emser Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Ny mix längre ner i tråden. Ja, jag fortsätter harva på för att försöka lära mig hur man skriver hits som möjligtvis har lite personlig prägel. Hur lyckades jag denna gången? Tack för lyssning med tyck. /emser LÅTNAMN: Ricochet ARTIST/GRUPP: emser GENRE: Mainstream pop LÅTLÄNGD: 3:14 KOMPOSITÖR: emser PRODUCENT: emser EV. MEDVERKANDE: emser INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT:mp3 STORLEK: 4,8mb STATUS:Färdig demo Ricochet__pot1_.mp3 Redigerat 20 maj 2006 av emser
tbruce Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Känns lite för 90talsproduktion för att funka riktigt nu. Som vanligt lite svengelskt. 🥰 Men fint och så, du vet ju vad du pysslar med, men just därför tycker jag du ska försöka ta det hela ytterligare ett steg i proffsighet.
emser Postat 17 maj 2006 Trådstartare Postat 17 maj 2006 , men just därför tycker jag du ska försöka ta det hela ytterligare ett steg i proffsighet. Jamen, hur fan dååå? 🥰 Hur skall jag bära mig åt? /ems
starboy (oregistrerad) Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 För mig funkar inte syntbrasset/syntstråkarna. Ta bort. Tycker det är som bäst från sticket vid 2:10 och sista reffen, med kompgura. Tycker gott den kunde få vara med på första reffen. Skulle ha låtit elpianot lira i stället för stråkarna under första versen. Som vanligt tror jag en ackegura skulle smaka mums 😆 Annars är det ännu en i raden av låtar som luktar emser från början till slut. På gott och ont. Mest gott 🙂 /cheers
Danabacken Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Detta gillar jag. 😆 Men det låter ganska mycket svengelska om sången. Bra, Kör på!
emser Postat 17 maj 2006 Trådstartare Postat 17 maj 2006 Detta gillar jag. 😄 Men det låter ganska mycket svengelska om sången. Bra, Kör på! Du menar kanske: -Detta gillar jag OCH det låter ganska mycket svengelska om sången. 🙂😆 /ems
Danabacken Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Detta gillar jag. 😳 Men det låter ganska mycket svengelska om sången. Bra, Kör på! Du menar kanske: -Detta gillar jag OCH det låter ganska mycket svengelska om sången. 🤪😏 /ems Nehey, sakta i backarna! 😳
emser Postat 17 maj 2006 Trådstartare Postat 17 maj 2006 Detta gillar jag. 😳 Men det låter ganska mycket svengelska om sången. Bra, Kör på! Du menar kanske: -Detta gillar jag OCH det låter ganska mycket svengelska om sången. 🤪😏 /ems Nehey, sakta i backarna! 😳 Ja, hej å hå!!!
Tokai Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Man skriver hej å hå och så är man på tapeten igen. Snyggt jobbat! Ang. låten. Snyggt jobbat men vad låten gäller tycker jag det saknar personlighet. När jag lyssnar på refrängen blir jag nästan ledsen på den avsaknad av självkritik som borde finnas.
tbruce Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 , men just därför tycker jag du ska försöka ta det hela ytterligare ett steg i proffsighet. Jamen, hur fan dååå? 😏 Hur skall jag bära mig åt? /ems Hmm, vet inte. Vad lyssnar du på för stuff vanligtvis? Du kanske behöver intensivreferenslyssna på diverse musik, analysera sönder den och härma? För att vara helt ärlig så håller ju detta inte riktigt kommersiell kvalitet, men det känns som att det liksom är såpass lite som saknas så det är synd om du bara står på samma ställe och trampar... Jag tycker soundet låter lite daterat, som att det hade varit jättehäftigt 1994 men inte lika 2006. Ljudbilden är en aning för syntetisk och kvantiserad kanske. Mixen kunde behöva lite mer tryck och kunde hjälpa till mer att markera formen typ. Plocka upp lite kommerspop anno 2005-06 och lyssna efter vad de gör som inte du gör... Fast du får inte sluta låta emser för det. 🤪
emser Postat 17 maj 2006 Trådstartare Postat 17 maj 2006 Ang. låten. Snyggt jobbat men vad låten gäller tycker jag det saknar personlighet. När jag lyssnar på refrängen blir jag nästan ledsen på den avsaknad av självkritik som borde finnas. He he, självkritik, när man försöker skriva mainstream pop, he he 😏 /ems
equality Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Nemen det här är BRA! En av dina bättre tycker jag. Alltid gillat ditt bluesiga sätt att sjunga och basgången är kanon. Med sån rytmisk musik du gör antar jag att du behärskar trumliret ända ut i lilltåspetsen. Refängen är helt OK. Nu råkar jag ju ha hört ditt stuk förut och kan tycka att det blir en smula likartat, liknande uppbygnnad, bryggan innan refrängn osv men sånt vet man ju inte annars. Kanske det är dags att pröva på helt andra instrument? Helt enkelt låta mer akustisk t ex? Kan tänka mig att det en del tänker är 90-talsstuk mer ligger i instrumentljuden mer än det melodiska, för där finns inget bäst-före-datum det lovar jag! 😏
tbruce Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 [...] bryggan innan refrängn osv [...] Kan man göra på nåt annat sätt? 😱
equality Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 En brygga innan en refräng kan väl låta på hur många sätt som helst eller hur menar du?
tbruce Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Aha jag trodde du menade att man låter den ligga före refrängen just... för det är väl det vanliga? 😱😎
Linus Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Lite torrt på det hela, och det gör syntstråkarna plastigare. 😎 Som låt är den lite ojämn. Jag säger inte att versen är dålig, men den här versen fastnar liksom aldrig. 😠 Bryggan och refrängen är däremot jättebra, och när låten är slut nynnar man refrängen. 😱 Med ett fräschare sound skulle låten kunna bli fin! 😠
Grannen Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Wow, de två första takterna i introt är riktigt sköna! Talar lite om var skåpet ska stå. Gillar din catchiga refräng. Läste någonstans att du inte gillar gitarrer. Tycker att jag hör sådana här! 😏 Mer gitarrer hade gjort ditt sound ännu bättre. Tror att några tunga sådana skulle lyfta refrängen lite extra. Bra rytmiskt jobb. Enda negativa är väl att dina låtar ibland är lite lika varandra. Om det nu är negativt för du håller ju alltid en hög kvalitet. Bra jobb! 😏
emser Postat 19 maj 2006 Trådstartare Postat 19 maj 2006 Wow, de två första takterna i introt är riktigt sköna! Talar lite om var skåpet ska stå. Gillar din catchiga refräng. Läste någonstans att du inte gillar gitarrer. Tycker att jag hör sådana här! 😛 Mer gitarrer hade gjort ditt sound ännu bättre. Tror att några tunga sådana skulle lyfta refrängen lite extra. Bra rytmiskt jobb. Enda negativa är väl att dina låtar ibland är lite lika varandra. Om det nu är negativt för du håller ju alltid en hög kvalitet. Bra jobb! 😄 Jorå, jag gillar gitarrer det är bara det att jag inte är kompis med dom på ett spelmässigt plan. Tack för Kommenten. 😎 /ems
emser Postat 20 maj 2006 Trådstartare Postat 20 maj 2006 Ok, nu har jag rensat upp lite och fått till ett skönare basljud. Låt höra. Ricochet__post2_.mp3
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.