Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Införskaffade mig en Studio Projects B1 med preampen VTB1 mestadels för inspelning av sång då det är den som låter dåligt på mina inspelningar. Köpte även ett nytt ljudkort, M-Audio Audiophile 192 .

Jag trodde att det skulle vara hur lätt som helst att plugga in och sätta igång...men nu när jag har fått hem allt har jag NOLL KOLL. Skulle vara ytterst tacksam om man skulle kunna få en genomgående guide för hur jag ska plugga in allt och se så att allting fungerar som det ska.

Annons
Postat

Ok.

1. XLR-kabel in i mikrofonen, andra änden ska in i VTB:n på baksidan (Mic In)

2. Tele-kabel in i line-out på baksidan av vtb:n, andra änden in i ljudkortet på Line In Left.

3. Koppla in adaptern och se till att du har ström i VTB:n

Det är bara dessa fysiska sladdragningar du behöver göra. Resten beror dels på vilken typ av mikrofon du har och vilken programvara du använder.

Har du en kondensator-mikrofon behöver du trycka på den röda knappen längst till vänster (48 Volt) på preampen för att det ska funka.

Line in ska inte vara intryckt om det är en mikrofon du ska ansluta.

Sen är det bara att skruva på Input-Gain och Output-Gain litegranna tills du får lämplig signalnivå.

Knappen som heter tube-blend behöver du inte bry dig så rasande mycket om, till att börja med, ställ den klockan 12 bara så blir fint.

Resten fixar du i ditt inspelningsprogram.

Sådärja!

😄

Postat

okej! Tackar för svaret!

Nu tycker man ju att det borde funka, men jag tror att problemet är ljudkortet...

Den visar signal från IN men ingenting OUT. Vad kan felet vara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.