Jump to content
Annons

Hur länge kan du hålla andan?


musik (oregistrerad)

Hur länge kan du hålla andan?  

67 röster

  1. 1. Hur länge kan du hålla andan?

    • 15 sekunder
      4
    • 30 sekunder
      6
    • 45 sekunder
      2
    • 1 minut
      16
    • 2 minuter
      19
    • 3 minuter
      6
    • 4 minuter
      2
    • 5 minuter
      0
    • 6 minuter
      1
    • 7 minuter
      0
    • 8 minuter
      0
    • 9 minuter
      8


Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Jag brukar bestämma mig för att ja ska kunna hålla andan mellan t ex ett visst antal lyktstolpar när jag är ute och går.

i slutet gör det så in i helvete ont i lungorna, när jag sedan äntligen får andas igen är jag helt matt, samt att skinkorna domnar bort 🙂😛

edit: Jag klarar att gå från:

början av "pisstunnelns" början på väg in mot Nordstan(gbg)

till:

serveringsplatsen som Mc donalds och Burger king delar på, i normal gångtakt utan att andas 😄

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har inte pressat allt, men fick klockat strax över 4 min vid en fridykning. De var skitnervösa när jag kom upp, de trodde jag hade drunknat 😛

Imponerande...

Allt blir lättare om man är neutralt avvägd under ytan, man kan vara mer avslappnad vilket både sparar syre och motverkar uppbyggandet av koldioxid i musklerna... 😄

Du skulle ju kunna vara redaktör på UVM istället Olsi's, eller Tidningen Dyk som dom tyvärr blev uppköpta av...

Skillnaden mellan UVM och Dyk är faktiskt ganska lik den i mellan Studio och MM...

UVM var nytänkande, fräsch och med mycket utbildning och tester...

Dyk är mest en tidning om vem som har störst kniv och dyker djupast... 🙂

Vilken av MM och Studio som liknar tidningen Dyk lämnar jag till betraktaren att lura ut... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Får man inte hjärnskador redan efter 5 minuters syrebrist?

/Daniel

Man kan få hjärnskador vid några minuters syrebrist men det inkluderar ju inte att hålla andan, då har man ju fortfarande syre i Lungorna/blodet. Jag kunde simma 2 fulla längder under vattnet när jag var typ 15 år, då simmade och dök jag regelbundet, men nuförtiden klarar jag inte alls lika mycket.

Man kan träna kroppen på att "slå av" på syreförbrukningen och själv lära sig hur man ska bete sig under vatten för att inte spendera lika mycket syre.

Jag hade också störst lungor i mitt högstadium när vi mätte lungkapaciteten på en sån där biologitemadag. Grym grej att imponera med haha :rolleyes:

Redigerat av SyntaxError
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Jag brukar bestämma mig för att ja ska kunna hålla andan mellan t ex ett visst antal lyktstolpar när jag är ute och går.

i slutet gör det så in i helvete ont i lungorna, när jag sedan äntligen får andas igen är jag helt matt, samt att skinkorna domnar bort 🙂:rolleyes:"

Sonnert: Gör det ONT i lungorna? På vilket sätt då? Det har jag inte varit med om? Har du låg smärttröskel?

"edit: Jag klarar att gå från:

början av "pisstunnelns" början på väg in mot Nordstan(gbg)

till:

serveringsplatsen som Mc Donalds och Burger king delar på, i normal gångtakt utan att andas 😛"

Sonnert: Jag vet inte var pisstunneln eller var den gemensamma serveringen ligger. Normal gångtakt...10 minuter? Pisstunneln, är det från Nils Ercissonsplatsen nånstans? Serveringsplatsen, är det precis i ingången till Femman-huset?

🙂

:musik

TILLÄGG: P.S. Jag skulle citera så där snyggt som Kricke brukar göra, men det gick ju inte alls! D.S.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag hade också störst lungor i mitt högstadium när vi mätte lungkapaciteten på en sån där biologitemadag. Grym grej att imponera med haha 🙂

Hej!

Hur mättes lungvolymen? Det är ju inte samma sak som att mäta lungkapaciteten. Den förra mäts väl på röntgen och den senare vid spirometriprov.

