Jump to content
Annons

CPU usage slår i botten oväntat...hjälp!

Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej vänner,

Har precis börjat använda SE3:an och allt väl förutom ett fenomen som jag även märkte när jag körde SX3:an på prov. CPU Overload brinner rött och jag får ett ljud likt det som uppstår när man håller i en gitarrsladds kontakt i handen med volymen krämad till max.

Jag fick aldrig detta problem med min olagliga SX1:a. Är detta straffet?

Skämt å sido... Det vore en sak om CPU Usage låg högt hela tiden, men det gör den inte. Den ligger på c:a 1/5-del av stapeln hela tiden förutom ibland då den skjuter i höjden och ger ifrån sig det skärande ljudet.

Jag har inga konstida VST'er eller VSTi:er

Endast EZDrummer, 2 audio gitarrspår, 1 audio bas spår och en vsti "phibie" (1 MIDI spår.

Jag kör en P4 genuine 2.5 Ghz

1.2 GB RAM

Disk är defragmenterad då jag precis installerat datorn

Jag har ställt om datorn så att den prioriterar background services.

Det enda jag kan tänka mig "stör systemet" är att jag kanske spelat in gitarren lite för högt så den klipper...

Detta känns skittrist, då jag nu blivit "laglig" cubase användare.

Jag blir grymt glad för alla råd eller insikter som kan hjälpa mig.

/Bajenuffe

Dela på andra sajter

Annons

HansJohnny..

Klart man är stolt över att lämna det kriminella livet 😳

Jag kan inte riktigt se något mönster när det sker. Trodde först att det var vid förändringar typ övergång vers refreng, men så är inte fallet har jag konstaterat. Det är ändå inga ljud som skall förändras annat än tonarter. Det kommer inte in några nya instrument i detta läge då jag bara lagt grunden till en låt.

Kan det vara licensnyckeln som spökar? Jag provade att uppgradera och då tjatade den om licensnyckeln (dongeln) att den inte hittade drivrutin, så jag tog ut den och satte tillbaka den och då installerades den igen.

Hur sker verifieringen mellan programvara och dongel? Kan det vara det som är problemet? Det kan omöjligt vara att systemresurserna är slut enl. indikatorerna.

/Uffe

Dela på andra sajter

Testa att avaktivera denna: vsti "phibie"

Testa också att avaktivera eventuella effekter. Jag har varit med om att Quadrafuzz orsakat problem när jag öppnat projekt skapade i SX1.

/Majken

Dela på andra sajter

Vet inte om ni är intresserade, men det var uppenbarligen Latencyn som var för optimistiskt inställd på kortet. Har aldrig märkt några problem i den tidigare versionen men nu blev det så uppenbart att det knappt gick och lyssna på. Jag var tvungen att ställa om kortet från 256 samples till 1024. Kan någon hjälpa mig reda ut vad det innebär i millisekunder? Nu har jag inga "avbrott" kvar vid lyssning.

/Uffe

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.