Itzhak Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 ....Vilka ackord är det då? här är en lista på en del låtar som sägs använda samma progression. pachelbels Canon alltså.... Spicks & Specks Bee GeesRain and Tears Aphrodite's Child Streets of London Ralph McTell Wenn ein Mensch lebt Puhdys Three Variations on the Canon in D Major by Johann Pachelbel Brian Eno: Discreet Music Go West (Morali Belolo Willis) Village People Eyes Of The World Fleetwood Mac, Mirage Variations on the Kanon by Johann Pachelbel George Winston December Take on me A-Ha Hometown Joe Jackson Big World Love In The First Degree (Stock Aitken Waterman Woodward Fahey Dallin) Bananarama I Should Be So Lucky Kylie Minogue Someday We Will All Be Together Claire Hamill Ingame music Utopia Gremlin Graphics All Together Now The Farm The Tacobel Canon Christine Lavin Sometimes Mother Really Does Know Best Go West Pet Shop Boys Domain Future Sound Of London Mega Man 4 introduction Ojalin, Bun Bun Christmas Eve Tatsuro Yamashita Basket Case Green Day Forbidden Paradise (Deep Trance Mix) DJ Tiesto Scatman's World Scatman John Don't Look Back in Anger Oasis Pachelbel's Prayer Sam Rowland There's A Key 2 Brothers On The 4th Floor Christmas Time 2 Brothers On The 4th Floor I Got to Tell you Dr. Octagon "Octagynecologist" Hook Blues Traveler Alármala De Tos Café Tacuba Avalancha De Exitos Surfin' Pachelbel , Poppin' Pachelbel , Waikiki Pachelbel LIV & LET LIV Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space Spiritualized Maciek, ja tylko żartowałem Kazik C U When U Get There Coolio E-5 piece (EVA-00 and its derivatives) Neon Genesis Evangelion Shiro Sagisu Estoy Tan Cansado Moenia JE ME SOUVIENS Menelik Christmas Canon Trans-Siberian Orchestra The Christmas Attic Let the Music heal your Soul Backstreet Boys N Sync ... Bravo All Stars 't Dondert en het bliksemt (Meters Bier) Guus Meeuwis Opus 40 Mercury Rev On and On and On Catch 22's Keasbey Nights Crazy Maria Lux Ring of Steel Nocturnal Rites Graduation (Friends Forever) Vitamin C Mr. Pachebel Takes A Vacation Cam Newton Pachelvis Lapsus String Quartet Canon in D The Cynic Project La Belle et le Bad Boy MC Solaar Crack City Rockers ska/punk band Leftöver Crack Este Canon Alejandro Filio My Sassy Girl Hyun-seok Kim Firefly A-Teens Can't Stop Loving You Phil Collins Looking For Something Era I Want To Get Married Showbread Everytime Britney Spears Drum and Bugle Corps Phantom Regiment Rockford, Illinois Harmonic Journey Love Is Color-Blind Sarah Connor Pachelbel 8000 Mars Storm II Seventh Avenue A Poem For The Firmament Elvenking, Wyrd Pachel Bells "internet" Life Is Cool Sweetbox Lullaby Classified Bond Volverte A Ver Juanes Canon-D Part of Memories #1 Banya Canon Ball Jan Vayne HEAVEN RIDE (CANON) angels Paris Delerium Pachelbel meets U2 Jon Schmidt Die Eine 2005 Die Firma Lookin' On The Sunny Side M.O.V.E. Japanese rock Big City Life Mattafix RISE Lutricia McNeal Canon Rock JerryC finns mer att läsa här där du kan läsa om vilka intervall som akorden har etc. typ C |G |Am |Em |F |C |F |G
Itzhak Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 här är exempelvis en grabb som gör en liten metal-version av den...
bdatony Postat 22 maj 2006 Trådstartare Postat 22 maj 2006 Detta var riktigt bra!!! Tack för det. Nu kan jag nog få ihop en hit. Finns det några "vanliga" ackordföljder där man "bryter" tonarten så att säga? Du vet, Am F C G Am F C E Tex Det blir ju liten höjning som låter som nån brygga.
