Jump to content
Annons

Det är jobbigt med pollenallergi!


Frekvens

Recommended Posts

Annons

Jo jag har pollenallergi. Men sen jag fick en ny medicin förra sommaren så har jag nästan inga problem alls. Vad har du för medicin nu? Jag hade först Zyrlex och sen Kestin och förutom att dom sänker en, gör en toktrött, så funkar dom inte så bra. Fick Aerius förra sommaren och har nästan inga symptom alls nu och tröttheten är helt borta. Om du inte har den så hör med din läkare om han kan skriva ut den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag känner att jag måste uppgradera medicin, men är inte de flesta förebyggande, som man ska ta innan säsongen börjar? I år tar jag bara receptfria, Kerstine, samt en Rhinocort Aqua nässprej, som det är kortison i. Innan kerstin tog jag nåra tabletter som heter Loratadin sandoz, någonting, men Kersin hjälper bättre.

Vet du om man kan få ont i halsen utav pollen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså en av biverkningarna på både kestin och Zyrlex är just trötthet. Pratade men en kompis som pluggar till läkare och han sa att de är riktiga sömnpiller så byt till Aerius den har inte den effekten.

Ont i halsen. Jag vet faktiskt inte det lär väl vara rätt individuellt. Jag får det inte, det bara kliar i min hals. Det kan inte vara en gammal hederlig sommarförkylning ovanpå din allergi?

Sen är det tydligen inte bra att ta dom här förebyggande allergisprutorna för ofta det kan tydligen sabba binjurarnas egna kortisonproduktion (har jag för mig att min läkare sa, ingen aaaaaning om vad det betyder men det låter ju tokfarligt :rolleyes: ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Pollenallergi fick jag när jag var liten. För omkring 15 år sedan, så försvann alla allergireaktioner - men 2 år senare konstaterades astma i stället, så nu är det riktigt "kul", astmatisk reaktion på både pollen, kyla och delvis fukt. Som väl är, har jag sluppit ansträngningsutlöst astma, men det kommer väl... :rolleyes:

En lustig sak i sammanhanget, är att på pricktest reagerar jag på precis allt - utom katt. Anledningen är väl att jag har blivit immun mot katt, eftersom vi hade uppfödning av raskatter när jag var liten, så jag har blivit utsatt för allergener från väldigt många katter genom åren... 😄

Kestin tycker jag att man blir lite trött av under första veckan, men sedan har kroppen anpassat sig. Tidigare hade jag en äldre och betydligt tuffare allergimedicin som verkligen var tröttande och där tröttheten aldrig riktigt klingade av - men den har nog försvunnit numera. Tar även Nasacort nässpray - förutom astmamedicinen, Pulmicort och Oxis förstås...

Ont i halsen? Det kan du säkert få som en bieffekt av allergin. Du blir ju lite täppt i näsan och andas mer genom munnen, så det torkar ut slemhinnorna. Man kan t o m få feber av allergi. Det är ju immunförsvaret som är korkat och helt i onödan reagerar på alla främmande ämnen som kommer in i kroppen, så immunförsvaret går på högvarv hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det låter som om jag ska börja ta den Aerius då. Kerstine hjälper inte så bra om man har tänkt sig att ta en studiosession sent en fredagskväll, och man blir dåsig vid 22-tiden.

Jag hade ont i halsen igår. Kunde inte äta, men nu är det rätt ok. Jag tror att det kanske beror AC'n i bilen. Jag satte dit ett filter i morse, får se om det blir bättre.

Edit:

Ja, feber hade jag igår. Nu har det gått över till att jag hostar till och får ont i huvudet.

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Loratadin

Ej förebyggande. Ta en - verkar direkt - varar en vecka (individuellt dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Loratadin

Ej förebyggande. Ta en - verkar direkt - varar en vecka (individuellt dock).

Vad är det för något? Funkar den bra för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Bone!

Den funkar inte bra - den funkar fantastiskt skulle jag hellre vilja säga.

Jag går sedan 2.5 år på utredning om vad det är för fel - kol, cancer, astma eller nåt annat. I den utredningen framkom att jag hade allergier också. Förutom att de märkt att jag var förgiftad!! Allergierna är timjan och högt gräs. Det räcker med att gräset klipps, som nu på våren t.ex. Symptomen är då rinnande näsa, nästäppa, kliande ögon och igensvullna ögon, samt extrem slemutsöndring och kliande hals samt andnöd.

Förra året var första gången jag blev hjälpt med rådgivning av min läkare om att gå till Apoteket och köpa en receptfri medicin. Vid väggen där frågade jag apotekaren vilken jag skulle ha, det fanns ju rätt många att välja bland... Jag vet inte, sa hon, men menade precis som min läkare att man måste "prova sig fram". Jag tog helt enkelt första bästa kan man säga.

Läkaren och apotekaren menade att det kanske inte var någon idé trots allt, i mitt fall skulle jag tydligen ha börjat med förebygande behandling.

Men vad tror du/ni hände? Jag tog en enda tablett och blev av med alla symptom inom en kvart. Då var jag förbi och frågade vad jag nu skulle göra med de andra 19 tabletterna. De var närmast chockade! Det slutade med att jag tog 9 till förra våren/sommaren. Den andra efter en vecka, då jag tyckte det kom tillbaka lite. Om jag behövde det vet jag inte? Till och med slemproduktionen minskade, men det sa de skulle vara opåverkat! Nåväl.

Så nu sitter jag med en ask på 10 tabletter kvar och vet inte om jag behöver dem.

😕

EDITH SÖDERGRAN: Stavfel i originalmanuskriptet

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Loratadin

Ej förebyggande. Ta en - verkar direkt - varar en vecka (individuellt dock).

Loratadin funkar helt ok för mig också, men jag måste ta en om dagen annars blir jag helt förstörd. Jag blir dock väldigt torr i ögonen och halsen, men det tar jag gärna framför pollensymtomen. Har provat alla sorterna men med samma resultat så nu köper jag Loratadin eftersom de är billigast.

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...