Jump to content
Annons

Hur länge kan du hålla andan?


musik (oregistrerad)

Hur länge kan du hålla andan?  

67 röster

  1. 1. Hur länge kan du hålla andan?

    • 15 sekunder
      4
    • 30 sekunder
      6
    • 45 sekunder
      2
    • 1 minut
      16
    • 2 minuter
      19
    • 3 minuter
      6
    • 4 minuter
      2
    • 5 minuter
      0
    • 6 minuter
      1
    • 7 minuter
      0
    • 8 minuter
      0
    • 9 minuter
      8


Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag såg några få ögonblick inatt på David Letterman på TV6. Han nämnde något om en man som skulle hålla andan i 9 minuter eller så. Det var väl nån som skulle komma dit för ett världsrekordförsök nästa gång kan jag tänka mig eller nåt...

Sedan finns det ju en annan kille som är väldigt duktig på detta. Han har förekommit en del på Discovery Channel t.ex. Jag tror han är italienare. Undrar om inte han klarat 9 minuter eller om det var 8 minuter i alla fall...

Hur länge klarar du att hålla andan?

Minns inte det exakta rekordet. Får googla.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det intressanta är hur länge man kan hålla andan... under vatten!

Min syster kan hålla andan i en halvtimme men i vatten max ngn minut så hon fuskar ju uppenbarligen!

En minut under vatten är rätt bra.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En minut under vatten är rätt bra.

På vilket sätt är det bra? Vad är det som händer fysiologiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det intressanta är hur länge man kan hålla andan... under vatten!

Min syster kan hålla andan i en halvtimme men i vatten max ngn minut så hon fuskar ju uppenbarligen!

En halvtimme? 😎😄🙂🙂

Du menar inte en halvminut då?

Skulle det vara svårare att hålla andan under vatten?

Hur mycket svårare och varför?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är hur länge man kan hålla andan... under vatten!

Min syster kan hålla andan i en halvtimme men i vatten max ngn minut så hon fuskar ju uppenbarligen!

En halvtimme? 😎🙂🙂🙂

Du menar inte en halvminut då?

Skulle det vara svårare att hålla andan under vatten?

Hur mycket svårare och varför?

🙂

:musik

Tror Hans menar att det blir svårare att fuska om man är under vatten.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Intressant att en person på detta Forum tydligen är ett världsmästarämne i denna gren!! 9 minuter... Någon har ju röstat så.

Jag tror att det var 1 1/2 - 2 minuter som var normalvärde för en vuxen person.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag såg några få ögonblick inatt på David Letterman på TV6. Han nämnde något om en man som skulle hålla andan i 9 minuter.

Du menar David Blaine. Han skulle först tillbringa 7 dagar i en sfär fylld med vatten och sen försöka slå världsrekordet. Han är helt overklig.

*edit* glömde svar på gallupen. Kanske 1 minut, har inte testat.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jahaa...

spaceball.gif

Har inte testat själv, men min storebror liger på närmare 4 minuter (under kontrollerade former).

Djonas, hur "fuskar" man? Om jag fuskar (riktigt ordentligt) så tror jag jag skulle klara 50 år fr.om. nu.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hyperventilerar en stund innan så klarar jag nästan två minuter. När jag var ung så kunde jag simma 25 metersbassängen under vatten och hålla andan hela tiden, fast det blir ju fjantigt i jämförelse med det stora blå 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu vaknar dykutbildningen i ryggraden… 😎

Man ska inte glömma att det är farligt att hyperventilera. Hyperventilering är när man andas med djupa andetag i en tät följd. När man gör detta överdriver man ventilationen av lungorna. Hypervetilering ger en känsla av att kunna hålla andan längre. Denna känslan är dock falsk. Kroppen har inget varningssystem som säger till när man har för lite syre i blodet. I stället har vi ett system som säger till när vi får för mycket koldioxid i vårt blod.

När man hyperventilerar vädrar man ut en stor mängd koldioxid och därmed sänks halten av koldioxid i blodet kraftigt, men vi får bara en liten ökning av syre halten. Om man håller andan efter det att vi hyperventilerat kommer syrenivån att komma under den gräns när man förlorar medvetandet långt före det att man känner ett behov av att andas. Det gör att man kan förlora medvetandet utan att man först känner några tecken av att medvethetslösheten är på väg.

