Jump to content
Annons

Carola versus - Mötley Crüe


Egghuvud

Recommended Posts

Läste The dirt för ett tag sedan(Mötleyd självbiografi). Såg svenska melodifestivalsgycklet via alla löpsedlar och snart är det dags igen.

Frågan på allas läppar är väl; Kommer hon att säga något konstigt? kommer hon att ha en blå klänning? kommer hon att få läppcancer eller tala ut om sina relationer eller bryta samman, bli ihop med Runar igen eller nakenchocka folk?

Inte; "kommer hon att sjunga så bra som hon kan? Kommer hennes framförande att vara mer artistiskt?"

I The Dirt berättar medlemmarna i Mötley om hur de plötsligt blev större än sig själva. Plötsligt handlade det inte om att de gjorde musik och reste på turne, utan om huruvida Pamela Andersson gjorde si eller så med Tommy Lee, eller om Nicky Sixx skulle bli fri från droger. Eller om hur full Vince Neil verkade vara då och då eller…..porrfilmer patetiska realitysåpor o s v.

Hur senaste plattan låter är det ingen som bryr sig om.

Jag vill bara testa en hypotes. Ingen kommer egentligen ihåg alla Carolas låtar (om man inte var åtta år för femton år sedan). Alla säger ”hon sjunger typ bra, men är inte riktigt…”

Hon har liksom blivit större än sig själv. Jag lägger inga värderingar i det så. Det är bara ett lustigt fenomen. Eller vad säger ni? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite samma sak med Lill-babs. Såg att hon blir intervjuad av Filip och Fredrik i "Ett herrans liv" på femman idag. Pallar inte riktigt titta eftersom det garanterat blir pinsamt. "Claes-Göran" och "sköna gröna sommar" är väl i stort sett de enda låtar jag kommer ihåg. Trots detta har hon varit berömd i snart ett sekel. skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns väl alltid en massa troll i garderoben eller så...eftersom jag gick i samma skola som Carola så måste jag bara berätta denna lilla skröna för er:

Hon---var 2 år yngre än jag och dom andra i min årskull...

Hon och hennes gelikar...dvs klasskompsar av ytterst bitchig art körde mörkrum på eftermiddagen ibland, varpå vi-de äldre försökte tvinga oss in i gemenskapen med yngre tuttar och fina brallisar etc etc,öppnade klassrumsdörren med våld och fick se härlighet efter härlighet uppenbaras framför våra hungriga och sökande ögon...dessutom vann Carola skol-festivalen (talang-jakten) med sitt otroligt fjantiga band som vi:

Pâthé---belv väldigt bestörta över...vi trodde ju definitivt att VI skulle ta hem spelet men icke sa nicke..Carola sexade på med diverse fysiska eskapader och typiska 80-tals fasoner för att framhäva sina attribut i ett någorlunda pubertalt sammanhang...

när jag några år senare fick se henne i helt andra sammanhang blev jag naturligtvis förvånad men förstod samtidigt att hon någonstans funnit en väg in i saligheten---hennes röst är jävligt bra men hon har hamnat i fel sammanhang hela tiden---nästan,så varför kommer hon inte till mig??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Carola är ett landsortsfenomen, där man uppskattar enkla människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eggis har en mycket bra poäng här. Handlar en jäkla massa on henne, "Flirta med aten" och en massa annat hejhå som pressen gottar sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan stolt meddela att Carola inte upptar någon som helst tankekraft hos mig om inte någon trycker ner henne i halsen på mig. Hur det kan vara på något annat vis kommer jag nog aldrig begripa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag kan stolt meddela att Carola inte upptar någon som helst tankekraft hos mig om inte någon trycker ner henne i halsen på mig. Hur det kan vara på något annat vis kommer jag nog aldrig begripa...

Samma sak för mig. Men jag tror ägget är rätt på med det här att somliga blir ikoniserade på något sätt. Min tjej och hennes kompisar har åkt till festivaler bara för att kolla på Carola men det är inte så mycket för musiken (vem fan kan påstå att Carola lämnar något vettig musikaliskt arv efter sig, även om hon har en stor röst?!)

Efter stenhård antipropagande mot den bäbisbildssäljande, mammondyrkande, storbröstade men kristna symbol har min tjej eventuellt blivit lite mer reserverad mot henne och det känns bra. 😆

Jag är väl själv i samma ålderklass som Carola och jag minns första gången jag såg henne; på Nygammalt med Bosse Larsson. När hon 11-12-åring stod med en bibel tryckt mot sin ännu inte blomstrande barm och sa "Jag tackar Jesus ...! ". Ja. Redan då insåg jag vilken hycklande orm hon var/är. 😆

Edit:

Jag skulle kanske inte ha hållt med Murdock... uppenbart lägger jag ner åtminstonde lite tankekraft på denna jordliga orm. 😄

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

(vem fan kan påstå att Carola lämnar något vettig musikaliskt arv efter sig, även om hon har en stor röst?!)

För det tycker jag också att hon har.

Vi har inte så många fler svenska . Vet inte om någon fixade Lill-Babs igår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud//

Hela musikindustrin (den kommersiella biten) bygger mer eller mindre på det. Tyvärr... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

I The Dirt berättar medlemmarna i Mötley om hur de plötsligt blev större än sig själva. Plötsligt handlade det inte om att de gjorde musik och reste på turne, utan om huruvida Pamela Andersson gjorde si eller så med Tommy Lee, eller om Nicky Sixx skulle bli fri från droger. Eller om hur full Vince Neil verkade vara då och då eller…..porrfilmer patetiska realitysåpor o s v.

Hur senaste plattan låter är det ingen som bryr sig om.

Men hallå... Det är ju inte mediernas fel att musiken hamnade utanför fokus. Det var ju snarare så att Motley själva lade ner mer tid och energi att festa, dejta modeller och annat än att skapa musik.

Tacka fasen för att musiken kommer i skymundan hos konsumenterna, när den blivit en bisyssla till festande för dom som skapar den...

Och är det inte samma sak för Carola, så säg? Ägnar inte hon mer tid till att glassa runt, skönhetsoperera sej, visa sej i media och annat än att ägna sej åt musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Egghuvud//

Hela musikindustrin (den kommersiella biten) bygger mer eller mindre på det. Tyvärr...  :rolleyes:

Iofs, men vissa personer genererar liksom mer av det, så att det hamnar fullständigt i förgrunden för allt annat. Ibland glömmer man vad de egentligen sysslar med. För de flesta tycker nog att Carola sjunger bra, har en viss utstrålning, o s v.

Steinberg Men hallå... Det är ju inte mediernas fel att musiken hamnade utanför fokus. Det var ju snarare så att Motley själva lade ner mer tid och energi att festa, dejta modeller och annat än att skapa musik.

Tacka fasen för att musiken kommer i skymundan hos konsumenterna, när den blivit en bisyssla till festande för dom som skapar den...

nej det menar nog inte jag heller att det är mediernas fel..

De menade att de inte fattade själva hur det gick till riktigt. I boken har de en liknelse om en maskin som ibland kan förgöra band helt och hållet Typ Guns´n roses. De blev bara ingenting av dem, förutom en massa skriverier om Axl, s psykiska besvär, men musiken var/är på något sätt ändå i fokus.

Med Mötley blev det.... jag någon slags superstjärnor som gör allt annat än de de en gång blev kända för. Ex sitter i fängelse eller gör dockysåpor. Kolla t e x in deras hemsida.

För övrigt har Carolaskriverierna redan börjat:http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=552372

🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...