Jump to content
Annons

Spela in vinylskivor


mornel

Recommended Posts

*Sist så konverterar jag ju självklart allt till 16/44.1...  😎

Hmm. Bara en stilla undran - varför omvägen om 48kHz? Gunnar

Eftersom jag tycker att resultatet blir bättre då 😎

Anledningen till att jag inte går upp till 96 är att jag

inte har märkt någon förlust när jag håller mig till 48...

Men går jag ner till 44.1 så upplever jag en stor förlust

i diskant registret...

Bra exempel på när man skall använda öronen. Låter det bättre så är det bättre.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

kasetter funkar fortfarande oerhört bra i bilen (och på andra ställen), klart underskattat

Är du på riktigt? Det finns ju absolut ingenting positivt med kassetband. Förutom utseendet möjligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ fruppe 69 + rainydays:

detta är typiska uttalanden från de okunnigas hörna här på forumet och det är också typiskt att jag i och med detta inlägg som klassar (upp/ner?) mig till veteran måste påpeka detta...istället för att kunna glädjas etc tjolahoppsansa...vet inte vad ni har för taskiga erfarenheter men så lite kan jag ju försöka upplysa herrarna om att kasetter håller i en jävla massa år för det första och om man dessutom är så pass begåvad att man införskaffat sig ett däck av bättre sort så har man det gott ställt i lyssningssammanhang, kom inte med erat dravel för fan, är ni födda i farstun eller på 90-talet??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är sant att magnetiskt lagringsmedia är "säkrare" för ljud iom att det fortfarande är lyssningsbart även om bandet avmagnetiserats till viss del, till skillnad från en repade eller krackelerad CD-R. Men å andra sidan kan man med digitalt lagrat ljud göra oändligt med kopior utan kvalitétsförlust, på så vis kan man hålla det levande under en längre tid utan någon kvalitétsförlust. Så för bruksändamål vinner cd-skivan helt klart, dock är den ganska värdelös i arkiveringssynpunkt.

Men jisses, hur kan du komma och påstå att det skulle vara någon bra ljudkvalité? Varför fanns det minst tre brusreduceringsfilter på kasettdecken? varför var audiofiler så desperata att de till och med försökte köra sin musik på vhs istället?

Jag avskydde kassettbandet då och jag gör det fortfarande, skilladen är att då fanns det inget alternativ, det gör det tack och lov nu. Jag kan förstå att man argumenterar för vinyl, men kassettband? Jisses, det är omständigt att hantera och låter riktigt illa, oavsett anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

so sorry-du har fel...tag tex Technics RS M-215 etc, använd inte en massa jävla skitfilter-endast dolby B vid inspelning, lätta på densamma vid avspelning och du har ett utmärtk media - självklart inte audiofili-standard men vilka av er här är "äkta" audiofiler---med en hemanläggning för 500.000:-??? då snackar vi audiofiliiii-syfiliii 🙂

CD´n är klart bäst för det mesta idag-inte det jag menar, ursprungligen propsade jag på att spela vinyl för vad det är istället för att konvertera hela tiden, det är både charmigt och klart bättre ljud i rätt anläggning--obs behöver inte vara aikidofili-prylar, men ej heller EPA... :rolleyes:😲

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
@ fruppe 69 + rainydays:

detta är typiska uttalanden från de okunnigas hörna här på forumet och det är också typiskt att jag i och med detta inlägg som klassar (upp/ner?) mig till veteran måste påpeka detta...istället för att kunna glädjas etc tjolahoppsansa...vet inte vad ni har för taskiga erfarenheter men så lite kan jag ju försöka upplysa herrarna om att kasetter håller i en jävla massa år för det första och om man dessutom är så pass begåvad att man införskaffat sig ett däck av bättre sort så har man det gott ställt i lyssningssammanhang, kom inte med erat dravel för fan, är ni födda i farstun eller på 90-talet??? 😛

Vadå okunnig? Du vet inte vad du snackar om grabben jag har jobbat med detta sedan 1981.

Tycker du verkar vara en gnällig skit med komplex, så fort nån har en annan åsikt en du börjar du tjaffsa som en full jonas gardell på raggarträff.

