Jump to content
Annons

Det går inte att pannorera i Cubase ?

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag börjar att komma igång riktigt bra nu och låten tar sig mer och mer... 😕

Jag har dock fortfarande lite problem med brum/brus från gitarren men det har jag en annan tråd för, nu gäller det att kunna få vissa instrument att låta mera till höger eller vänster...

Jag har spelat in gitarr på ett stereo audio-spår i Cubase SE3 via Behringer Vamp2 som är rätt inställd (S1) för att få med både vänster och höger kanal.

Jag har EMU 0404 ljudkort och ser där på input-mätarna att både vänster-höger kanal ger utslag.

När jag sedan i Cubase försöker att ändra "Pan" till vänster helt så låter det lite mera i vänster kanal men också i höger kanal. Om jag ändrar "Pan" till max höger så låter det inget alls...???

Ljudet låter annars bra och jag har inga andra konstiga problem förutom då att det går inte att pannorera...? Någon som har tips...? Tackar för det...

/Thomas

Annons
Postat (redigerat)

Mjae, det kan vara en stereokälla eftersom den gått genom V-Amp och därmed kan ha stereo-effekter. Titta i ljudkortsinställningarna om Direct Monitoring är påslaget. Testa i såna fall att slå av det och se om det gör någon skillnad. Kolla också för säkerhets skull att du kommit ihåg att sänka nivån på ljudingångarna i ljudkortets mixer och istället slagit på monitor-funktionen på ljudspåret i Cubase.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Tack för svaren...

Direct Monitoring är redan avslaget, tror att det finns i Device setup i Cubase.

Monitorknappen i Cubase har jag bara på när jag spelar upp eller in till audio-spåret för att kunna höra ljudet.

Behöver monitorknappen vara på för att efter inspelningen kunna ändra på pannorering...?

Jag funderar på om ASIO har något med detta att göra...? Jag har valt rätt drivrutin till ljudkortet men tänker på att i en standard session för ljudkortet så valde jag "96 khz ASIO Direct Monitoring". Kanske behöver jag inte en ASIO-input utan det är det som är problemet...? Behöver jag i ljudkortets inställningar (sessions) en input som hanterar ASIO ?

Jag har ju redan valt Emu 0404:s drivrutin i Cubase...

/Thomas

Postat

Åhå, du får ursäkta om jag verkar förvirrad. När du spelar upp det inspelade ljudet så ska monitor-funktionen vara avslagen.

Kolla VST Connections "F4" så att du helt säkert använder rätt utgångar på ljudkortet. Kolla även hur ljudkortets mixer är konfigurerad. Testa att ladda en helt ny mixer i 96kHz till ljudkortet i på fall att någon av inställningarna är felställda.

/Majken

Postat

Problemet är löst...Det funkar... 😕

Jag valde en i ljudkortet helt ny standard session (96 khz) där det inte fanns någon Direct monitoring men däremot ASIO och då funkar det att ändra på "Pan" i Cubase...

Härligt, nu kan jag lägga instrumenten precis där jag vill, antingen vänster, höger eller i mitten...

Tackar för hjälpen Majken...

/Thomas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.