Jump to content
Annons

vad har man alla utgångar till ?

BadBoy

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha ett ljudkort med sex ingångar och fyra utgångar, det skulle vara precis lagom. Då kan jag köra saker ut genom externa effekter (mitt Line 6-delay närmare bestämt) och spela in trummor med alla kanaler jag behöver.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

om d finns ett extärnt kort med 10in varav 2 e med preamp o så få utgångar som möjligt så får ni mer än gärna lägga upp en länk för jag blir förvirrad o galen av denna sjö av kort ock mixerbord att jag nu måste gå ut o döda ett träd på trädgården

Dela på andra sajter

om d finns ett extärnt kort med 10in varav 2 e med preamp o så få utgångar som möjligt så får ni mer än gärna lägga upp en länk för jag blir förvirrad o galen av denna sjö av kort ock mixerbord att jag nu måste gå ut o döda ett träd på trädgården

Delta 1010 har visserligen 10 utgångar, men annars är det ju ett prisvärt kort som har det andra du frågar efter.

Dela på andra sajter

Jag har två delta 1010 i min dator med 20in/ut ihop.

Vad har du så många till?

Spelar in symfoniorkestrar?

Mixar oldschool?

Eller har ett sju helvetes trumset?

Dela på andra sajter

Mixar oldschool?

Mixar på mixerbord ibland för att det är roligt. Då är det skönt med många kanaler ut så man slipper klumpa ihopp så många spår. Skulle egentligen villja ha fler kanaler ut ändå.

Digitalkanalerna går åt till två digitala effekter ( externel effects )

Dela på andra sajter

Det enkla svaret tror jag är att det ser flott ut i reklamen. Antagligen är 6 kanaler till av utgångar rejält billigt eftersom det verkar vara tillräckligt att gödsla med. Ingångar däremot är dyrare, kräver dyrare kretsar helt enkelt.

Gunnar

Dela på andra sajter

Mixar oldschool?

Mixar på mixerbord ibland för att det är roligt. Då är det skönt med många kanaler ut så man slipper klumpa ihopp så många spår. Skulle egentligen villja ha fler kanaler ut ändå.

Hur funkar egentligen external effects?

Har digitala utgångar och ingångar på mitt kort (0404) optiska och coax.

Vad kan jag använde de till för budgetgrejer. Har inte råd med att köpa en effect för 10k. Men något måste det finnas man kan koppla in.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mixar oldschool?

Vad kan jag använde de till för budgetgrejer. Har inte råd med att köpa en effect för 10k. Men något måste det finnas man kan koppla in.

Ska det vara meningsfullt att köra med externa effekter, så ska man upp i en del pengar - annars kan man lika gärna hålla sig helt i datorn med pluggar i stället. Tänk på att alla hårdvarueffekter, egentligen är mjukvarueffekter i en 19"-låda, där den analoga insignalen omvandlas till digital innan den bearbetas, på samma sätt som den hade bearbetats i en plugin. Sedan ska den omvandlas till analog igen för att omvandlas till digital när den kommer tillbaks in i datorn... Dyrare effektburkar tillåts kosta mer både i omvandlare och programvara - och kan eventuellt vara lönt att använda.

Externa effekter är enligt min mening alltså överflödigt så länge man håller sig i de kostnadslägen som de flesta av oss har råd med.

Flera utgångar kan däremot ha andra användningsområden. Någon nämnde surroundmixning - och ett annat tillfälle är om man vill ha monitorlyssning vid inspelning. Då kan man ha ett stereopar till monitorerna - och några andra stereopar för att kunna fixa individuell lyssning för de som spelar. Mycket smidigt. 😱

Flera ingångar är ju annars bra om man har några externa syntar som man vill kunna spela in eller monitorlyssna på samtidigt, utan att behöva ha en mixer utanför datorn - och annars det självklara tillfället; ett uppmickat trumset eller ett helt band som ska spelas in samtidigt.

För övrigt, så finns det ju ljudkort med färre I/O. Man är inte tvungen att välja ett som har fler I/O än vad man egentligen behöver - även om det kanske känns lockande att man får så mycket extra för så lite pengar. Som vanligt så får man vad man betalar för även när det gäller ljudkort - och då är det verkligen ingen mening att köpa ett billigt kort med massor av I/O... 😏

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Anyway: Jag håller med dig att i denna digitala tidsålder och om man (fortfarande) ägnar sig åt enkel stereomixning så skulle man oftast klara sig med  2 utgångar för sina monitorer.. Men... Om man försöker vara lite seriös och använda det hela i en studio så skadar det inte med fler utgångar för medhörningslyssning i studion etc etc..

Sant, men brukar man använda sig av vanliga ljudkort för hemmamarknaden i studiosammanhang? Knappast va? Det skulle vara trevligt med lite fler alternativ här så man slapp betala för alla utgångar bara för att man vill ha många ingångar.