Efter det att man blivit medvethetslö andas man ofta in vatten och då är det enda som kan rädda dykaren andra människor. Det är därför viktigt att känna till detta, men man bör aldrig praktisera det.

Så när vi känner att vi behöver luft så är det inte så, vi behöver vädra ut uppbyggt koldioxid... 😕

När det gäller att dyka djupt måste man ta det omgivande trycket i beräkning.

Vid vatten ytan är det omgivande trycket 1kg ungefär, på 10m 2kg… Detta gör att en 5 liters andetag vid ytan bara är 2,5 liter på 10 m djup… på 20 m är det 1,75 lit…

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sen provade jag och några kompisar hur länge vi kunde hålla andan under vatten. Efter lite träning klarade jag över en minut om jag låg helt stilla i vattnet. Om jag inte är i vatten är jag dock helt värdelös och klarar knappt 20 sekunder. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
För några år sen provade jag och några kompisar hur länge vi kunde hålla andan under vatten. Efter lite träning klarade jag över en minut om jag låg helt stilla i vattnet. Om jag inte är i vatten är jag dock helt värdelös och klarar knappt 20 sekunder. 😮

VA?

Är inte detta "omvända världen"?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
... att en 5 liters andetag vid ytan bara är 2,5 liter på 10 m djup… på 20 m är det 1,75 lit…

Herregud!

Får vara "glad" om jag klarar 5 dl andetag...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Med anledning av Lillemans fina beskrivning måste jag få inflika tre saker:

1) Jag har nog aldrig hyperventilerat!

2) Vad kan man dra för slutsatser när det gäller detta med att hålla andan? En som kan hålla andan i en halvminut kontra en som kan hålla andan i många minuter? Det var egentligen det jag tyckte skulle vara intressant att få veta för oss i den efterföljande diskussionen...

3) Jag känner och har känt så länge jag kan minnas att luften slutar att "göra nytta" när jag springer mer än 50 meter. Vad beror det på? Det är inte det att jag efter cirka 50 meter blir mer andfådd än så många andra, men den luft som går in kan jag inte tillgodogöra mig verkar det som. Detsamma gällde för 25 år och 30 kilo sedan. Alltså när jag var liten, precis som nu. Ingen skillnad alltså. Därför har jag aldrig kunnat springa marathon eller ens vara ute och jogga. Jag måste stanna. Inte av andfåddhet nödvändigtvis eller värk i knäna/benen utan för att luftens "funktion" upphör snabbt. Vad kan det vara? Nån som känner igen sig?

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vaknar dykutbildningen i ryggraden… 🙂

Man ska inte glömma att det är farligt att hyperventilera. Hyperventilering är när man andas med djupa andetag i en tät följd. När man gör detta överdriver man ventilationen av lungorna. Hypervetilering ger en känsla av att kunna hålla andan längre. Denna känslan är dock falsk. Kroppen har inget varningssystem som säger till när man har för lite syre i blodet. I stället har vi ett system som säger till när vi får för mycket koldioxid i vårt blod.

När man hyperventilerar vädrar man ut en stor mängd koldioxid och därmed sänks halten av koldioxid i blodet kraftigt, men vi får bara en liten ökning av syre halten. Om man håller andan efter det att vi hyperventilerat kommer syrenivån att komma under den gräns när man förlorar medvetandet långt före det att man känner ett behov av att andas. Det gör att man kan förlora medvetandet utan att man först känner några tecken av att medvethetslösheten är på väg.

Efter det att man blivit medvethetslö andas man ofta in vatten och då är det enda som kan rädda dykaren andra människor. Det är därför viktigt att känna till detta, men man bör aldrig praktisera det.

Så när vi känner att vi behöver luft så är det inte så, vi behöver vädra ut uppbyggt koldioxid... 🙂

När det gäller att dyka djupt måste man ta det omgivande trycket i beräkning.