Föresten var jag generös, i en bilstereo (som detta handlade om) och med ett slitet band kan topparna lätt krypa ännu lägre än 6 kHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning varför det bara är Lokets favoriter som säljs på kassett nuförtiden. Det är ett gammalt och förlegat medium som enbart pensionärer med grava hörselskador håller fast vid.

Om du nu tänker sitta där och va dammig och obstinat så kan du väl iaf förespråka 8-track eller något annat coolt och retro.

Har du en Technics RS-M215 i bilen förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

@ fruppe 69 + rainydays:

detta är typiska uttalanden från de okunnigas hörna här på forumet och det är också typiskt att jag i och med detta inlägg som klassar (upp/ner?) mig till veteran måste påpeka detta...istället för att kunna glädjas etc tjolahoppsansa...vet inte vad ni har för taskiga erfarenheter men så lite kan jag ju försöka upplysa herrarna om att kasetter håller i en jävla massa år för det första och om man dessutom är så pass begåvad att man införskaffat sig ett däck av bättre sort så har man det gott ställt i lyssningssammanhang, kom inte med erat dravel för fan, är ni födda i farstun eller på 90-talet??? 😛

Vadå okunnig? Du vet inte vad du snackar om grabben jag har jobbat med detta sedan 1981.

Tycker du verkar vara en gnällig skit med komplex, så fort nån har en annan åsikt en du börjar du tjaffsa som en full jonas gardell på raggarträff.

Föresten var jag generös, i en bilstereo (som detta handlade om) och med ett slitet band kan topparna lätt krypa ännu lägre än 6 kHz

vaddå grabben, vaddå jobbat med?? haha 😉 skärp dig nu lilleponken, tare lugnt för tusan läs lektyr och ta en stilla runk i parken typ och nynna på mantrat:

fuck-a-duck----fuck-a-duck---fuck-a-duck

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning varför det bara är Lokets favoriter som säljs på kassett nuförtiden. Det är ett gammalt och förlegat medium som enbart pensionärer med grava hörselskador håller fast vid.

Om du nu tänker sitta där och va dammig och obstinat så kan du väl iaf förespråka 8-track eller något annat coolt och retro.

Har du en Technics RS-M215 i bilen förresten?

jag förespråkar inget överhuvudtaget, bara påpekar vissa glömda fördelar med bra kasettlyssning...that´s it, behöver inte repetera mig mer här-läs innantill, om du gillar loket eller ej är inte mitt problem 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förespråkar inget överhuvudtaget, bara påpekar vissa glömda fördelar med bra kasettlyssning...that´s it, behöver inte repetera mig mer här-läs innantill, om du gillar loket eller ej är inte mitt problem 😛

jaha. jag har inte sett dig nämna en enda relevant fördel? om du nu är så gammal och vis så kan du ju sluta bete dig som en barnunge iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
@ fruppe 69 + rainydays:

detta är typiska uttalanden från de okunnigas hörna här på forumet och det är också typiskt att jag i och med detta inlägg som klassar (upp/ner?) mig till veteran måste påpeka detta...istället för att kunna glädjas etc tjolahoppsansa...vet inte vad ni har för taskiga erfarenheter men så lite kan jag ju försöka upplysa herrarna om att kasetter håller i en jävla massa år för det första och om man dessutom är så pass begåvad att man införskaffat sig ett däck av bättre sort så har man det gott ställt i lyssningssammanhang, kom inte med erat dravel för fan, är ni födda i farstun eller på 90-talet??? 😆

Vadå okunnig? Du vet inte vad du snackar om grabben jag har jobbat med detta sedan 1981.

Tycker du verkar vara en gnällig skit med komplex, så fort nån har en annan åsikt en du börjar du tjaffsa som en full jonas gardell på raggarträff.

