Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller för tillfället på och spelar in mitt första "riktiga" projekt, där allt är inspelat akustiskt. Alltså inget midi eller så. Inspelningen har gått hyfsat bra, pga av att skolan jag går på inte har superbra grejer så har det blivit lite halvdant ljud här och där. Men det låter helt okej iaf. Och bra för att vara första gången, tycker jag iaf hehe. Men här kommer min fråga.

När jag nu sitter och mixar så återkommer ju alltid samma problem. Ljudnivån ligger väldigt jämt och fint, men helt plöttsligt på vissa ställen så drar det iväg på rött direkt. Jag har lagt Cubase inbyggda limiter på alla kanaler som gör att det drar iväg. Det blir ett uns bättre men ingen stor skillnad. Jag vet att man kan sitta med automation och dra ner volymen när t.ex. just det slaget på virveln kommer. Men det tar mycket tid, och är rätt mycket pill. Borde väl finnast något bättre enklera sett?

Ha de!

Annons
Postat

Hmm, även om du lägger limiter på enskilda spår så kan det gå upp på rött på mastern, så du får lägga limiter där också? Inte säker utifrån din beskrivning men det kan vara det som är problemet iaf.

Postat
Hmm, även om du lägger limiter på enskilda spår så kan det gå upp på rött på mastern, så du får lägga limiter där också? Inte säker utifrån din beskrivning men det kan vara det som är problemet iaf.

Hmm en Limiter på trumbussen som jag har skapat kanske kan hjälpa?

Postat

Har ofta samma problem och brukar då i Cubase söka upp det spåret som orsakar överslaget. När spåret är hittat klipper jag med saxverktyget den korta snutten och drar ner volymen en aning just där. Oftast är det ett anslag och då räcker det med ett klipp och en kort fade in. Det fungerar alltid bra både på sång, gitarr eller trumljud.

Postat (redigerat)

Är Cubase Limiter utav typen Brickwall? Ifall inte så så släpper den då och då genom transienter. MvH

Edit: Om du använder en Brickwall Limiter (Waves L1/L2, Voxengo Elephant etc) så ställ in output eller cieling på t.ex. -0,2 dBFS. Någon annan som är mer insatt i detta kanske kan förklara varför det ändå kan skapas overs/dist om den kommer upp till 0dBFS men ändå inte över. Rätta gärna mina fel.

Redigerat av punkrockdude
Postat
Har ofta samma problem och brukar då i Cubase söka upp det spåret som orsakar överslaget. När spåret är hittat klipper jag med saxverktyget den korta snutten och drar ner volymen en aning just där. Oftast är det ett anslag och då räcker det med ett klipp och en kort fade in. Det fungerar alltid bra både på sång, gitarr eller trumljud.

borde det inte vara smidigare att lägga på en limiter?

Postat
Är Cubase Limiter utav typen Brickwall? Ifall inte så så släpper den då och då genom transienter. MvH

Edit: Om du använder en Brickwall Limiter (Waves L1/L2, Voxengo Elephant etc) så ställ in output eller cieling på t.ex. -0,2 dBFS. Någon annan som är mer insatt i detta kanske kan förklara varför det ändå kan skapas overs/dist om den kommer upp till 0dBFS men ändå inte över. Rätta gärna mina fel.

äh... en limiter är väl brickwall per definition?

har aldrig sett till attacktid eller ratio 5:1 hos en limiter? i sådana fall så handlar det väl mer om ifall en viss kompressor som kan ställas så tajt så att den används som limiter.

Postat

äh... en limiter är väl brickwall per definition?

Är inte 100 på det men en Limiter har med ration att göra oftast och inte attacktiden. En Brickwall limiter har väl direkt attack utan fördröjning. Kanske därför de oftast har allt en liten latency för att hinna med alla snabba transienter. Som vanligt... Rätta... MvH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.