Jump to content
Annons

Bra pluggar att börja med

adama

Recommended Posts

tjabba. Jag är nyörjare och skulle vilja få tips angående vilka pluggar jag bör börja med. Enkla att förstå osv. Jag kör cubase och har ju en del pluggar där, men förutom dessa.

Blir också glad av tips om saker man bör tänka på som nybörjare. Vanliga problem osv. Sitter för tillfället och sätter reverb, EQ och Compressor på grejjerna. Thats It. Och jag är inte ens lite bra på EQ och Compressor. '

Tack på förhand / adama

Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaren. Ska träna upp mig på EQ och Compressor. Men hur? Sitta och leka tills jag känner mig säker? Eller finns det nåt speciellt jag bör tänka på? Finns det nån slags "standardinställning" på EQ:n på de olika instrumenten (tänker främst bas och trummor)? Även panoreringar är nåt jag inte vet nåt speciellt om. Finns det några s.k "oskrivna regler"?

Hur gjorde ni erfarna när ni började?

tacksam för alla tips / adama

Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att läsa artikelserien Mixologi i tidningen, som skolar dig igenom mixningskonsten. 😲

Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att läsa artikelserien Mixologi i tidningen, som skolar dig igenom mixningskonsten.  😛

jepp. hade tänkt kolla in dom som bara den. men hur många delar har kommit hittills? jag har hittat första.

/adama

Dela på andra sajter

Eq'n är ganska enkel att använda men att säga att det är lätt att eq'a är lögn. Men prova dig fram och fastna inte i fack. Var heller inte rädd att "skruva som fan". Låter det bäst av att höja 10dB så gör det.

Kompressorn är lite lurigare men det finns massor av matnyttig info om man bara söker på nätet eller på detta forum eller annat forum.

Finns det presets så använd dom och skruva på rattarna och lyssna och se vad som händer om du drar till extremvärden.

Med kunskapen och rutinen kommer också förmågan att inte bara höra utan veta VAD man ska höra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.