bdatony Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Satt och lärde mig piano som jag gör mest hela tiden nu för tiden. Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York... F Am/E Adim/Eb D Gm Bb/F C7 och så vidare... Sen har vi ju flickan som alltid vill göra mig lycklig som är som det snabba partiet i Starway to heaven.... Kan ni några fler såna här? Jag vet att det är vanligt men det är lite kul :-)
bohm Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 eddie meduza har ganska många ackordföjder som är varandra lika....
tbruce Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här...
Pluffo Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 (redigerat) Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här... Men du kan tipsa om en hemsida eller liknande 😉 Annars är det ju en klassiker att band "lånar" från Tv-spelslåtar. Fråga Håkan Hellström 😎 För övrigt har vi ju den klassiska Nickleback-grejen där de plagierar sig själva 😄 Inte ackordmässigt, men arrangemangsmässigt. Underbart! 😆 Redigerat 18 maj 2006 av Pluffo
lavrell Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 (redigerat) Eagle Eye Cherry - Save tonight vs Iggy Pop - The Passenger Redigerat 18 maj 2006 av lavrell
Rix Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Eagle Eye Cherry - Save tonightvs David Bowie - The Passenger Hrm, host, host.. Iggy Pop hoppas jag du menar!!
lavrell Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Eagle Eye Cherry - Save tonightvs David Bowie - The Passenger Hrm, host, host.. Iggy Pop hoppas jag du menar!! host host skoja bara 🙂 ställer sig i skamvrån 😛
Signert Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York... "My Way", tror jag du tänker på. Bowie gjorde det medvetet. Från BBC: The song strongly resembles Frank Sinatra’s “My Way” – it has identical chords – and with good reason. Back in 1968 Bowie had written English lyrics for a French song called “Comme, D’Habitude”, calling his version “Even A Fool Learns To Love”. It was never released, but soon afterwards Canadian songwriter Paul Anka heard the original version, bought the rights and rewrote it as “My Way”. Bowie recorded “Life On Mars?” as a Sinatra parody in anger at having missed out on a fortune, although the Hunky Dory liner notes state that the song was merely “inspired by Frankie”.
Signert Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Om man spelar "Pennies From Heaven" och "I Can't Give You Anything But Love" samtidigt blir det rätt snyggt.
bdatony Postat 18 maj 2006 Trådstartare Postat 18 maj 2006 Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York... "My Way", tror jag du tänker på. Bowie gjorde det medvetet. Från BBC: The song strongly resembles Frank Sinatra’s “My Way” – it has identical chords – and with good reason. Back in 1968 Bowie had written English lyrics for a French song called “Comme, D’Habitude”, calling his version “Even A Fool Learns To Love”. It was never released, but soon afterwards Canadian songwriter Paul Anka heard the original version, bought the rights and rewrote it as “My Way”. Bowie recorded “Life On Mars?” as a Sinatra parody in anger at having missed out on a fortune, although the Hunky Dory liner notes state that the song was merely “inspired by Frankie”. Såklart att det var My Way.... ställer mig oxå i skamvrån. Visst är det kul det här?
johahl Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här... Men du kan tipsa om en hemsida eller liknande 😄 Annars är det ju en klassiker att band "lånar" från Tv-spelslåtar. Fråga Håkan Hellström 😛 För övrigt har vi ju den klassiska Nickleback-grejen där de plagierar sig själva 😉 Inte ackordmässigt, men arrangemangsmässigt. Underbart! 🙂 Varför ändra på ett vinnande koncept? 🙂
D Vibe Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Eurodisco a'la 91-94: Am, F, G ... Ibland toppade de med ett C också 😆 /Daniel
nurfen Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Jag har för mej att Oasis - Don't Look Back In Anger och Pet Shop Boys - Go West har samma ackordföljd, bara att Oasis går dubbelt så snabbt.
allansson Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Jag har för mej att Oasis - Don't Look Back In Anger och Pet Shop Boys - Go West har samma ackordföljd, bara att Oasis går dubbelt så snabbt. Var det inte Village People som gjorde orginalet av "Go West"?
Zyan Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Eagle Eye Cherry - Save tonightvs Iggy Pop - The Passenger Släng in även red hot chili peppers - otherside
captain nemo (oregistrerad) Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 Eagle Eye Cherry - Save tonightvs David Bowie - The Passenger Hrm, host, host.. Iggy Pop hoppas jag du menar!! Jo, men David Bowie körar ju på den ... Och har väl producerat oxå? //nemo
Signert Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Jag har för mej att Oasis - Don't Look Back In Anger och Pet Shop Boys - Go West har samma ackordföljd, bara att Oasis går dubbelt så snabbt. Var det inte Village People som gjorde orginalet av "Go West"? Japp. Och den har samma ackordföljd som ryska nationalsången. Fyndigt!
Stinkey Zwei Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Tom Pettys "Into the great wide open" är versen till Beatles "Cry Baby Cry.
bdatony Postat 19 maj 2006 Trådstartare Postat 19 maj 2006 Kan ni inte skriva in lite ackordföljder också? Jag håller på att lära mig spela ju. Tänkte sno ihop en hit :-) !!!
Stinkey Zwei Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Exemplet ovan: Em, Em(maj7), Em7, Em6. Mmm.sweeet.
Overkill Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Martin Stenmarks Las Vegas har samma som Hit the Road Jack, det visade mi musiklärare oss 😄😳😎
Thimmie Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Jamen, det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST!!! Tex, hur många går i C, AM, DM, G??? 😳
Hårboll (oregistrerad) Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Guns and roses - Knocking on heavens door Thomas Dileva - Mirakelt Kanske inte dom mest synonyma låtarna =)
Overkill Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Jamen, det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST!!! Tex, hur många går i C, AM, DM, G??? 😎 Jag vet väl inte, jag vet ju inet vad hon spelade på pianot! 🙂🙂😄
Dreamtones Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 (redigerat) OMD - Walking on the MilkyWay (-96) Andreas Jonsson - Sing for Me (-06) Kanske inte exakt samma, men påminner väldigt mkt iaf... Redigerat 20 maj 2006 av Kricke
tydal Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Sen har vi ju flickan som alltid vill göra mig lycklig som är som det snabba partiet i Starway to heaven.... Am, G, F, G. Ganska vanlig. All Along the Watchtower. My Heart Will Go On. Dreadlock Holiday. Bach - "Air" har ju vissa likheter med Procul Harum - "A Whiter Shade of Pale" Stairway to Heaven har för övrigt inte bara ackorden gemensamt med Spirit - "Taurus". Stonecake - "Tuesday Afternoon" påminner om nåt, få se nu... jo, det är lite "Can't Take My Eyes off of You" i början där.
Overkill Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Annars är Ola (från Idol)'s nya låt Rain väldigt lik en anna låt, kommer inte ihåg vad den heter dock. Typ Westlife eller nått kan det ha vart!
Thimmie Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Jamen, det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST!!! Tex, hur många går i C, AM, DM, G??? 😄 Jag vet väl inte, jag vet ju inet vad hon spelade på pianot! 😄😄😄 Que? 😉
Itzhak Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 pachelbels "canon", har ju en akordföljd som finns i en massa moderna låtar. stycket spelas ju både inom klassisk musik och metal.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.