Föresten var jag generös, i en bilstereo (som detta handlade om) och med ett slitet band kan topparna lätt krypa ännu lägre än 6 kHz

vaddå grabben, vaddå jobbat med?? haha 😆 skärp dig nu lilleponken, tare lugnt för tusan läs lektyr och ta en stilla runk i parken typ och nynna på mantrat:

fuck-a-duck----fuck-a-duck---fuck-a-duck

Ja vad ska man säga? Är det denna nivå forumet ligger på tackar jag för mig alltså.

Klarar ni inte att det finns dom som kan ljud och har saker att lära ut och måste börja gapa om lektyr och runka och allt vad det var ja då får det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, 6kHz är en överdrift, det får jag hålla med om. De flesta deck klarade iaf uppåt 15kHz, vissa uppåt 20kHz. Men det är ju föga till nytta när man har en SNR på 55-60db utan brusreducering.

Dina argument ligger ju ungefär i klass med att "jo, de va ju gött me kassetband å man låg där i rödvinsångorna och lyssnade på pink floyd långt in på nätterna. de var tiiider det."

Men sanningen är att det inte finns den minsta lilla fördel med dem.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

dina uttalanden är rent pinsamma, snälla du-lägg ner medans du har möjlighet, jag står för mina ord och att påstå att de inte finns/fanns några fördelar alls är ju så jävla kokt att det inte liknar någonting hajar du väl...dessutom gillade jag inte vin på den tiden--dessutom spelade jag PINK FLOYD på vinyyyyl såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinsamma? Ja om det är pinsamt att komma med konkreta välgrundade argument så låt går för det.

Fast är det nån som är pinsam så är det du som fortsätter böla och slå vilt omkring dig istället för att komma med några hållbara argument. Förstår du inte att ungarna skrattar åt dig?

Nämn EN konkret tekniskt grundad fördel med compact cassette framför cd och flashminne för konsumentbruk så lägger jag ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämn EN konkret tekniskt grundad fördel med compact cassette

Den är analog 🙁

...och i bilen låter det ju ändå skit eller? Biljud från motor och väg motiverar ju inte direkt 130db snr.

Finns det flashminnesspelare för bil förresten?

***

psst! Nej, jag vill inte delta i bjäbbdebatten, men jag tycker det är helt ok med kassetter. Å andra sidan tycker jag det är rätt ok med CD oxå.

Hemma lyssnar jag mycket på vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hej,

En kompis ska spela in sin vinylsamling i datorn och letar efter ett program som kan hjälpa till med detta. Helst till Windows, och det måste inte vara gratis.

Önskemål på funktioner:

Delar upp inspelningen i låtar som sparas separat

Tar bort brus och skrap

Så automatiskt som möjligt

Någon som känner till ett program som gör detta på ett vettigt sätt?

Den här lilla grunkan påstås fixa jobbet:

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Längst ner under under Auxillary input nämns just överföring från LP.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ja, 6kHz är en överdrift, det får jag hålla med om. De flesta deck klarade iaf uppåt 15kHz, vissa uppåt 20kHz. Men det är ju föga till nytta när man har en SNR på 55-60db utan brusreducering.

Du menar att dels så störs du av ett brus som ligger 60dB under högsta signalnivå, dels så är det oerhört mycket musikinformation som ligger över 15 kHz? De flesta ggr det brusade på kassetter så det störde var för att människor spelade in alldeles för lågt. Med detta säger jag inte att kassetten på nåt sätt kan konkurrera med dagens lagringsmedia. Jag förstår inte heller vurmandet för LP:n, denna förlegade knastrande plastbit som inte klarade av att återge master-taperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, 6kHz är en överdrift, det får jag hålla med om. De flesta deck klarade iaf uppåt 15kHz, vissa uppåt 20kHz. Men det är ju föga till nytta när man har en SNR på 55-60db utan brusreducering.

Du menar att dels så störs du av ett brus som ligger 60dB under högsta signalnivå, dels så är det oerhört mycket musikinformation som ligger över 15 kHz? De flesta ggr det brusade på kassetter så det störde var för att människor spelade in alldeles för lågt. Med detta säger jag inte att kassetten på nåt sätt kan konkurrera med dagens lagringsmedia. Jag förstår inte heller vurmandet för LP:n, denna förlegade knastrande plastbit som inte klarade av att återge master-taperna.

