Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Funderade på om de olika versionerna av Cubase är komplatibla med varandra.

Ny versioner brukar ju kunna öppna gammla projekt från tidigare versioner men hur är det med de nyare varianterna? går det att öppna ett projekt från sx2 i Se3 och tvärt om. eller är det andra versioner som funkar tillsammans?

Redigerat av sixties
Annons
Postat

SE går att öppna i sx2 o neråt men SE3 går av nån idiotisk anledning inte att öppna i SX3, så de som uppgraderat från SE till SE3 och har för vana att samarbeta med någon SX´are har gjort en dålig affär!

Postat
SE går att öppna i sx2 o neråt men SE3 går av nån idiotisk anledning inte att öppna i SX3, så de som uppgraderat från SE till SE3 och har för vana att samarbeta med någon SX´are har gjort en dålig affär!

Det låter ju inte riktigt klokt, säker något dom fixar till.

Postat
SE går att öppna i sx2 o neråt men SE3 går av nån idiotisk anledning inte att öppna i SX3

SE3 (3.0) lanserades väl när SX3 var uppe i typ version 3.1.

Så SE3:s projektfiler använder förmodligen version 3.1.1 av filformatet .cpr.

Dvs. uppdatera SX3 med en nyare version så ska du kunna ladda in filen.

Postat
SE går att öppna i sx2 o neråt men SE3 går av nån idiotisk anledning inte att öppna i SX3

SE3 (3.0) lanserades väl när SX3 var uppe i typ version 3.1.

Så SE3:s projektfiler använder förmodligen version 3.1.1 av filformatet .cpr.

Dvs. uppdatera SX3 med en nyare version så ska du kunna ladda in filen.

Nja!!

Enligt listan på Steinbergs site så funkar det inte att plocka över projekt från SX3 till SE3 men däremot så funkar det med SE (absurt men så är det nog tyvärr)!

Postat
från SX3 till SE3

Du skrev nyss tvärtom - att det inte funkade från SE3 till SX3.

Att du inte kan öppna SX3-projektfiler i SE3 (utan att fiffla med filerna) är en helt annan femma. Steinberg verkar inte gilla att SX ska spara filer i ett SE/SL-kompatibelt format. :rolleyes:

Postat

man kan spara projekt ich använda dem, oavsett plattform (dvs se, sl sx) om de är i samma generation.

annars kan man bara öppna samma projekt om det är tidigare generation (alltså sl1 projekt kan öppnas i sx 3, sl 3 till se1 funkar inte tex)

däremot har man många kompatibiltet problem (se3 läser inte elastic audio, play order finns inte osv osv)

Postat
man kan spara projekt ich använda dem, oavsett plattform (dvs se, sl sx) om de är i samma generation.

???

Har Steinberg informerat fel i sidan jag länkade till ovan?

För SE3 bör väl vara i samma generation som SX o SL 3?

(Tror att det som står skrivet på Stenbergarnas sida är det korrekta).

Postat

Listan från Steinberg stämmer, dvs. du kan inte öppna SL3/SX3-projekt i SE3.

(Såvida du inte hackar cpr-filerna så de blir SE-kompatibla) julli-pift.gif

Att Steinberg råkade missa spärren i SE1, så att du kan öppna SL1/SX1-projekt får man väl se som en bonus...

Postat

???

Har Steinberg informerat fel i sidan jag länkade till ovan?

För SE3 bör väl vara i samma generation som SX o SL 3?

(Tror att det som står skrivet på Stenbergarnas sida är det korrekta).

det stämmer: en projekt från se3 går att öppna i sx 3. det har jag gjort, och jag är inte galen!

man kan inte jobba i sx 3, spara ändringar och ta den nya projektet till se3

Postat

e020.gif😄

Postat
Listan från Steinberg stämmer, dvs. du kan inte öppna SL3/SX3-projekt i SE3.

Att Steinberg råkade missa spärren i SE1, så att du kan öppna SL1/SX1-projekt får man väl se som en bonus...

Hur gör man det?

Postat

e020.gif😳

klart det går, men hur låser man antal insert effekter, post effekter, play order track, acid files...

det blir riktigt jobbigt...

Postat

Att i SL3, SX3 & Nuendo3 går att öppna samtliga program från Steinberg är ju naturligtvis möjligt.

Däremot att SL1 & SX1 går att öppna i SE1 och INTE i SE3 är ju inte i detta fallet en uppgradering av SE utan snarare en nedgradering.

Nu i mitt fall så är det skit samma, använder inte filer som är gjorda på SL1/SX1 i vilket fall som helst.

För ett par år sedan därimot så samarbetade jag med en kille som hade SX1.

Frågan är om han och jag vill samarbeta igen om det går att nergradera ett SX1 till SE3 & få pengar tillbaka 😕

Eller får jag väl uppgradera till SL3 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.