frejan (oregistrerad) Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Hej! Jag vet i teorin hur man ska intonera en gitarr (att flagoletten över 12:e bandet ska stämma med den nedtryckta tonen på 12:e bandet), men hur gör man rent praktiskt...Någon som har några tips? Finns det någon tutorial på nätet som är bra eller så...? Jag har en Gibson Les Paul Studio... Mvh F r e j Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Tjena Kanske en länk av intresse? intonering // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 flagoletter skall du inte använda dig av. se till att få tolfte band att stämma med lös sträng Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 flagoletter skall du inte använda dig av. se till att få tolfte band att stämma med lös sträng Nej, faktum är att flagoletter fungerar minst lika bra som lös sträng. Har i alla fall jag hört. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Ska du sola mycket högt uppe på halsen (nära kroppen) kan det vara värt att t ex intonera gitarren på 5:e och 17:e bandet, i alla fall för en inspelning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 flagoletter skall du inte använda dig av. se till att få tolfte band att stämma med lös sträng Nej, faktum är att flagoletter fungerar minst lika bra som lös sträng. Har i alla fall jag hört. 😎 Jag tycker ändå det är fel, om det just flangoletter man vill spela så behöver man ju faktiskt inte nes intonera ordentligt. Men vill man att banden skall stämma bör man använda dem och inte flangoletter. Håller med toiletbrush om att om man mest håller på högt upp halsen ( typ bara spelar solon ) så kan det vara bättre att intonera efter band 5 och 17. Men om man spelar ackord och riff som oftast inte ligger efter 12:e band så tycker jag man ska intonera efter lös sträng och 12:band. INTE FLANGOLETT tycker jag ( om det inte är en steelguitar, eller kanske på en bandlös bas ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Men alltså, en flagolett ger väl exakt samma ton som om du hade spelat en lös sträng? Bara en oktav högre? Kunde någon gång tidigare det där bättre med exakt fysik och så, men jag är nästan helt säker på att det är så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Jag trodde också att det var som Lynxo säger. Anledningen till att intoneringen inte alltid stämmer är ju för att strängarna egentligen inte kan vara lika långa - och det är ju det man justerar när man intonerar. En flagolett på tolfte bandet spelas då, enligt min logik, på samma stränglängd som en lös sträng, och därmed exakt samma ton transponerad en oktav upp. Rätta mig dock gärna om jag har fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Trodde att du menade att han skulle använda sig av flangoletten istället för 12:band. Det var det jag tyckte var dumt. Att använda sig av den istället för den lösa strängen bör nog funka fint men knappast bättre. Skall vara om man inte använder stämmare ch försöker intonera efter gehör isåfall. Eftersom det blir enklare att höra då när tonerna bör bli samma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bengan_gbg Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 (redigerat) Epiphone rekommenderar iaf i sin manual att man intonerar efter 12:e band - både "fretted" och "harmonics". Dvs att man slår an strängen med ton från 12:e band - sedan kollar man med flageoletten och de ska då stämma "lika". Sedan justerar man utifrån det. Precis som ämnesförfattaren säger. Rent "praktiskt" så spelar man väl - och skruvar läget på resp sadel fram/ tillbaka beroende på om flageoletten är för hög eller för låg i förhållande t spelad ton på 12:e Redigerat 17 maj 2006 av bengan_gbg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 Trodde att du menade att han skulle använda sig av flangoletten istället för 12:band. Det var det jag tyckte var dumt. Att använda sig av den istället för den lösa strängen bör nog funka fint men knappast bättre.Skall vara om man inte använder stämmare ch försöker intonera efter gehör isåfall. Eftersom det blir enklare att höra då när tonerna bör bli samma. Faktum är ju dock att många stämapparater stämmer mer exakt på ljusa toner. Därför är det enklare att stämma en bas på flagoletten än med lösa strängar, framför allt de mörkaste. Men precis som du säger borde det inte spela någon större roll! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wah-wah Postat 21 maj 2006 Dela Postat 21 maj 2006 Här har du en tämligen utförlig beskrivning av hur du går till väga: http://www.guyguitars.com/sv/handbok/intonering.html Lycka till! /wah-wah Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 21 maj 2006 Dela Postat 21 maj 2006 Glöm bara inte att byta strängar innan du intonerar. Annars gör du dig nog en riktig björntjänst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 21 maj 2006 Dela Postat 21 maj 2006 flagoletter skall du inte använda dig av. se till att få tolfte band att stämma med lös sträng Nej, faktum är att flagoletter fungerar minst lika bra som lös sträng. Har i alla fall jag hört. 😉 Det stämmer... men det är bara oktavflageoletterna som är stämda, de andra följer ju naturlagarna och inte pythagoras lilla ordning. Tänkte bara förtydliga det (för det är säkert precis det som ni menar). Nämligen så är ju ters, kvint nona mm flageoletterna väldigt ostämda i våran vältempererade värld. Annars funkar det dör systemet... det kan dock vara bättre att ha en sinuston att utgå ifrån, annars är det så jädra omständigt att hålla på å stämma om (jag tycker man blir förlorad i huvvet efter ett tag då man skall hålla reda på om man skall upp eller ned). Bara haft det en gång (det finns en liten manick som pianostämmare och lutenister och cembalister har som man kan ställa in vilken sorts temperering man vill ha och välja ton så alstras en härligt bordun) och det är enda gången jag fått det rätt så bra. Går säkert att fixa med datorn och en stämapparat riktigt fint också... ska testa ngn gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.