Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns någon bra guide på nätet, helst på svenska där man kan läsa om hur man gör en bra nermixning och mastring (av elektronisk musik om det nu skiljer) i Cubase SX.

Vet att det finns 500 sidors böcker att köpa. Men det mesta förstår jag redan (tror jag iaf) så det jag skulle behöva veta är i vilken ordning man gör allt och vart man hittar det i programmen.

T.ex: Man börjar med att göra musiken i audiospår (ett höger, ett vänster) och basgång + baskagge som två enskilda audiospår var för sig eftersom att man vill lägga kompressor på dessa osv osv osv...

Annons
Postat

Tack den var bra!

En fråga:

Det räcker alltså med att mixa ner en höger och vänster kanal i Cubase som man sedan plockar in i Soundforge för mastring?

Det är inte så att man ska EQ'a basgången/kaggen med mixerbordet när man mixar ner allt i Cubase till audiospår? All EQ görs i Soundforge sen istället?

Tänkte på basgången/kaggen också. Det räcker alltså att använda kompressor på hela waven i Soundforge för att få en bra komprimerad basgång/kagge även fast man ju då isåfall även komprimerar resten av ljuden också samtidigt eftersom allt ligger i samma wav?

Postat

😄 Jag är faktiskt ingen mastering snubbe... tyvärr 😉

Spelar du in trummorna analogt, via mikrofon och sen in i mixern och sen in i datorn bör du ju spara varje trumma som en kanal så du kan sätta

baskaggen på en egen kanal, och där kan du göra som du vill med den, i vilket program du vill. 😄

Jag hängde inte riktigt med i det du skrev men jag hoppas jag har svarat på nån av dina frågor i alla fall 😛

Postat

Låter det bra så är det bara att mixa ned till en stereofil. Råkomprimerar du sedan den filen så påverkar det ju hela paketet, och det är väl inte alltid så lyckat.

Om du har problem med något instrument så får du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det på de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gäller kick och bas så har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det är väl i stort sett omöjligt att korrigera på ett bra sätt efter nedmixning.

Utgångspunkten är att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man väl inte behöva någon EQ alls i det stadiet. På sin höjd lätt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt värld... Men det är ganska individuellt och beroende på genre misstänker jag. Några bergfasta förhållningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. Då brukar dom vilja få materialet så "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss på det dom kan göra med så mycket bättre utrustning. 😉

Postat

Låter det bra så är det bara att mixa ned till en stereofil. Råkomprimerar du sedan den filen så påverkar det ju hela paketet, och det är väl inte alltid så lyckat.

- Ja, det är ju det jag menar. Är det nån idé att mixa ner låten i separata audiofiler med en högerkanal, en vänster, en baskagge och en basgångskanal? Och isåfall, hur får jag in alla dessa 3 eller 4 kanalerna i Soundforge för mastring sen? Eller räcker det med att mixa ner allt till en enda stereofil och komprimera allt?

Om du har problem med något instrument så får du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det på de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gäller kick och bas så har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det är väl i stort sett omöjligt att korrigera på ett bra sätt efter nedmixning.

- Ja, men ska man isåfall lägga på kompressor vid nermixningen på basgångs och baskagge kanalen? Eller menar du att kontrollmöjligheterna för att påverka kick och bas är EQ via mixerbordet vid nermixning som också är det enda man behöver göra isåfall?

Utgångspunkten är att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man väl inte behöva någon EQ alls i det stadiet. På sin höjd lätt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt värld... Men det är ganska individuellt och beroende på genre misstänker jag. Några bergfasta förhållningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. Då brukar dom vilja få materialet så "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss på det dom kan göra med så mycket bättre utrustning.

- Helst ingen EQ alls vid mastringsstadiet menar du?

Försöker ändå mastra det så gott det går med hjälp av den där guiden. Någon professionell mastringsfirma har jag inte råd att anlita. Och skulle det bli aktuellt med skivsläpp på något större bolag kan jag alltid skicka pre-master versionerna så kan dom mastra själva.

Postat

När du har hela låten framför dig i Cubase så ligger ju alla ljudspår där framför dig eller hur! Då är det ju bara att välja på tex, baskaggen (om den är en egen kanal) att den ska få den och den effekten, det finns ju inbyggt I Cubase! Eller hur!? 😆

Postat

Ja det är klart. Men gäller det även Kompression på valfria kanaler vid nermixning till audiospår? Och det stod det ju inget om i den där guiden, där står det ju att man ska komprimera i Soundforge sen...

Postat

Ju bättre du gör slutmixen innan du exporterar ner alla kanaler till en (1) stereofil, desto mindre behöver du eller en ev. mastringsfirma göra med materialet. och desto bättre kommer slutresultatet bli

Låt säga att du gör en rå-mix, ställer in all ljud så du kan höra dom bra, har bra stereoseparation /bredd på hela mixen, ingenting ligger o stör frekvensmässigt, alltså inga ljud som krockar, det låter inte grötigt o.s.v... då behöver du eller en ev. mastringsfirman inte göra mer än korrigera småsaker mellan alla låtar.