Matthew L Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Eurodisco a'la 91-94: Am, F, G ... Ibland toppade de med ett C också 😉 /Daniel Med dessa kan man även köra 99% av Maidens låtar 😆
toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Byggde inte Ramones 99% av sina låtar på A / D E
Håkan Ekberg Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Hmmm, om jag inte missminner mig så är väl Hit the road Jack och Straycat strut ganska lika. Ett annat exempel är La bamba, Twist and shout, och Guantanamera (eller hur den nu stavas) C F G Och många av alla gamla 50-talare kan spelas med C Am F G, och många nyare med för den delen. Håkan
_johnny_ Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 och alla andra rock n´roll / rockabilly låtar E A E B, varanan iaf.
favino Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Eurodisco a'la 91-94: Am, F, G ... Ibland toppade de med ett C också Å börjar man med C: C ,am, F, G , så har man alla 50´s & Doo-wop låtar klara! ÅÅhhh Kärroll! Aj äm batt a foool!
toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Enakordslåtar då? Beatles - tomorrow never knows placebo - Pure Morning kommer inte på nån mer just nu, nån annan som kommer på?
Dreamtones Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Enakordslåtar då? Beatles - tomorrow never knows placebo - Pure Morning kommer inte på nån mer just nu, nån annan som kommer på? Broder Jacob
Fetknopp Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Det finns ju hur många låtar som helst man skulle kunna ta upp här men 2 låtar som jag kommer på direkt och är ganska fula är: * Pain - Dark fields of pain / Pain - Just hate me (Skrevs av Max Martin) Samma ackordföljd i versen på den första som refrängen i den andra. Dessutom finns en Black Sabbathlåt med samma ackordföljd. (Säkert fler) * Village people . YMCA / David Hasselhof - Crazy for you Detta är en skrattretande rip-off. Som sagt, det finns så otroligt mycket låtar och även solon som är lika.
bdatony Postat 22 juni 2006 Trådstartare Postat 22 juni 2006 Men jag undrar ju här om ni kan skriva ner Ackorden också?
figge Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Regn Hos Mig med Orup och Stand By Me har ju pinsamma likheter...
Peter Hallin (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Enackordslåtexempel: Tom Waits - Murder in the red barn Angående den långa listan. Skulle Go West med Village people och Go West med Pet Shop Boys ha likheter? Näää...
gurthang Postat 23 juni 2006 Postat 23 juni 2006 bad cash quartet - "i can't wait until spring" är nästan en enackordslåt. dock tappar dom det i slutet.
Hellhoff Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Kom igen! Vi har 14 toner att leka med, att undvika upprepningar är omöjligt!
bdatony Postat 27 juni 2006 Trådstartare Postat 27 juni 2006 Jag sa aldrig att det är fel... Jag vill bara veta vilka som är samma. Det är lite kul att veta bara. Så kanske man lär sig nåt på kuppen HUR man skapar en låt.
Fredrika Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 (redigerat) Enakordslåtar då? Jättemycket cubasemusik är enackordsmusik. Min också ibland. Trist!. Det är för att det är så lätt att ha en kort slinga som bara fortsätter och så lägger man olika lager av ljud på slingan ---- sen händer inte mer. Jag har problem med Stylus RMX. Man kör grooven som alltid är i en viss tonart och till och med ett visst ackord, om man inte kör stikt trumkomp utan har urskiljbara toner. Och det brukar inte bli bra att transponera hela grooves i RMX, ackorden blir ju "fel" som när samplade ackord spelas på olika tangenter. Sen får man ju försöka fylla låten med annat också men då har man fastnat i RMX-tonarten/ackordet och har svårt att variera det så att RMX-variationerna blir naturliga. Redigerat 27 juni 2006 av Fredrika
bdatony Postat 27 juni 2006 Trådstartare Postat 27 juni 2006 Skit i "enackordslåtar"..... Det är väl inget att lära sig? Ett ackord och det är klart... Jag tänkte mer på låtar som har samma ackord exakt som andra låtar. Även lite mer sånt där C F G Am som låter i gamla låtar.
