Jump to content
Annons

har gjort min första låt...kass?

Recommended Posts

Nickeee (oregistrerad)
Postat

tänkte bara ladda upp min FÖRSTA låt som jag har gjort med midi och sånna här vst-instrument.

Jag tog lite sång från en låt med mitt band..och la på lite instrument...

Körde en sån vocoder på sången med.. coolt.

ge kritik..i like it.

tipsa massa elle nåt med 🙂

tack för mig.

LÅTNAMN: Heart of mine?

ARTIST/GRUPP: Niclas

GENRE: Emo? 😉

LÅTLÄNGD: 2:17

KOMPOSITÖR:Niclas

PRODUCENT:Niclas

EV. MEDVERKANDE: Niclas & Johan.

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STATUS: Skiss...

LÅTLÄNK:

Annons
Postat

Nej inte kass, mysig! Schysst sound, där har du nåt eget, blandning mellan stel elektronik och slö pop. Sången är lite låg kanske, och vocodern gör den en aning otydlig. En lovande start må jag säga, ska bli intressant att höra hur din 100de låt kommer låta. 🙂

7,6 av 10.

mjaco0 (oregistrerad)
Postat

Denna låt är hur jävla skön som helst. Om du tror din låt är kass ska du lyssna på mina 🙂

Postat

Mmm! Helt klart mysig låt!

Gillar inte synt i vanliga fall, men det här lät helt ok!! Starkt jobbat!

Postat

Jag tycker att det var jättefint. Fick lite Figurinevibbar.

Nickeee (oregistrerad)
Postat

ohhh shiet. thanks alla 🙂

hur menar du där med basen?..

Postat
ohhh shiet. thanks alla :rolleyes:

hur menar du där med basen?..

I mastringen kan Du säkert komma åt någon vettig Equalizer. Hitta 40k och skär lite grann bara. Basen slår igenom något, iallafall i dessa eminenta högtalare jag just nu begagnar.

Postat

Kalas!!

Skön låt, känsligt arrangerat!

...men jag håller med Nad om basen det låter som det klipper/distar, testa att skära där vid mastering eller så skär du i bastrumman eller "bas-basen".

Hör gärna mer framgent! :rolleyes:😆😆

Postat

Det låter inte alls som din första låt med midi.

Det här var lyckat! 🙂

Och vad gäller basen kan jag korrigera, inte 40 k men 40 Hz. 40 kHz är väldigt högt upp. Men jag förstår ju vad som menas trots allt... 😄

Annars säger jag, knuffa upp attacken i mellanregistret och sänk hela bastrumman i mixen.

Nickeee (oregistrerad)
Postat

jag har fixat lite nu...😄

jag sänkte bastrumman!.. men shit det där med Hz-grejen verkar svårt..

bytte basljud..hehe.

jag tror texten går såhär : This heart of mine is not a hard drive.

haha, flummigt.

Postat

Tror tusan att du funderar på vad som menas med 40 K ( 40 KHz aka 40.000 svängningar per sekund vilket är dubbelt så högt som en människa kan höra ). 😄

Skulle tro att 40 Hz vad som menas. I övrigt var det en skön låt att lyssna på.. Och det känns absolut inte som den "första" låten.. Det enda jag har att anmärka mot är att det "slår över".. en digitaldist som låter illa men det kan ha att göra med vilken MP3-kodare du använde då du konverterade låten.. Annars låter det superbra 🙂 Skön låt !!! 😆

Postat

Den var ju riktigt skön. Snygg och behaglig men du får gärna göra den längre och lägga lite mer sång. Som sagt inte alls kasst, utan bra.

Nickeee (oregistrerad)
Postat

jo jag vill göra den längre...

men kommer inte på vad som ska hända...i låten elle så. svårt. tips? 😆

shit nån som kan förklara hur jag får bort allt under 40 k i Cubase? 😉

jag är inte sååå haj på cubase..

Postat
shit nån som kan förklara hur jag får bort allt under 40 k i Cubase? 😆

Det vill du inte för då hör bara en fladdermus låten. DjRymd skojade med dej. Nad råkade skriva k istället för Hz. Det är vid 40 hz du vill sänka. Det gör du förslagsvis med en equalizer.

Okej, såhärva, innan du gör det ska du förstå varför du ska göra det. Sen hur. Det är inte konstigt att det är främmande för dej om du är helt ny vid att jobba med datorbaserad musik, utan snarare är det imponerande att du kan göra en så snygg låt trots att du är nybörjare. Talang tror jag det kallas.

Så hur får du reda på det här? Hmm. Be nån här förklara (jag är för lat), sök på forumet, googla, kolla i Studio om du prenumererar (de hade en artikel om equalizrar alldeles nyligen).

Du är även i behov av en limiter tror jag, för det klipper lite i låten.

Nickeee (oregistrerad)
Postat

haha jahaa.. men jag ska googla lite då!

elle så kanske jag ska sova...? hmm.

fuck, jag är helt beronde av att göra små låtar i cubase nu!

gjorde en nu... kallar den Djungeltrosa.... mest för att jag är skit trött antaglien..

aja.

tack för allt hjälp och sånt förresten..

djungeltrosa.mp3

Postat (redigerat)

Svårt att kritisera! Antingen gillar man det eller så gillar man det inte!

Hade detta varit Knife´s nästa singelsläpp (vilket det mycket väl kunnat vara (med tillhörande konstig video)) hade ju ingen vågat annat än att hylla det 🙂!

Om man vill vara modigare än Knife så skippar man vocodern.

Redigerat av Hans
Postat

Jag lyssnade på detta igår kväll. Då var basen "trasig" i ljudet, sången alldeles för låg samt rösten i slutet bara antydningar, vilket drog bort min uppmärksamhet från själva musiken. Jag bara satt o lyssna på vad i h****e du sa/sjöng i slutet.

Du har en bit kvar innan låten blir bra. Musiken i sej är bra o intressant men som sagt du kan fösöka fixa med produktionen. Försök att ha lite bättre balans mellan de olika frekvens områdena ( ta ner sub bas området en del, de alla här snackar om 40 hz ). Se till att rösten och texten går fram utan att den blir övertydlig och slutligen se om du kan få tag i en gitarrist som kan lägga till lite sköna toner här o var.

Bra start på ditt inspelande, du kommer att bli älskad här om du kan fortsätta på den inslagna vägen.

/ Mikke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.