Vilka j***a ljudkort för hemmamarknaden har 8~12 utgångar ??? 😛😎😮

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Anyway: Jag håller med dig att i denna digitala tidsålder och om man (fortfarande) ägnar sig åt enkel stereomixning så skulle man oftast klara sig med  2 utgångar för sina monitorer.. Men... Om man försöker vara lite seriös och använda det hela i en studio så skadar det inte med fler utgångar för medhörningslyssning i studion etc etc..

Sant, men brukar man använda sig av vanliga ljudkort för hemmamarknaden i studiosammanhang? Knappast va? Det skulle vara trevligt med lite fler alternativ här så man slapp betala för alla utgångar bara för att man vill ha många ingångar.

Vilka j***a ljudkort för hemmamarknaden har 8~12 utgångar ??? 😛😎😮

M-Audio FW1814? Delta1010?

Redigerat av mornel
Dela på andra sajter

Mixar oldschool?

Ska det vara meningsfullt att köra med externa effekter, så ska man upp i en del pengar - annars kan man lika gärna hålla sig helt i datorn med pluggar i stället. Tänk på att alla hårdvarueffekter, egentligen är mjukvarueffekter i en 19"-låda, där den analoga insignalen omvandlas till digital innan den bearbetas, på samma sätt som den hade bearbetats i en plugin. Sedan ska den omvandlas till analog igen för att omvandlas till digital när den kommer tillbaks in i datorn... Dyrare effektburkar tillåts kosta mer både i omvandlare och programvara - och kan eventuellt vara lönt att använda.

Externa effekter är enligt min mening alltså överflödigt så länge man håller sig i de kostnadslägen som de flesta av oss har råd med.

Flera utgångar kan däremot ha andra användningsområden. Någon nämnde surroundmixning - och ett annat tillfälle är om man vill ha monitorlyssning vid inspelning. Då kan man ha ett stereopar till monitorerna - och några andra stereopar för att kunna fixa individuell lyssning för de som spelar. Mycket smidigt. 🙂

Flera ingångar är ju annars bra om man har några externa syntar som man vill kunna spela in eller monitorlyssna på samtidigt, utan att behöva ha en mixer utanför datorn - och annars det självklara tillfället; ett uppmickat trumset eller ett helt band som ska spelas in samtidigt.

För övrigt, så finns det ju ljudkort med färre I/O. Man är inte tvungen att välja ett som har fler I/O än vad man egentligen behöver - även om det kanske känns lockande att man får så mycket extra för så lite pengar. Som vanligt så får man vad man betalar för även när det gäller ljudkort - och då är det verkligen ingen mening att köpa ett billigt kort med massor av I/O... 🙂

Bra svar.

Funderar dock på vad man kan ha det digitala kontakterna till?

Dela på andra sajter

Mixar oldschool?

Flera utgångar kan däremot ha andra användningsområden. Någon nämnde surroundmixning - och ett annat tillfälle är om man vill ha monitorlyssning vid inspelning. Då kan man ha ett stereopar till monitorerna - och några andra stereopar för att kunna fixa individuell lyssning för de som spelar. Mycket smidigt. 🙂

För övrigt, så finns det ju ljudkort med färre I/O. Man är inte tvungen att välja ett som har fler I/O än vad man egentligen behöver - även om det kanske känns lockande att man får så mycket extra för så lite pengar. Som vanligt så får man vad man betalar för även när det gäller ljudkort - och då är det verkligen ingen mening att köpa ett billigt kort med massor av I/O... 🙂

Bra svar.

Funderar dock på vad man kan ha det digitala kontakterna till?

Man kan koppla digitala enheter som tex en multieffekt, pod, toneport etc etc

Om man kopplar via digitala ut/in mellan digitala enheter så slipper man en massa extra omvandlande och extra delay ( latency )

Dela på andra sajter

...fast latency med externa effektburkar kompenserar Cubase för - åtminstone SX3... 🙂

Jag har kört med extern preamp+omvandlare av hög klass ända sedan jag körde med Atari Falcon, eftersom jag inte har velat gå den långa vägen genom mixern, på väg in till hårddisken...

Den kopplas på optisk eller koaxial S/Pdif - eller AES/EBU, beroende på vad man har tillgång till på ljudkortet. Mycket användbart med digitala ingångar, alltså.

I nuläget kör jag utan mixer, eftersom jag tyckte att den kändes överflödigt med mitt sätt att jobba.

Jag kör med S/Pdif från ljudkortet till Benchmark DAC1 och vidare till monitorerna. Från preampen går jag genom Benchmark ADC1 in på S/Pdif på ljudkortet. En ADAT I/O sitter kopplad till RME ADI-8 DS, där jag kopplar in mina externa syntar på ingångarna - och kopplar utgångarna till en hörlursförstärkare för att fixa medhörning i lurar till sången. De resterande 2 ADAT I/O på ljudkortet, använder jag inte i nuläget (var tidigare kopplade till min DDX3216), men man vet ju aldrig vilka knasiga idéer man får... 🙂

Jag har alltså enbart digitala I/O på mitt ljudkort - och skulle nog känna mig ganska vilsen om jag inte hade möjlighet att välja omvandlare själv, utan i stället var låst till omvandlare som en ljudkortstillverkare tycker ska duga i tid och evighet... 🙂 Jag har då hellre ett ljudkort som jag kan ha i princip hur länge som helst, där jag kan byta omvandlare efter behov och plånbok. 😛

Dela på andra sajter

Vilka j***a ljudkort för hemmamarknaden har 8~12 utgångar ??? 🙂😱😄

M-Audio FW1814? Delta1010?

