Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag funderar på att köpa presonus firebox men efter att läst testet i studio på de 15 ljudkorten blir man lite skraj.

Jag har dock uppfattat som att de problemen som de tog upp där ska ha löst sig med nya drivrutiner, stämmer det?

Är det någon som har fireboxen som kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag har sökt en massa på det men jag är fortfarande inte riktigt säker.

Jag borde väl nämna att utgångar och ingångar är inte prio ett, fireboxen har precis det jag vill ha. Det jag är ute efter är bra ljudkvalitet, stabilitet och firewire.

/Magnus

Annons
Postat

Pär Ekberg? Vet du? Det ser märkligt ut när man packar upp det senaste drivrutinspaketet som finns att ladda hem, där är det senaste datumet 2005-01-28 vilket inte tyder på att beta-drivrutinerna vi testade med mot slutet är skarpa än.

Versionsnumret i exe-filen säger 1.21 medan det uppackade paketet säger 1.20. Kan inte testa skarpt eftersom jag inte har Firebox.

EDIT: För att se fildatum så packades exe-filen upp med Winrar.

Postat

Nu har jag inte tillgång till tidningen men var det inte v. 1.1.2 när testet gjordes?

I installern som heter 1.2.0 så är det version 1.2.1 av drivrutinen som är daterad senare än när testet gjordes. Och jag har inte hört några kommenterar på senare dagar så jag gissar att det är åtgärdat.

Jag har mailat och postar svar när jag vet säkert!

Postat (redigerat)

Det ser ut som att det är de gamla drivrutinerna men med lite tur har jag fortfarande kvar beta-versionen så att jag kan jämföra. Tog även en titt på archive.org som också tycks peka på att de nya drivrutinerna inte är släppta ännu.

EDIT:

De beta-drivrutiner jag har heter 1.25 men namnet på installationsfilen är 1.20. Till skillnad från de som finns på presonus.com så är de nyaste filerna i paketet från oktober förra året. Alltså bör de fixade drivrutinerna ännu inte vara släppta, eller så har något gått fel med versions- och datummärkningen.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat (redigerat)

Så då kvarstår de problem som var under Studios test?

Det var ju mindre roligt isåfall. Är det någon som vet om de kommer att släppas inom den närmsta tiden?

Edit: Är det fortfarande ett bra ljudkort? Jag har kollat på M-audio firewire 410 men där verkar det också vara en massa strul.

Jag har verkligen grav beslutsångest!!!

Redigerat av consuelomagnus
  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...
Postat

Uppföljning #2:

10 dagar efter detta inlägg släpptes drivrutinerna 🙂 Vi har testat ljudkortet med beta-drivrutinerna men inte med de skarpa som alltså finns sedan i höstas. Om problemet med lågpassfiltreringen vid inspelning i 96 kilohertz vågar vi inte säga är löst, men det står att firmware-uppdateringen "Resolves 96 kHz issue". Det kan tolkas som en lite luddig rad om att problemet nu är löst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.