figge Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 (redigerat) Kom igen! Vi har 14 toner att leka med, att undvika upprepningar är omöjligt! Tolv toner har vi som bor i västvärlden att leka med. Redigerat 28 juni 2006 av figge
MrPhil (oregistrerad) Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Kom igen! Vi har 14 toner att leka med, att undvika upprepningar är omöjligt! F#m7 Adim/Em9 G H11 D# Dsus
Zyan Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 ....Vilka ackord är det då? här är en lista på en del låtar som sägs använda samma progression. pachelbels Canon alltså.... Spicks & Specks Bee GeesRain and Tears Aphrodite's Child Streets of London Ralph McTell Wenn ein Mensch lebt Puhdys Three Variations on the Canon in D Major by Johann Pachelbel Brian Eno: Discreet Music Go West (Morali Belolo Willis) Village People Eyes Of The World Fleetwood Mac, Mirage Variations on the Kanon by Johann Pachelbel George Winston December Take on me A-Ha Hometown Joe Jackson Big World Love In The First Degree (Stock Aitken Waterman Woodward Fahey Dallin) Bananarama I Should Be So Lucky Kylie Minogue Someday We Will All Be Together Claire Hamill Ingame music Utopia Gremlin Graphics All Together Now The Farm The Tacobel Canon Christine Lavin Sometimes Mother Really Does Know Best Go West Pet Shop Boys Domain Future Sound Of London Mega Man 4 introduction Ojalin, Bun Bun Christmas Eve Tatsuro Yamashita Basket Case Green Day Forbidden Paradise (Deep Trance Mix) DJ Tiesto Scatman's World Scatman John Don't Look Back in Anger Oasis Pachelbel's Prayer Sam Rowland There's A Key 2 Brothers On The 4th Floor Christmas Time 2 Brothers On The 4th Floor I Got to Tell you Dr. Octagon "Octagynecologist" Hook Blues Traveler Alármala De Tos Café Tacuba Avalancha De Exitos Surfin' Pachelbel , Poppin' Pachelbel , Waikiki Pachelbel LIV & LET LIV Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space Spiritualized Maciek, ja tylko żartowałem Kazik C U When U Get There Coolio E-5 piece (EVA-00 and its derivatives) Neon Genesis Evangelion Shiro Sagisu Estoy Tan Cansado Moenia JE ME SOUVIENS Menelik Christmas Canon Trans-Siberian Orchestra The Christmas Attic Let the Music heal your Soul Backstreet Boys N Sync ... Bravo All Stars 't Dondert en het bliksemt (Meters Bier) Guus Meeuwis Opus 40 Mercury Rev On and On and On Catch 22's Keasbey Nights Crazy Maria Lux Ring of Steel Nocturnal Rites Graduation (Friends Forever) Vitamin C Mr. Pachebel Takes A Vacation Cam Newton Pachelvis Lapsus String Quartet Canon in D The Cynic Project La Belle et le Bad Boy MC Solaar Crack City Rockers ska/punk band Leftöver Crack Este Canon Alejandro Filio My Sassy Girl Hyun-seok Kim Firefly A-Teens Can't Stop Loving You Phil Collins Looking For Something Era I Want To Get Married Showbread Everytime Britney Spears Drum and Bugle Corps Phantom Regiment Rockford, Illinois Harmonic Journey Love Is Color-Blind Sarah Connor Pachelbel 8000 Mars Storm II Seventh Avenue A Poem For The Firmament Elvenking, Wyrd Pachel Bells "internet" Life Is Cool Sweetbox Lullaby Classified Bond Volverte A Ver Juanes Canon-D Part of Memories #1 Banya Canon Ball Jan Vayne HEAVEN RIDE (CANON) angels Paris Delerium Pachelbel meets U2 Jon Schmidt Die Eine 2005 Die Firma Lookin' On The Sunny Side M.O.V.E. Japanese rock Big City Life Mattafix RISE Lutricia McNeal Canon Rock JerryC finns mer att läsa här där du kan läsa om vilka intervall som akorden har etc. typ C |G |Am |Em |F |C |F |G Här fann jag en version som börjar med Pacahbels Kanon och slutar med Basketcase....akapella.. Har alltid velat göra en sån låt, men för att få det bra är tidskrävande. I detta fall tycker jag arrangemanget är bra men inspelningen suger. Flashfilm
Zyan Postat 1 juli 2006 Postat 1 juli 2006 Hitta även en till som inte var med på listan... U2 - With or Wihtout you
Bullfrog Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 (redigerat) En av mina favoritlåtar var ju inte med heller. Bb Feat Lo - Balla Da Li 😉😆 Redigerat 5 juli 2006 av Bullfrog
killen_med_skorna Postat 6 juli 2006 Postat 6 juli 2006 Guns and roses - Knocking on heavens doorThomas Dileva - Mirakelt Kanske inte dom mest synonyma låtarna =) Inte för att vara besserwisser eller nåt sånt, men jag vill starkt minnas att det är Bob Dylan som står som upphovsman till Knocking on heaven's door... 🙂
Desecrated Postat 6 juli 2006 Postat 6 juli 2006 i Kvinter: C, G, A, F Sådär nu har du 90% av alla skatepunk låtar som skrivits.
Overkill Postat 6 juli 2006 Postat 6 juli 2006 Oasis - Don't Look Back In Anger låter precis som Imagine med John Lennon i början. Jag är inte så bra på det här med ackord och i synnerhet då ackordföljder 😱
allansson Postat 6 juli 2006 Postat 6 juli 2006 The Beatles "You Never Give Me Your Money" och Bright Eyes låt "Nothing Gets Crossed Out" delar i stort sett samma melodi. Osäker på om ackorden är de samma, men intervallen stämmer!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.