Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

behöver lite tips ifrån tekniska forumsnubbar... vet inte exakt när problemet uppstod, men i dagsläget har jag inte min hemmastudio inkopplad i jordat urtag, och tvärt emot vad jag har varit med om innan så börjar det nu brumma och fräsa lite extra när jag håller i strängarna på basen eller rör vid micken.

så, vad beror det här på, och hur avhjälper jag det enklast? -jordat urtag är inte ett alternativ i dagsläget.

Annons
Postat

denna ström, denna ström...

jag snurrade ett halvt varv på strömsladden till preampen (i förgreningsdosan), och vipps var det borta.

Postat (redigerat)

Ja, denna ström...

Jag jordade min anläggning genom att dra en sladd från ett av jordblecken i förgreningsdosan till ett element med bra resultat.

Edit: Har alltså också ojordade uttag.

Redigerat av Fytrius
Postat
Ja, denna ström...

Jag jordade min anläggning genom att dra en sladd från ett av jordblecken i förgreningsdosan till ett element med bra resultat.

man kan göra så och det kan funka. Men man får passa sig så att det inte blir för stora strömmar. Jordar man hela sin dator och det blir något fel (nån komponent som leder till jord) så blir sladden ordentligt strömförande och man kan få stötar av den och det kan bli en onödig belastning på elräkningen.

Postat (redigerat)
Ja, denna ström...

man kan göra så och det kan funka. Men man får passa sig så att det inte blir för stora strömmar. Jordar man hela sin dator och det blir något fel (nån komponent som leder till jord) så blir sladden ordentligt strömförande och man kan få stötar av den och det kan bli en onödig belastning på elräkningen.

med all respekt för dina kunskaper, men det är väl det som är tanken? att strömmen hellre skall gå via jord(ex. element) än ner i din arm, när du börjar ratta på preampen? edit:(jaha, du menar krypströmmar typ)

en intressant sak med jord, är ju att man åtminstone förr hade en jord, och ex. tre faser in. nolla och jord är alltså samma sak, vilket gör att man faktiskt kan montera ett jordat urtag trots att det bara är fas och nolla till urtaget.

Redigerat av Itzhak
Postat

Har du jordfelsbrytare i kåken så kommer den att lösa ut. Det är tänkt att strömmen (i enfasfallet) skall gå i retur i nollan och inte i jorden. Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara så poppis bland försäkringsbolagen heller... Vi pratar dock om skojiga små ljudprylar med småströmmar så i detta fallet så "borde" det inte vara några problem.

Ett annat skojigt tips är att faktiskt dra om kablarna så att man får jordade uttag där man behöver det. Inte svårt alls, men eftersom det är en fast installation så skall det göras av en behörig elektriker. (Eller han skall i alla fall godkänna det hela för att försäkringen skall gälla.)

Postat
Har du jordfelsbrytare i kåken så kommer den att lösa ut. Det är tänkt att strömmen (i enfasfallet) skall gå i retur i nollan och inte i jorden. Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara så poppis bland försäkringsbolagen heller... Vi pratar dock om skojiga små ljudprylar med småströmmar så i detta fallet så "borde" det inte vara några problem.

Ett annat skojigt tips är att faktiskt dra om kablarna så att man får jordade uttag där man behöver det. Inte svårt alls, men eftersom det är en fast installation så skall det göras av en behörig elektriker. (Eller han skall i alla fall godkänna det hela för att försäkringen skall gälla.)

ja, det kan nog stämma när jord och nolla kommer in separat, men i sommarstugan och i huset jag bor också (lite äldre byggen) så är det kontakt mellan nollan och jord i urtagen, så jorden kommer ifrån samma ställe som nollan, i centralen. -däremot är det en potentiell säkerhetsrisk, så det är ju inte att rekomendera.

i vilket fall som helst så gillar jag varken små eller stora strömmar... får rejäla krypströmmar mellan min gitarrförstärkare och resten av studioprylarna, eftersom gitarren är jordad, men inte resten... brrr....

lite kul att det räckte med att vända på stickkontakten för att få bort brummet.

Postat

Nu måste vi ta tag i det här....eller rättare sagt; om någon känner för att förklara med respekt för min Okunskap så är den välkommen...

Hemmabyggd jordkabel brukar inte vara så poppis bland försäkringsbolagen heller..