Visst finns det massor av information över 15kHz. De naturliga övertonerna från olika instrument gör att man uppfattar instrumenten mer äkta - men om man skär bort dessa övertoner, så försvinner en stor del av äktheten i ljudet.

Jag tyckte att en kassettporta med dubbla bandhastigheten (som ju brusar betydligt mindre än ett vanligt kassettdäck) brusade för mycket när jag körde med en sådan som första "seriösa" inspelningsmanick, så jag har aldrig gillat kassettband. Jag tillhör de "konstiga" typer som tycker att kassettband brusar alldeles för mycket i bilen också. Det var en enorm lättnad att byta till CD-spelare i stället när jag gjorde det för många år sedan...

Vurmande för skrapskivor har jag också svårt att förstå till stor del - men faktum är att diskanten kan låta bättre på dem - men basen är alltid försvagad för att det helt enkelt inte fick plats med tillräckligt av den varan på vinylplattorna... Riktigt kraftig dynamik kan man också glömma på vinyl eftersom det skulle få nålen att spåra ur...

I det stora hela är CD:n mycket bättre, trots dess brister.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Visst finns det massor av information över 15kHz. De naturliga övertonerna från olika instrument gör att man uppfattar instrumenten mer äkta - men om man skär bort dessa övertoner, så försvinner en stor del av äktheten i ljudet.

Allt mickat med en SM57:a måste alltså låta oäkta. 🙁

http://www.shure.com/ProAudio/Products/Wir...SM57-LC_content

Eller för den delen SM58

http://www.shure.com/ProAudio/Products/Wir...SM58-CN_content

O då har vi inte börjat prata om hur väl högtalare återger frekvenserna, speciellt i bilen, eller hur väl folk ställer in sina ljudanläggningar, eller för den delen hur väl våra öron uppfattar saker o ting efter 30...

Många felkällor blir det från instrument till öra. Kan inte minnas att all musik upplevdes som oäkta på 70 och 80-talet.

Hittade lite om kassettens frekvensåtergivning oxå:

"By the late 1980s, thanks to such improvements in the electronics, the tape material and manufacturing techniques, as well as dramatic improvements to the precision of the cassette shell, tape heads and transport mechanics, sound fidelity on equipment from the top manufacturers far surpassed the levels originally expected of the medium. On suitable audio equipment, cassettes could produce a very pleasant listening experience. The best home decks could achieve 20 Hz-20 kHz frequency response with wow and flutter below 0.05%, and 70 dB of signal-to-noise ratio using Dolby C and up to 80 dB of signal-to-noise ratio using Dolby S."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_deck...on_and_fidelity

Nog om det, CD:n är överlägsen både LP o kassett.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

basen är alltid försvagad för att det helt enkelt inte fick plats med tillräckligt av den varan på vinylplattorna...

Det beror ju på hur mycket man petar in på varje sida. 😳

Har man under 7 minuters speltid på en tolvtummare får (obs presens! 🙁) det plats alldeles tillräckligt med bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

basen är alltid försvagad för att det helt enkelt inte fick plats med tillräckligt av den varan på vinylplattorna...

Det beror ju på hur mycket man petar in på varje sida. 🙂

Har man under 7 minuters speltid på en tolvtummare får (obs presens! 😉) det plats alldeles tillräckligt med bas.

Det är ju inte riktigt maxisinglar man menar när man snackar allmänt om vinyl - och det eländiga knastrandet och skrapandet blir man inte av med förrän man skaffar en (svindyr) lasergrammofon... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Visst finns det massor av information över 15kHz. De naturliga övertonerna från olika instrument gör att man uppfattar instrumenten mer äkta - men om man skär bort dessa övertoner, så försvinner en stor del av äktheten i ljudet.

Allt mickat med en SM57:a måste alltså låta oäkta. 😉

...

Eller för den delen SM58

...

O då har vi inte börjat prata om hur väl högtalare återger frekvenserna, speciellt i bilen, eller hur väl folk ställer in sina ljudanläggningar, eller för den delen hur väl våra öron uppfattar saker o ting efter 30...