Hur menar du nu?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte pressat allt, men fick klockat strax över 4 min vid en fridykning. De var skitnervösa när jag kom upp, de trodde jag hade drunknat 🙁

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag hade också störst lungor i mitt högstadium när vi mätte lungkapaciteten på en sån där biologitemadag. Grym grej att imponera med haha  🙂

Hej!

Hur mättes lungvolymen? Det är ju inte samma sak som att mäta lungkapaciteten. Den förra mäts väl på röntgen och den senare vid spirometriprov.

Hur menar du nu?

😆

:musik

Gjorde detta också en gång, genom att helt enkelt fylla lungorna med så mycket lyft som bara gick och därefter blåsa i ett munstycke till en manick som mätte hur mycket luft som passerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag brukar bestämma mig för att ja ska kunna hålla andan mellan t ex ett visst antal lyktstolpar när jag är ute och går.

i slutet gör det så in i helvete ont i lungorna, när jag sedan äntligen får andas igen är jag helt matt, samt att skinkorna domnar bort 🙂🙂"

Sonnert: Gör det ONT i lungorna? På vilket sätt då? Det har jag inte varit med om? Har du låg smärttröskel?

"edit: Jag klarar att gå från:

början av "pisstunnelns" början på väg in mot Nordstan(gbg)

till:

serveringsplatsen som Mc Donalds och Burger king delar på, i normal gångtakt utan att andas 😎"

Sonnert: Jag vet inte var pisstunneln eller var den gemensamma serveringen ligger. Normal gångtakt...10 minuter? Pisstunneln, är det från Nils Ercissonsplatsen nånstans? Serveringsplatsen, är det precis i ingången till Femman-huset?

🙂

:musik

TILLÄGG: P.S. Jag skulle citera så där snyggt som Kricke brukar göra, men det gick ju inte alls! D.S.

ja det liksom smärtar och värker i lungorna och nä jag har nog ganska normal tröskel 🙂

ja jag menar ingången till femman-huset. jag har inte mätt tiden det tar att gå sträckan men det är bra mkt kortare än vad jag orkar om jag ligger still i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Sonnert: Ok då vet jag vad du pratar om för känsla i lungorna. Hade den i veckan.

Och självklart är det jobbigare att hålla andan om man samtidigt rör sig fysiskt. Prova att trampa i kvicksand och håll andan samtidigt!

Olsberg: Du gjorde ett spirometriprov.

Fortfarande vet jag inte hur en lungvolymmätning går till däremot. Har väntat i 14 månader på att få göra min.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Fick tipset till denna tråd från packat & klarttråden idag:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=49213&hl=

Jag har provat att hålla andan nu och klarade 3.02 minuter.

För att toppa resultatet så tog jag tiden på tredje försöket, eftersom kroppen vänjer sig och klarar att hålla andan bättre efter några försök. Ingen hyperventilering innan, vilket kan vara farligt. Såg till att jag var så avslappnad som möjligt. Jag tycker det var en bra tid då jag varken tränar eller motionerar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blitzkrieg (oregistrerad)

Jag provade att hålla andan för en tid sen och klarade mig i 2 minuter och 4 sekunder.

Jag fick för mig att jag var bra på att hålla andan då 😄

Men under vatten visade det sig att jag bara kunde hålla 56 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

90 sekunder är tydligen rätt normalt, men även "bara" 60 sekunder är normalt. Över 2 minuter är onormalt enligt min läkare.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

De har funnit gurus som klarar 10 minuter.

Vad är det exakta världsrekordet? Jag såg ett program om den där italienaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har funnit gurus som klarar 10 minuter.

Vad är det exakta världsrekordet? Jag såg ett program om den där italienaren.

Ja rekordet ligger nog runt 10+ min.

Har för mig att jag såg ett program där de försökte slå rekord med huvudet i iskallt vatten. Det minskar kroppens behov av syre. Personer som legat medvetslösa under iskallt vatten kan överleva utan hjärnskador ofattbart länge tillskillnad från om de legat i mer badvänlig temperatur.

Det jag inte förstår är hur fridykarna klarar smärtan i öronen på stora djup. Jag tryckutjämnar hela tiden när jag dyker ner till 5 meter i simhoppsbassängen, men aj vad ont det gör. Proppen i polen var kanske urdragen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...