Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon mer än jag som upptäckt, och lider av, att Cubase har en annan utnivå än den "faktiska"?

En ljudfil/spår; vilken som helst, spelas upp exakt 6dB starkare i Cubase (SX3) än samma fil på full kareta i vilken annan ljuduppspelare (Winamp, SoundForge) som helst.

Hur kommer detta sig? Jag har letat mig fördärvad efter nån slags "Global Attenuation" eller vad sjutton det kan vara för funktion som ställer till det?

Om det nu inte är så att det är så här det faktiskt ska vara...men det låter ju vrickat isf.

Tacksam för svar!

MVH /Daniel Beckman

Annons
Postat

Jag känner igen det där. Man blir alltid lika besviken när man spelar upp en omastrad låt i winamp 🙂

Jag vet inte hur man fixar det dock.

• 2 veckor senare...
Postat

Något sånt problem har inte jag, vilken sorts drivrutiner använder ni, vilket ljudkort och vilken mediaspelare använder ni?

/Majken

Postat
Är det någon mer än jag som upptäckt, och lider av, att Cubase har en annan utnivå än den "faktiska"?

En ljudfil/spår; vilken som helst, spelas upp exakt 6dB starkare i Cubase (SX3) än samma fil på full kareta i vilken annan ljuduppspelare (Winamp, SoundForge) som helst.

Hur kommer detta sig? Jag har letat mig fördärvad efter nån slags "Global Attenuation" eller vad sjutton det kan vara för funktion som ställer till det?

Om det nu inte är så att det är så här det faktiskt ska vara...men det låter ju vrickat isf.

Tacksam för svar!

MVH /Daniel Beckman

Samma proble här. Om man importerar en vanlig musik-audio-fil typ mp3:a till cubase så peakar det järnet på en gång!!!

... mysko ... 😉

Postat
Något sånt problem har inte jag, vilken sorts drivrutiner använder ni, vilket ljudkort och vilken mediaspelare använder ni?

/Majken

Jag har senaste drivrutinerna till ljudkortet (M-Audio Delta 1010) och somsagt så är det samma fenomen oavsett vilken "mediaspelare" jag använder; winamp, soundforge, windows mediaspelare osv, så det bör ju rimligtvis inte ha någonting med någon hårdvara att göra, utan snarare en inställning/bugg/etc i Cubase?

Observera att jag inte har problem med några peak-nivåer eller dylikt, utan att ljudet ur monitorerna helt enkelt är exakt 6 dB starkare om filen spelas upp från Cubase jämfört med från valfri annan "uppspelare".

Help me Obi-Wan Kenobi.

/Daniel Beckman

Postat

Hmm.. underligt.. Om ni tittar på ljudfilen i Cubase och har info-bar fönstret framme. Visar den då att nivån är 0db eller visar den 6db?

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.