olik Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Japp då var man reggad här igen, av någon anledning kom jag inte in på min andra.. :\ Nu är det så här att jag undrar lite saker: Måste man göra allt genom datorn nu för tiden? Jag gillar inte tanken med dator så speciellt mycket, klart jag kan tänka mig att spela in via datorn och så där. Men vill helst hålla så mycket som möjligt utanför den, kanske är helt fel tänkt av mig? Och vill gärna ha tips och råd rådande detta. Och är det så att ni tycker att det kanske är en bra ide att använda mindre dator så får ni gärna ge länkar, tips, priser, sidor osv 😄 Jag sitter just nu på: akai mpc 1000, EURORACK UB802, audiophile usb ljudkort, samt ADK mick och acer aspire 3000 med div godsaker i. Planerar att köpa en ny. Så till sist skulle uppskatta div tips som jag kan få för att slippa använda datorn när jag gör musik, för övrigt så gör jag hip hop. Gärna lite priser och annat. Tack! /Olik
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 Vet inte riktigt vart jag skulle lägga mitt inlägg :s testade här.. :s
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 välkommen, o slåihop det bästa av två världar så får du nog både ett nice sound o kul i studion 😄
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 okej 😄 skulle uppskatta lite mera konkreta tips 😮 är inte så bra på vad saker heter o vart man "ska" köpa det osv.. dvs billigaste ställen osv.. köpte mina saker på musikbörsen, men det tog 5 v. innan det kom, dom sa 3 arbetsdagar osv.. vad från dom 2 världarna ska jag välja då 😄
tbruce Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Hade nog varit bättre att lägga i datoravdelningen, men det är sånt som händer när man är ny på ett ställe. 😄 För att svara på din fråga - nja, man måste såklart inte göra allt i datorn, det är ju trots allt bara senaste 5-10 åren som man har kunnat göra det som hemmaanvändare på nåt lätt sätt. Du kan köpa trummaskiner, synthar, samplers, effektlådor, mixerbord etc som hårdvara såklart. Fördelar med att köra hårdvara: Lättare att köra live Lättare att improvisera Mer "hands on" (du slipper sköta allt via en klumpig mus) En del upplever att det hämmar kreativiteten att sitta ner framför en dator Fördelar med att köra mjukvara: PRISET! Förmodligen slipper du en del krångel med glappande sladdar, strejkande apparater och dyra reparationer - åandrasidan får du kanske hängda program osv. Många tycker att det är smidigare att jobba med en dator för man kan generellt jobba mer olinjärt.
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Hade nog varit bättre att lägga i datoravdelningen, men det är sånt som händer när man är ny på ett ställe. För att svara på din fråga - nja, man måste såklart inte göra allt i datorn, det är ju trots allt bara senaste 5-10 åren som man har kunnat göra det som hemmaanvändare på nåt lätt sätt. Du kan köpa trummaskiner, synthar, samplers, effektlådor, mixerbord etc som hårdvara såklart. Fördelar med att köra hårdvara: Lättare att köra live Lättare att improvisera Mer "hands on" (du slipper sköta allt via en klumpig mus) En del upplever att det hämmar kreativiteten att sitta ner framför en dator Fördelar med att köra mjukvara: PRISET! Förmodligen slipper du en del krångel med glappande sladdar, strejkande apparater och dyra reparationer - åandrasidan får du kanske hängda program osv. Många tycker att det är smidigare att jobba med en dator för man kan generellt jobba mer olinjärt. det där med att det ska hämma det kreativa... tror snarare att det har att göra med vad man är van vid! Det är ju ganska mycket att lära sig när man går till digitalt o helt dataokunnig kan man ju knappast vara och när det strular med datorn, ja då är det inte konstigt att man får mindre tid över till att ta ut en cool basgång:).
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 tbruce Okej.. Men var hittar man en sjysst gräns mellan datorvärlden & trummaskiner, synthar, samplers, effektlådor, mixerbord & hårdvara. Om vi säger att du fick bestämma? =D
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 FredAsp Köpte en akai mpc för inte så länge sen tycker faktiskt kreativiteten ökar. kanske bara är en vanesak..?
tbruce Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Okej..Men var hittar man en sjysst gräns mellan datorvärlden & trummaskiner, synthar, samplers, effektlådor, mixerbord & hårdvara. Om vi säger att du fick bestämma? =D Personligen så är jag rätt nöjd med min blandning - ett par externa maskiner, typ trummaskin, synth etc, som jag bygger låtidéer med på ett jam-artat sätt. Förr eller senare spelar jag dock in allt kanal för kanal till datorn, och bestämmer låtform, lägger på effekter, mixar etc där. Lägger ofta på ytterligare mjukvaruinstrument också, om det behövs. Det funkar som sagt för mej, känns ofta lite tråkigt att börja helt från scratch i datorn men är samtidigt för jobbigt att t ex arrangera och mixa utan den. Skulle nog iofs gärna ha ytterligare några hårdvarugrejor, men det är egentligen mest för att tillfredsställa prylbegäret.
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 tbruce Okej, får försöka hitta någon bra gräns :s känner mig lite lost... En annan fråga, har tänkt o slänga ut ca 14-15 tusen på en dator, som endast ska gå till musiksyfte, har en liten laptop nu bara.. MAC eller PC? Har spelat ett spel på en MAC en gång, mer erfarenhet av MAC har jag inte..
musik (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 tbruce Okej, får försöka hitta någon bra gräns :s känner mig lite lost... Det finns en hel tråååd som handlar om Lost!
olik Postat 12 maj 2006 Trådstartare Postat 12 maj 2006 Kollar inte på LOST ;P som sagt är lite lost så vart hittar man det då? :s
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.