adama Postat 13 maj 2006 Dela Postat 13 maj 2006 tjabba. Jag är nyörjare och skulle vilja få tips angående vilka pluggar jag bör börja med. Enkla att förstå osv. Jag kör cubase och har ju en del pluggar där, men förutom dessa. Blir också glad av tips om saker man bör tänka på som nybörjare. Vanliga problem osv. Sitter för tillfället och sätter reverb, EQ och Compressor på grejjerna. Thats It. Och jag är inte ens lite bra på EQ och Compressor. ' Tack på förhand / adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 maj 2006 Dela Postat 13 maj 2006 Fortsätt använd pluggarna i Cubase till dess att du känner att du behärskar dem. När du känner dig mogen att testa nya verktyg rekommenderar jag dig att browsa igenom forumets avdelning för pluggar/effekter. Ett annat trevligt ställe att hänga på är kvraudios forum för effekter. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 13 maj 2006 Dela Postat 13 maj 2006 Well, nu ska jag va tråkig och säga öva upp dig på EQ & kompressor först - dom är viktigast! PS. Annars är phasern min favoriteffekt, t.ex. denna är gratis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 14 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 14 maj 2006 Tack för svaren. Ska träna upp mig på EQ och Compressor. Men hur? Sitta och leka tills jag känner mig säker? Eller finns det nåt speciellt jag bör tänka på? Finns det nån slags "standardinställning" på EQ:n på de olika instrumenten (tänker främst bas och trummor)? Även panoreringar är nåt jag inte vet nåt speciellt om. Finns det några s.k "oskrivna regler"? Hur gjorde ni erfarna när ni började? tacksam för alla tips / adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 14 maj 2006 Dela Postat 14 maj 2006 Jag skulle rekommendera dig att läsa artikelserien Mixologi i tidningen, som skolar dig igenom mixningskonsten. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 15 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 15 maj 2006 Jag skulle rekommendera dig att läsa artikelserien Mixologi i tidningen, som skolar dig igenom mixningskonsten. 😛 jepp. hade tänkt kolla in dom som bara den. men hur många delar har kommit hittills? jag har hittat första. /adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 15 maj 2006 Dela Postat 15 maj 2006 Serien har pågått sedan 1-06. Tidigare nummer kan du köpa direkt från IDG. Läs här! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 15 maj 2006 Dela Postat 15 maj 2006 Eq'n är ganska enkel att använda men att säga att det är lätt att eq'a är lögn. Men prova dig fram och fastna inte i fack. Var heller inte rädd att "skruva som fan". Låter det bäst av att höja 10dB så gör det. Kompressorn är lite lurigare men det finns massor av matnyttig info om man bara söker på nätet eller på detta forum eller annat forum. Finns det presets så använd dom och skruva på rattarna och lyssna och se vad som händer om du drar till extremvärden. Med kunskapen och rutinen kommer också förmågan att inte bara höra utan veta VAD man ska höra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 21 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 21 maj 2006 tack så mycket för tipsen.. inga genvägar, bara sätta mig och ratta, lyssna, ratta, lyssna, ratta, lyssna.. ciao Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sampel Postat 22 maj 2006 Dela Postat 22 maj 2006 Här är en matnyttig sida. Tyvärr inte helt uppdaterad, men mycket håller ändå. http://www.instrument-online.nu/ Samuel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.