Dösch (oregistrerad) Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Tjena. Har lite problem med å fullborda min eurotecnolåt. Har Spelat in sången och ska nu mixa den i Cubase tillsammans med musiken. Är det nån som kan sånt här? Jag vet att man ska eq:a men hur? nån som vet nåt särskilt program, effekter eller dylikt för att på bästa sätt få rösterna att glida ihop mer med låten. När jag lägger in sången nu så blir det inte speciellt snyggt. Antingen överröstar musiken sången eller vice versa. Vore tacksam för lite hjälp. /Dösch
Carl_B Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Tjena. Har lite problem med å fullborda min eurotecnolåt. Har Spelat in sången och ska nu mixa den i Cubase tillsammans med musiken. Är det nån som kan sånt här? Jag vet att man ska eq:a men hur? nån som vet nåt särskilt program, effekter eller dylikt för att på bästa sätt få rösterna att glida ihop mer med låten. När jag lägger in sången nu så blir det inte speciellt snyggt. Antingen överröstar musiken sången eller vice versa. Vore tacksam för lite hjälp. /Dösch Använd Cubase's equalizer och skär bort alla störande och onödiga frekvenser sedan lägger du på en compressor för att, som du kallar det, få sången att smälta in och få en jämn nivå. Vad en compressor gör är att den automagiskt ändrar volymen på ljudet... väldigt simpelt förklarat. Sök på forumet hur du använder en compressor så finns det massvis med tips. Sen tycker jag du ska lägga på lite reverb så smälter det in ännu bättre.. i princip skulle man kunna säga att ju längre pre-delay och decay du använder, desto närmare respektive längre ifrån låter sången. Har du problem med 's'-ljud kan du använda en dee-esser för att lättast minska dem. Lycka till!
Claes Holmerup Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Det finns förstås ingen regel som säger att man SKA använda eq. Är soundet bra som det är, så finns det ingen anledning att köra någon eq... Det beror på micen och sångaren om det behövs eller inte - och så förstås tycke och smak... Om du ska använda eq, så är det bättre att leta upp frekvensområden som låter illa och dämpa dem - än att förstärka det som låter bra. När det gäller nivåer, så gäller det bara att lyssna och skruva tills det är rätt balans för låtens karaktär, men en kompressor lägger man gärna för att få lite mer kontroll på sången. Ett reverb kan lätta upp det genom att ge känslan av ett rum. Om du använder reverb på vissa instrument, så kan det vara en bra idé att använda samma eller liknande reverb för att placera musiken och rösten i samma rum... Eventuellt kan ett försiktigt delay också hjälpa till med att lätta upp ljudet.
Dösch (oregistrerad) Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Tackar för tipsen grabz! Ska försöka pilla lite med det ni nämnde. Ha de göt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.