Gör du istället en råmix där nivåerna sinsemellan instrumenten ligger fel.. några ligger för högt, vissa har frekvenser som krockar med andra, panoreringar som försvinner i mixen, fasfel o.s.v då får mastringsfirman jobba häcken av sig för att försöka "rädda" dina låtar så dom låter så bra som möjligt i färdig CD-form..förmodligen kommer dom då ringa dig o fråga om du inte kan göra om grundmixen bättre innan du gör en slutmix.

Vet inte om det här gav någon bättre klarhet till din fråga...?

Postat (redigerat)

Jag tror att ni pratar om lite olika saker här, så jag försöker reda ut lite... I bästa fall förvirrar jag åtminstone inte mer... 😆

Slutmixning avser alltid en mixdown till ett stereospår, som sedan ska bearbetas vid mastering. Har man fler spår än ett stereospår, så är det ingen slutmix (om det inte rör sig om en surroundmix förstås...).

Du ska se till att ställa alla nivåer och ställa in ljudet så att allt låter så bra som möjligt med hjälp av Cubase. När du sedan har mixat ner rubbet till ett välljudande stereospår (som helst ska ha 24-bit upplösning), så tar du in denna stereofil i ditt masteringprogram och gör den sista finputsningen där, med en generell kompressor/limiter på hela mixen om det behövs, kanske lite eq och i förekommande fall ett försiktigt mastering-reverb som får mjuka upp ljudet lite.

Om du måste justera eq mer än kanske 3-4dB vid mastering, så har du gjort fel vid slutmixen. Slutmixens kvalitet är det absolut viktigaste för att du ska kunna göra en bra mastering!

Redigerat av Claes
Postat

Jo det har jag ju förstått. Och just nu har jag ju en bra nermixning där alla ljud hörs bra, ingen basgång som går grötigt med nån kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivå i förhållande till varandra. Men vad jag undrade var:

1. Räcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den där guiden med komprimering och allt eller måste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase när jag gör nermixningen till ett audiospår och sen komprimera ytterliggare så som det stod att man skulle göra i den där guiden?

2. EQa är det nått man behöver göra via mixerbordet när man mixar ner i Cubase? Räcker det eller ska man även som jag skrev över komprimera vissa kanaler när man mixar ner till audiospår i Cubase?

Postat
Jo det har jag ju förstått. Och just nu har jag ju en bra nermixning där alla ljud hörs bra, ingen basgång som går grötigt med nån kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivå i förhållande till varandra. Men vad jag undrade var:

1. Räcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den där guiden med komprimering och allt eller måste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase när jag gör nermixningen till ett audiospår och sen komprimera ytterliggare så som det stod att man skulle göra i den där guiden?

2. EQa är det nått man behöver göra via mixerbordet när man mixar ner i Cubase? Räcker det eller ska man även som jag skrev över komprimera vissa kanaler när man mixar ner till audiospår i Cubase?

Du måste ingenting. Låter det bra så finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte några separata filer - gör en kopia på den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bättre - kanon. Blir det sämre så har du originalet kvar.

Postat

Jag brukar föredra att komprimera vissa ljud i mixen ganska medium, några kanske väldigt lite, andra ljud ingenting alls...

sen vid mixdown kör jag hela paketet genom en multibandskompressor och ger låten dess karaktär.. ( väldigt lätt kompression där också)

Efter mixdown ligger låten i Wavelab, och därefter brukar jag köra en frekvensanalysator och se så mixen ser jämn ut och att jag inte missat något.

upptäcker jag något fel brukar jag kasta filen och gå tillbaka till mixen i cubase och korrigera, istället för att börja använda EQ eller något annat.

Men allting hänger på om låten eller du själv tycker att det behövs...

Sitter du och pillar med folkvisor tror jag att du ska undvika samma kompressionsgrad som t.e.x trance och techno kräver... om du inte är ute efter ett nyskapande sound.. 😆

Har du en väldigt transparent mix, allting ligger perfekt i nivå, inget som krockar redan i mixstadiet och utan att behöva använda EQ...kan jag bara säga grattis.

..jag själv upplever det som väldigt svårt att få till en "perfekt" mix, frekvensmässigt utan att använda någon form av EQ, även om jag använder syntljud och samplingar.

Postat (redigerat)
Du måste ingenting. Låter det bra så finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte några separata filer - gör en kopia på den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bättre - kanon. Blir det sämre så har du originalet kvar.

Precis!

Har du gjort ett riktigt bra jobb med slutmixen, så behövs det ingen mastering - och en seriös masteringtekniker säger i så fall också till dig att det inte är lönt att han gör något... Lägg alltså mycket tid på att få slutmixen "perfekt"!

Färdiga mastering-inställningar blir sällan riktigt bra. Man måste lyssna och skruva, skruva och lyssna - och så lyssna igen... 😆

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.