rebstar (oregistrerad) Postat 15 maj 2006 Dela Postat 15 maj 2006 Hej, Jag håller på att bygga en studio i en lokal på 70kvadratmeter (har redan ett isolerat sångbås osv) i en källar-lokal. Ett problem är att grannarna har klagat när dem hade en studio där tidigare eftersom det kan bli lite störigt när folk spelar musik så himla högt. Min fråga är, finns det någon sorts isolering man kan fixa för att dämpa ljudet så att grannarna inte hör lika mycket? Vad behövs det för ljudisolering för det? MVH, Reb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
demo9 Postat 16 maj 2006 Dela Postat 16 maj 2006 (redigerat) Var ligger grannarna i förhållande till studion, ovanför eller bredvid? Oftast krävs sk rum-i-rummet-lösning för att komma åt de frekvenser som stör mest: låga frekvenser. Generellt sett krävs tung markskiva bakom ett anta lager gips på ett avstånd från vägg som bestämms av hur långt ner i frekvens du behöver ha bra ljudisolering. Men, var du har grannarna samt vad det är för typ av hus du bor i är viktigt att veta för att svara på frågan. /mats Redigerat 16 maj 2006 av demo9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kill All Autotuner Postat 16 maj 2006 Dela Postat 16 maj 2006 Yepp, det krävs riktigt tunga material för att fånga in basen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 16 maj 2006 Dela Postat 16 maj 2006 Dubbla markskivor a`70 mm( Stenull) i både väggar och tak kombinerat med 3 - 5 lager gips borde täcka dina behov.Se oxå till att golvet inte fortplantar frekvenser upp dom befintliga väggarna.M.a.o bygg ett nytt flytande golv av tex spånskivor på 22 mm som ligger på gummimatta samt isolera imellan med markskiva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 16 maj 2006 Dela Postat 16 maj 2006 Oftast krävs sk rum-i-rummet-lösning för att komma åt de frekvenser som stör mest: låga frekvenser. Det föreslog jag också när jag frågades på MSN. Men budgeten ligger på max 10-15000. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 16 maj 2006 Dela Postat 16 maj 2006 Frigolitplattor på golvet, sen plastmatta ovanpå. Kostar pyttelite, funkar skitbra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
demo9 Postat 17 maj 2006 Dela Postat 17 maj 2006 fast det är intressant att veta var grannen ligger och vilken typ av väggar och bjälklag som skiljer. Ibland kan man lägga krutet på att tilläggsisolera taket (om granne uppåt) om det är i huvudsak bjälklaget som läcker, sen kan man bygga mindre omfattande väggar för att få strålningsdämpning för dessa, då sparar man pengar. Samma sak gäller om grannen ligger bredvid, då tittar man på ljudets transmissionsvägar och sätter in insatsen på rätt ställe. Fast jag medger att det kostar pengar att erhålla konsultation om mest kostnadseffektiva lösning :9 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 22 maj 2006 Dela Postat 22 maj 2006 Kostar en slant att isolera... Har redan plöjt ner 30000:- på bara inspelningsrummet... Men tyst blir det och mycket gips går det åt... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 22 maj 2006 Dela Postat 22 maj 2006 Tjena. Vet inte vad din budget ligger på men, såhär gjorde jag och mitt band: vi byggde ett nytt regelverk i hela rummet som skulle isoleras. Reglarna av trä. (vägg 12x4,5 cm. Tack 15x4,5 cm.) Det allra viktigaste! Det är att ingenting alls nuddar den nuvarande (befintliga) väggen. Ingenting ska nudda de tidigare tak eller väggar. Golv! Under reglarna som ligger mot golvet lägger du remsor med isolerande matta. Vet inte vad det var för matta. Dra trådar bakom hela regelverket så att isoleringsplattorna aldrig ska kunna falla bakåt. Fyll sen hela regelverket med isoleringsplattorna. 12 cm tjock precis som regelns bredd. Se verkligen till att det blir tätt. Och ju färre plattor isolering, destå bättre(färre glipor). sätt fast dubbelt med gipsplattor. Foga med fog överallt där det kan finns glipor. Gipsplattorna ska inte gå emot golvet, utan kan hamna en cm ovanför. Detta för att mindre vibrationer tar sig igenom då. Du har nu byggt ett rum i rummet. Detta för att inget material ska kunna leda ljud! Brilliant ide tyckte vi. Och det funkade kanon. Vi hade dock problem angående ventil. Men det löste vi genom att göra ett hål in till ventilen, sen sätta i en kraftig kloss, som täpper till mycket bra. Den tar man då självklart ut då de värsta ljuden är över. som sagt, vet inte din budget, så kanske det är för simpelt, eller för dyrt, men 70 kvadrat låter rätt påkostat?? lycka till. adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.