Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
väääänta nu.....

Är det så att folk med PC inte ser bilderna?? Eller har jag missuppfattat nåt? 🙁

Jodå, iofs så är det PNGbilder med alfakanal så det är möjligt att det blir lite möckigt i IE på Win men det borde Apple ha tänkt på...

ok... (ja, som ni märker så blottar jag min okunskap ganska frikostigt idag 🥰)

Annons
Postat
väääänta nu.....

Är det så att folk med PC inte ser bilderna?? Eller har jag missuppfattat nåt? 😏

Jodå, iofs så är det PNGbilder med alfakanal så det är möjligt att det blir lite möckigt i IE på Win men det borde Apple ha tänkt på...

Det är bara alfakanaler som IE är dåligt på. PNG-bilder utan transparens funkar hur bra som helst i IE4 och senare, så visst är PNG redan ett fullt bekvämt alternativ till JPEG och GIF - oavsett webbläsare och plattform.

Med IE6 ritas PNG (med alfakanal) med "nästan" transparent bakgrund, och med IE7 har Microsoft äntligen fixat till stödet för PNG.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Lite roligt ändå att Apples billiga iWeb genererar 100% XHTML-kompatibel kod och sidor som går lätt att ladda in.

Dyra Microsoft Frontpage däremot, levererar kod som knappt valideras mot HTML-standard och vars "ooptimerade extra kodsnuttar" ger galet stora html-filer.

😆

Och vad gäller Times New Roman så används den när besökaren saknar teckensnittet Baskerville. Så hemsidan ser inte likadan ut hos oss som den gör på din dator, Magnus.

Vi andra kan ju titta på Biografi-sidan där det finns en bild med text. Om vi hade haft Baskerville-fonten installerad hade all text på hemsidan sett ut sådär.

Det hade varit riktigt snyggt. 🙂

Pröva att sätta Georgia eller Garamond som alternativ, istället för Times New Roman. Georgia är betydligt vanligare, både på PC och Mac.

Eller så ändrar du till Lucida eller Verdana eller nån linjär som de flesta har.  😄

Ahaaa! Det var en bild där... Det förklara saken! Värsta upptäckterna du gör Linus! 😛 Jag var ju lite fundersam kring det, varför han inte använt samma teckensnitt överallt 😛

Men jag ska nog ha Baskerville... Har för mig att jag använde det i InDesign för någon vecka sedan... Måste jag göra nåt speciellt för att FF ska kunna använda det? (eller, först o främst ska jag kolla så att jag verkligen har baskerville).

väääänta nu.....

Är det så att folk med PC inte ser bilderna?? Eller har jag missuppfattat nåt? 😄

Ja! 😛

Bilderna ser vi! Det är teckensnittet dom flesta inte ser!

EDIT: Men vad fan.. Vi gör om det! Bilderna ses korrekt, men all text är i times new roman! Så ska det vara... (vi ser alltså texten, men med ett teckensnitt som används bara för dom som inte har det du använt)

Redigerat av MarcusRombo
Postat
väääänta nu.....

Är det så att folk med PC inte ser bilderna?? Eller har jag missuppfattat nåt? 😄

Det är bara alfakanaler som IE är dåligt på. PNG-bilder utan transparens funkar hur bra som helst i IE4 och senare, så visst är PNG redan ett fullt bekvämt alternativ till JPEG och GIF - oavsett webbläsare och plattform.

Men det var väl det jag skrev? 😄

Postat

Jodå, jag ville bara förtydliga att PNG-bilderna alltid visas, oavsett transparens... så att folk inte tänker "Bäst jag sparar PNG utan transparens, annars syns de inte på PC." 😄

Postat (redigerat)

men om jag PNG:ar mina GIF:ar så borde minav VOB:ar bli lagoma till hösten...

EDIT:

Förlåt... har varit ute å festat me mina Irändska vänner..det sätter sina tydliga spår....

Redigerat av Umemagnus
Postat

Visserligen helt OT, men jag blev nyfiken.

Umemagnus: Du råkar inte ha spelat i SVT några samanhang? tex. på någon slags söndagskonserter där det spelades barockmusk / folkmusik eller liknande?

Eller har du varit och föreläst på högskolan dalarna kanske?

Är helt säker på att jag sett dig i något sammanhang. (tv eller IRL har jag ingen aning om) 😄

Postat
men om jag PNG:ar mina GIF:ar så borde minav VOB:ar bli lagoma till hösten...

EDIT:

Förlåt... har varit ute å festat me mina Irändska vänner..det sätter sina tydliga spår....

Haha 😄

Postat
Visserligen helt OT, men jag blev nyfiken.

Umemagnus: Du råkar inte ha spelat i SVT några samanhang? tex. på någon slags söndagskonserter där det spelades barockmusk / folkmusik eller liknande?

Eller har du varit och föreläst på högskolan dalarna kanske?

Är helt säker på att jag sett dig i något sammanhang. (tv eller IRL har jag ingen aning om) 😏

jodå, har förvisso varit på tv ett antal gånger.. men jag har även varit och lirat i dalarna ett helt gäng med gånger. FFF? Rättviksdansen? Faluns folketshus?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.