Jump to content
Annons

Välkommen - majken.se/cubase


Majken

Recommended Posts

Äntligen!

Öppnar min Cubase sida för allmänheten, stort tack till allesammans här på forumet som dagligen ger mig tips och idéer. Se detta som en liten återbetalning från mig till er. MI-7, MEB och Jax ska ha ett extra stort tack som hjälpt mig skaffa rättigheter av Steinberg för att använda skärmdumpar på sidan. Utan detta hade sidan aldrig kunnat släppas fritt.

Nåja, låt mig förklara vad detta är. För ett år sedan när jag började planera för min Cubase kurs satte jag mig för första gången ned och verkligen läste manualen med utgångspunkt att jag vill ha alla funktioner förklarade. Jag insåg snabbt att jag inte riktigt trivdes med upplägget, dessutom är den på engelska och några av de som sökt kursen skrev som motivering att de såg fram emot en kurs på svenska då den engelska manualen tog emot. Därmed började jag skriva på egna små förklaringar som egentligen bara skulle visa på de absoluta grundfunktionerna. Ganska snabbt växte den dock förbi det och efter vårens kurs växte den ytterliggare. När jag tittade igenom det material jag skrivit insåg jag att detta eventuellt kunde vara till hjälp för fler än bara mina elever. Alltså bjuder jag härmed in er allesammans till en sida som förhoppningsvis kan vara till hjälp för några av er.

Kursen lever fortfarande och till hösten drar vi igång ännu en ny omgång. Kursen kommer fortfarande att använda materialet som stöd men även uppgifter och dylikt som är specialgjorda för kursen. Utöver detta kommer kursdeltagares önskemål om nya sektioner alltid att prioriteras. Blir det många anmälningar så kan vi ta in fler klasser vilket leder till fler deltagare och bättre diskutioner.

Sök du också!

Passa gärna på att registrera er på forumet så kan ni ställa frågar till mina gamla elever eller andra nyfikna nykomlingar på nätet.

Mången tack allesammans!

http://www.majken.se/cubase

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Majken, det här borde det f-n finnas någon form av Nobelpris för!

Har bara på måfå kollat lite, men det ser fantastiskt bra ut. Snubblar direkt in i en otroligt pedagogisk jämförelse mellan Gate och en kattlucka. Genialiskt.

Jag är imponerad och djupt taxam för en sajt som iallafall jag kommer att hänga mycket på!

Tack! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken, det här borde det f-n finnas någon form av Nobelpris för!

Har bara på måfå kollat lite, men det ser fantastiskt bra ut. Snubblar direkt in i en otroligt pedagogisk jämförelse mellan Gate och en kattlucka. Genialiskt.

Jag är imponerad och djupt taxam för en sajt som iallafall jag kommer att hänga mycket på!

Tack! 🙁

Just kattluckan är inte min idé - Minns inte om det var min gamle lärare och kompis Rickard Andersson på ljudteknikerlinjen i Haparanda som beskrev en gate på det sättet för mig vid något tillfälle. Nåja jag kan bara hålla med, det är en bra beskrivning 🙁

Skoj att du gillar sidan!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)

Fantastiskt initiativ! Framförallt att du gjort det tillgängligt för fler än bara dina elever och sett till att få godkänt från Steinberg. Nu ska jag sätta mig och lusläsa tillsammans med en kopp kaffe och lite mysig dansk rock n' roll.

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt, Majken!

Vilka talanger vi har på detta forum!

Skönt att det fortfarande finns givmilda

och samtidigt ambitiösa människor på

denna jord.

Bra jobbat, Majken!

Du bäddar mer för mitt beslut att ändå

köpa in ett E-MU 1820M ljudkort (med

tanke på uppgraderingsmöjligheten

till Cubase SL2 - trots att det är bökigt

att uppgrader på steinberg.net).

Eller till ett Audiophile FW410 och ett

separat köp av Cubase SL2. Priset

blir ju ändå i slutet nästan detsamma...

Har nu gjort ett bokmärke till din

fantastiska sida. Skall nog också

göra en PDF-arkiv av hela ditt jobb.

(Alltså spara alla dina sidor som PDF-sidor.)

Skulle du vilja ha ett sådant av mig?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för alla positiva kommentarer allesammans! Otroligt kul att se att det finns ett så stort intresse för svenska sidor om Cubase. Detta har helt klart motiverat mig att försöka jobba vidare på materialet så snart som möjligt även om jag lovat mig själv lite sommarlov 😉

Tycker ni att sidorna är lärorika så kan jag tipsa om att söka till höstens kurs. För vissa är det kanske enklare att lära sig då det är i form av en kurs och man har ett stadigt tempo där man jobbar en viss del varje vecka med både läsning och uppgifter. Sitter man själv och läser är det kanske lätt att man hårdläser några dagar för att sedan ta en paus ett par månader och glömma bort det mesta. Har ni frågor kring kursen så är det bara att hojta till.

Esa: Jag har funderat på att göra ett pdf, word eller dylikt arkiv av det. Men valt att inte göra det då jag konstant korrigerar och lägger till nya saker. Dessutom är det lätt att sånt sprids på fel sätt, d.v.s. att texten och bilderna används som undervisnings material på en skola, sprids på nätet utan namn på upphovsman o.s.v. Om du gör en pdf ber jag dig därför att endast ha den för dig själv tills vidare. Eventuellt kommer jag att släppa ett arkiv men då troligtvis som html sidor i en zip fil. Tack så hemskt mycket för erbjudan dock!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Majken!

Ok... jag har nu gjort flera olika versioner av hela din webbplats

som PDF-arkiv. Både som A4 och som 800x600 pixlar.

Jag respekterar ditt arbete - så inga PDF-arkiv kommer att spridas

av mig ute på nätet. Säg bara till om du vill ha detta gjort någon

gång i framtiden.

Vill du ändock se hur det blev med PDF-arkiven?

Skall jag e-posta detta till dig?

Angående "hindrandet" av att skapa PDF-arkiv:

Tyvärr är det ganska lätt att göra detta, men jag

behöver givetvis inte nämna detta hur man gör: 😉

Så visst kan du ha det framöver som HTML-sidor

som RAR- eller ZIP-ade. Det går att lösenordsskydda

ett PDF så att det inte går att skriva ut på papper.

(Självfallet finns det alltid crackers som kan låsa upp

det med eller de som använder färdiga program för

att låsa upp koden - men det är ändock svårare.)

Sedan kan jag lägga in en bakgrundstext svagt

transparent med texten © 2003-2004 - Markus "Majken" Höglund

över hela sidan diagonallt.

Sedan kan man backa ett steg och låta folk skriva

ut på papper, men att det kommer med Copyright-stämpeln

över alla sidor samt ännu mer att utskriftskvalitén blir

mycket dålig.

Vill du ha exempelprover e-postade till dig så att

du kan prova och se vad jag menar?

😆

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...