Vid vatten ytan är det omgivande trycket 1kg ungefär, på 10m 2kg… Detta gör att en 5 liters andetag vid ytan bara är 2,5 liter på 10 m djup… på 20 m är det 1,75 lit…

kul att du e dykare du med.. Men bara för att vara lite fin i kanten så mäts det i BAR:P

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Inte i (antal) BURP då?

🙂🙂😛😄😉

Två dykare, men ingen vet varför vissa kan hålla andan längre? Alltså vad som sker fysiologiskt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i (antal) BURP då?

😄🙂😛😄😉

Två dykare, men ingen vet varför vissa kan hålla andan längre? Alltså vad som sker fysiologiskt.

🙂

Lungkapacitet, hur väl kroppen tar upp syret? Är väl inte så konstigt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vaknar dykutbildningen i ryggraden…  🥰

Man ska inte glömma att det är farligt att hyperventilera. Hyperventilering är när man andas med djupa andetag i en tät följd. När man gör detta överdriver man ventilationen av lungorna. Hypervetilering ger en känsla av att kunna hålla andan längre. Denna känslan är dock falsk. Kroppen har inget varningssystem som säger till när man har för lite syre i blodet. I stället har vi ett system som säger till när vi får för mycket koldioxid i vårt blod.

När man hyperventilerar vädrar man ut en stor mängd koldioxid och därmed sänks halten av koldioxid i blodet kraftigt, men vi får bara en liten ökning av syre halten. Om man håller andan efter det att vi hyperventilerat kommer syrenivån att komma under den gräns när man förlorar medvetandet långt före det att man känner ett behov av att andas. Det gör att man kan förlora medvetandet utan att man först känner några tecken av att medvethetslösheten är på väg.

Efter det att man blivit medvethetslö andas man ofta in vatten och då är det enda som kan rädda dykaren andra människor. Det är därför viktigt att känna till detta, men man bör aldrig praktisera det.

Så när vi känner att vi behöver luft så är det inte så, vi behöver vädra ut uppbyggt koldioxid...  😏

När det gäller att dyka djupt måste man ta det omgivande trycket i beräkning.

Vid vatten ytan är det omgivande trycket 1kg ungefär, på 10m 2kg… Detta gör att en 5 liters andetag vid ytan bara är 2,5 liter på 10 m djup… på 20 m är det 1,75 lit…

kul att du e dykare du med.. Men bara för att vara lite fin i kanten så mäts det i BAR:P

jodå, och ett bar motsvarar 1 kg.... I och med att detta inte är ett dykforum tyckte jag att jag inte ville använda facktermer...

QUOTE (musik @ 13 May 2006, 13:20)

Inte i (antal) BURP då?

Två dykare, men ingen vet varför vissa kan hålla andan längre? Alltså vad som sker fysiologiskt.

Lungkapacitet, hur väl kroppen tar upp syret? Är väl inte så konstigt... 

Jamen det svarade jag ju på... 😆

Det är beroende på hur snabbt kroppen bygger koldioxid, vilket i sin tur har med kondition och rörelsemönster att göra...

Mixed Air Intructor Lilleman 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Har den som kan hålla andan längre en bättre kondition?

Är det samma sak/förhållande som man mäter i fingret med en klämma? (sån där blodgasmätning)

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har den som kan hålla andan längre en bättre kondition?

Är det samma sak/förhållande som man mäter i fingret med en klämma? (sån där blodgasmätning)

😆

:musik

Ingen regel utan undantag, men Ja bättre kondition hjälper... 😏

Men att hålla andan riktigt länge kan också göra ont vilket kräver mod och hög smärttröskel (Vilket jag vet att du verkligen har Musik)... 😆

Jag tror att man mäter koldioxiden i blodet...

Förhållandet låga koldioxid värden och dålig syreupptagning leder ofta till blackout....

Det låga koldioxidvärdet gör att det känns bra, men om det inte balanserar med syret tuppar man alltså av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Metaforsikt sett har jag hållit andan hela livet... men jag antar att det inte gäller? Men en minut klarar jag nog....

Jag tror det är lättare att få panik under vatten, därför blir det svårare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...