Många felkällor blir det från instrument till öra. Kan inte minnas att all musik upplevdes som oäkta på 70 och 80-talet.

...

Nog om det, CD:n är överlägsen både LP o kassett.

Varken SM57 eller SM58 har någonsin låtit särskilt trevlig enligt min mening - och visst låter det närmare verkligheten om man får en chans att höra övertonerna i stället för att de filtreras bort i undermålig teknik. Utan övertoner, så blir det svårare att höra skillnad mellan vissa instrument - så de har absolut en stor betydelse...

Att musiken upplevdes ok förr i tiden, beror på att folk var vana vid det ljudet - och hjärnan är väldigt bra på att kompensera för brister och skapa en förbättring av ljudet - så länge man inte lyssnar lite noggrannare...

I dag önskar nog många att den tidens musik hade spelats in med den bättre teknik som finns i dag, så att man kunde njuta av samma ljudkvalitet - och inte behövde stå ut med sämre ljudkvalitet de gånger man vill lyssna på gamla härliga låtar...

Jag har i alla fall nytta av att mina monitorer kan återge frekvenser upp till 35kHz - trots att jag är över 40... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att dels så störs du av ett brus som ligger 60dB under högsta signalnivå, dels så är det oerhört mycket musikinformation som ligger över 15 kHz? De flesta ggr det brusade på kassetter så det störde var för att människor spelade in alldeles för lågt.

Ja, jag kan ärligt säga att jag störs av den brusnivån. Men det beror givetvis på i vilket sammanhang. I bilen spelar det ju ingen större roll, men ska man sitta hemma och "finlyssna" kan det vara ganska störande. Och så beror det givetvis på vilken musik med, viss musik kan man tolerera en extrem brusnivå på, annan inte.

Frekvensåtergivningen nämnde jag enbart för att bekräfta att 6kHz var en överdrift. Men jo, återgivning över 15kHz gör en skillnad i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ang. kassettfrågan har jag sagt mitt, skönt att det finns några som minns...

Vad gäller det mkt "sämre" inspelade ljudet från förr etc håller jag inte med, även om det givetvis finns flera exempel på sådant---liksom det gör idag trots att tekniken gått framåt, beror ju på vem som sitter/satt bakom spakarna eller hur?!?

Tycker att det finns oerhört mycket som är njutbart av nyproducerad musik på CD, och lika mycket som fortfarande låter skit på ett eller annat sätt, må det vara för högt mastrade (loudness-sandlådan) eller på annat sätt musik inspelad för kliniskt eller felval av mickar eller undermåliga/omusikaliska element i inspelningskedjan etc som det lätt kan bli när man stirrar sig blind på den "gudomliga" digitalteknologin!

(för att inte tala om vissa tex 2-pac hip-hop skivor som förstör högtalarna med sitt överdrivna boombass register-helt galet superfel för en bra hifi-anläggning)

Alltså finns det gamla plattor på vinyl som är jättedåligt mixade/pressade men troligtvis många fler som verkligen håller en mkt hög och njutbar kvalitét, man kanske inte måste älska Zappa eller Steely Dan men för ljudkvaliténs skull---lyssna på Zoot Allures eller Over-Nite Sensation tex, snacka om bra bas Claes...

Likaså Aja eller Gaucho (Steely Dan) hi-fi och superljud i egen kategori helt enkelt från mitten-slutet av 70-talet!

Orkar inte rada upp de verkligt dåliga exemplen eftersom jag inte har dom i min samling men det gäller många utav de stora artisternas utgivningar i alla fall.

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Vad gäller det mkt "sämre" inspelade ljudet från förr etc håller jag inte med, även om det givetvis finns flera exempel på sådant---liksom det gör idag trots att tekniken gått framåt, beror ju på vem som sitter/satt bakom spakarna eller hur?!?

Det beror på vad vi snackar om. Vinyl kommer aldrig att ge samma dynamiska spännvidd som CD, oavsett vem som sitter bakom spakarna.

Men det behöver jag ju inte berätta för dig du kan ju redan allt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...