket nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...