Om jag drar en hemma(g)jord 😄 kabel av typ 2.5 kvmm till ett element från en jordad kontakt för att jag saknar jordade uttag; på vilket sätt är det farligt och hur kan det belasta elräkningen? Om det vore läckströmmar från någon komponent i anläggningen så skulle väl det belastat elräkningen lika mycket om det funnits jordade uttag? Och vad har försäkringsbolagen för synpunkt på en jordkabel?

Det försvann iaf "hum" i anläggningen när jag gjorde så....

Postat

Jag skulle inte rekommendera "jordningen" i elementet som beskrivs i den här tråden.

Resultatet kan i värsta fall bli att du förvandlar varenda element i huset till potentiella dödsfällor!

Jag ska försöka förklara det enkelt:

Jordpotentialen i värmesystemet kan ligga på en helt annan nivå än elsystemets jord. Ofta finns det till exempel konstmaterial eller icke ledande material i ledningssystemet, tätningar, plaströr av olika slag etc. Rörsystemet är ju inte gjort för att vara elektriskt ledande. Och rörsystemet till värmelementen är alltså inte att betrakta som elektriskt "jordat".

Om du får ett fel i en apparat i studion som gör att du får faspotential till chassit så är risken, i det fall du har jordat skyddsjorden från din utrustning i elementet som du nu har gjort, att du också får upp till 230 volt potential i alla värmelement i huset. Vidden av detta är inte svår att förstå...

Vad som kan hända? Det är lätt att beskriva genom att dra paralellen med jordbrukaren som kommer ut i ladugården och hittar korna döda. Anledning: han har fått olika jordpotential mellan deras vattensystem, genom en felkoppling liknande den du har gjort, och någon annan jordad punkt i kornas bås. Och detta har hänt..!

Ett annat exempel som är teoretiskt fullt möjligt:

Du får, precis som ovan, faspotential ut i värmesystemet genom din "jordning". Någonstans i värmesystemet har du "nästan" en jordförbindelse genom en tätning, skarv eller liknande i rörsystemet. En liten yta får överföra en ganska stark ström mot jord, dock inte tillräckligt för att din 10 A säkring i elcentralen skall lösa ut. "Skarven" upphettas till slut tillräckligt för att antända intilliggande spån från bygget, som antänder bjälklaget och kåken brinner ner...

Detta scenario är väl i och för sig ganska osannolikt. Men fullt möjligt.

Hur som helst skulle ett försäkringsbolag ha ganska stora invändningar mot din jordning av studion.

Så till förslaget om att använda nollan som "skyddsjord". Det kan i och för sig fungera i ett fyrledarsystem som har gemensam nolla och jord. Men i ett femledarsystem är det inte riktigt samma sak. Och hur många har koll på den egna elcentralen..?

Experiment med jordningar som inte är riktig jord kan kosta mycket mera än det smakar.

Postat

Fan Violiner, dels hann du före, dels var pedagogiken slående bra och riktig.

Postat

En enkel - men tillfällig - lösning, är att koppla en förlängningskabel från köket (där det alltid måste vara jordat, enligt de regler för elsäkerhet som har funnits sedan Hedenhös). På så sätt kan man få reda på om problemen beror på avsaknad av jord eller inte.

Skyddsjord finns i alla centraler - och att dra en extra kabel i rören där det saknas, är ju inga problem - men inkopplingen av jordkabeln i centralen måste göras av elektriker. Så länge kabeldragningen är fackmässigt utförd, så kan man göra allt sådant förarbete själv och slippa betala för det (OBS! stäng av spänningen på centralens brytare först!!!) - och om det ligger rör i väggarna, så är det svårt att inte få dragniningen fackmässigt utförd... 😕

Postat (redigerat)
En enkel - men tillfällig - lösning, är att koppla en förlängningskabel från köket (där det alltid måste vara jordat, enligt de regler för elsäkerhet som har funnits sedan Hedenhös). På så sätt kan man få reda på om problemen beror på avsaknad av jord eller inte.

Men OBS! då är det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln från köket och inte någon alls till något ojordat vägguttag - om man int eär konsekvent här kan man skapa en "elektrisk stol" åt sig själv i stället...

Redigerat av Violiner
Postat

Men OBS! då är det viktigt att koppla ALLA prylarna i rummet till den jordade kabeln från köket och inte någon alls till något ojordat vägguttag - om man int eär konsekvent här kan man skapa en "elektrisk stol" åt sig själv i stället...