Men det är väl i alla fall inget ljudkort som är avsett för hemmamarkanden. Snarare semipro/studio.. För "hemmamarknaden" har jag dock upptäckt att fler och fler dator har begåvats med 5:1/7:1 kort.. Creative, AC97(?) etc etc..

Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Sen som ingen har skrivit är att du kan använda de många utgångarna till lyssningsmixar till olika musiker.

Genom att lägga upp bussar i exempelvis logic som går ut i olika utgångar in till sina musiker som har en hörlursförstärkare och pang boom så sköter man all routing internt genom sends till bussarna som går ut i utgångarna

Dela på andra sajter

Mixa old-school,det är min melodi, jag funtar på att skaffa ett till delta 1010 nu bara för att Pluffo m.fl. så självklart bespottar denna ädla teknik där man har allt att vinna på att lägga upp sina spår man vill processa analogt (givetvis genom ett fint bord om man har det) bra att du är på där Hans-Johnny! 😄

Vet ni andra verkligen inte vilken begränsning det är att summera allt i tex Cubase-mixern etc, nej mera ut och in, det skadar aldrig för ändamålet och resulterar givetvis i en klart bättre upplösning om man tar så mycket som möjligt separat i mixläge hur tror ni Pro-Tools HD är uppbyggt och hur jobbar man med dessa system?!

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har en fundering, kanske en idiotisk fråga men det skiter jag i...

Skulle Delta 1010 omvandlare räcka till för att få bra mixar om man kör allt på en analogt bord? Om du har ett sjysst Neve bord t.ex. skulle inte det vara lite onödigt att mixa på ett sånt om omvandlarna i ett 2000 kronors kort inte är tillräckligt bra. Alltså kvaliten...?

Skulle det inte vara vettigare att mixa allt internt då?

Alltså typ.. jag menar. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.. typ va eller?

Alltså jag har ingen erfarenhet av detta. Därför ställer jag frågan..

Typ fattar ni vad jag fiskar efter?

:rolleyes:

Redigerat av Grahn
Dela på andra sajter

Mixa old-school,det är min melodi, jag funtar på att skaffa ett till delta 1010 nu bara för att Pluffo m.fl. så självklart bespottar denna ädla teknik där man har allt att vinna på att lägga upp sina spår man vill processa analogt (givetvis genom ett fint bord om man har det) bra att du är på där Hans-Johnny! 😳

Tack Florian! :rolleyes:

Det är ju fruktansvärt mycket smidigare att mixa internt. Men så mycket roligare att mixa externt.

Men jag har ett projekt på gång i taget externt och flera på gång internt, hajjar ni, eller är jag luddig?

Dela på andra sajter

Claes och hansjohnny. Ni gav mig just en idé.

Med tanke på att jag ska införskaffa mina första aktiva monitorer snart så är jag i full planering av möblering och justering. Men tänkte aldrig på var jag ska koppla in dem.

Har analoga och digitala utgångar på mitt emu 0404. De analoga telehonorna får gå till monitorer (via mixen för att kunna spela gitarr o synth i dem, samt för att kunna koppla in hörlurar) och sen den optiska till min soroundreciver som jag har i vardagsrummet för musiknjutning.

Har jag missat något?

Han man spela gitarr (via pod), synth och direktmonitora sång i monitorer? Det är väl inte lika tåliga som pa högtalare?

Dela på andra sajter

Det beror väl på vad du menar med "tåliga"... 😛

Ett par monitorer värda namnet, är tåligare än hifi-högtalare när det gäller transienter - och om de är aktiva, så finns det säkert också någon inbyggd begränsning, så att du inte kan spela högre än vad de tål.

Kopplingen låter nog helt ok som du har tänkt dig - men hur du menar med monitorlyssningen, är kanske inte glasklart, eller så är jag trög i dag... 😛

Dela på andra sajter

Med monitorlyssning menar jag att använda det som ett svagt pa. Man lyssnar på sångaren i rummet intill och ställer in mickvolym, kompressor och e.q live.

De som jag funderar på att skaffa är i 4000kr klassen och är ett par phonic 8. De bästa jag kan få för den pengen enligt mina öron.

Dela på andra sajter

Med monitorlyssning menar jag att använda det som ett svagt pa. Man lyssnar på sångaren i rummet intill och ställer in mickvolym, kompressor och e.q live.

Självklart kan du jobba så. Det är det som är meningen med monitorer... 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.