Absolut!

Det kan inte understrykas för mycket att det är en tillfällig koppling för att testa. Man får inte ha förlängningskablar mellan olika rum liggande permanent, av just elsäkerhetsskäl. Skulle huset brinna ner och en sådan sak upptäcks, så finns det inga försäkringar som täcker det!!!

Man ska vara försiktigare med el, än många tycks tro. Det är på grund av ovarsamhet och slarv som de flesta elrelaterade olyckor och bränder inträffar. Tänk hellre en gång extra innan du gör något som inte är 100% självklart! 😕

Postat

Ok. Jag böjer mig för sakkunskapen och plockar bort elementkabeln. Jag trodde verkligen (man ska inte tro - man ska veta) att elementen var så mycket jord som det kunde bli....

Då kommer nästa fråga:

Varför ligger det en spänning på 100 V på alla höljen när jag kopplar bort jorden? Den härstammar från nätaggregatet på datorn märker jag efter att använt uteslutningsmetoden.

Postat

Du kan få en potentialskillnad mellan höljena om du inte har jordat. Det är inte särskilt behagligt att koppla mellan burkarna om det är så - eller det har du kanske redan märkt...? 😕 Det kan hjälpa att vända 220V-kontakten på någon av enheterna, men det är inte säkert att det hjälper. Det beror på hur nätdelen i apparaten är konstruerad...

Den enda säkra lösningen är att dra in jord till rummet, så att allt blir jordat. Då är chassina kopplade till skyddsjorden, strålningsskyddet i CRT-skärmar fungerar plötsligt etc - så man har egentligen allt att vinna på att ha jordat.

Postat (redigerat)

Det är inte en potentialskillnad MELLAN höljena utan rätt och slätt nätaggregatet som på något sätt lägger c:a 100 V på datorns hölje och därmed alla anslutna apparaters hölje. Och det var likadant på min gamla dator så det är knappast något fel på nätaggregatet. Det kanske ska vara så...?

Man undrar ju vilken ström som det blir av detta när det är jordat? Jag kan bara mäta likström här så jag har ingen aning.

Edit: snavstel

Redigerat av Fytrius
Postat (redigerat)

Datorer ska ju egentligen alltid vara kopplade till jordat urtag - för annars sticker all CE-märkning o dyl all världens väg, eftersom chassit inte är jordat och strålningsvärden etc inte längre stämmer då. När du kopplar till ett jordat urtag, så får du ingen spänning i chassit, just för att chassit alltid kopplas till skyddsjorden och får nollpotential. 😏

Vad använder du förresten som referens när du konstaterar att det finns 100V i chassit? Är det elementet, eller...? 😏

Redigerat av Claes
Postat

Japp! 😏 Även om jag inte ska använda metoden för jordning permanent längre så tog jag mig friheten att mäta mot elementet. Det innebär väl teoretiskt att det skulle kunna ligga 100 V i elementen istället för i datorn men det är osannolikt. Dessutom tycker jag mig känna spänningen i höljena när de inte är jordade.

Ska nu se över hur jag kan åstadkomma en korrekt utförd jordning enligt era råd.

Tackar!

...och förlåt om jag kapade din tråd Itzhak! Jag kapade iaf en jordkabel....

Postat
...och förlåt om jag kapade din tråd Itzhak! Jag kapade iaf en jordkabel....

bara roligt när det blir liv i trådarna.

själv är jag bara glad att jag provade att vända på kabeln.

• 2 månader senare...
Postat

Detta låter livsfarligt!

Ska man aldrig blanda jord och vanliga uttag i ett rum?? 😄

Förklara gärna vad som inte fungerar, så man slipper bli friterad

Postat

Detta låter livsfarligt!

Ska man aldrig blanda jord och vanliga uttag i ett rum?? :rolleyes:

Förklara gärna vad som inte fungerar, så man slipper bli friterad

Förr i tiden blandade man vilt, men i dag installeras det nog jordade urtag överallt och enligt dagens regler får man aldrig blanda ojordat och jordat i samma rum. Har du en gammal installation där det är blandat, så se till att koppla all utrustning till det jordade - och använd inte alls de ojordade, så är du säker. Alternativet är att få indraget skyddsjorden också och få utbytt alla urtag i rummet till jordade, så behöver du inte tänka sedan... Sådana ingrepp måste göras av elektiker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.