Jump to content
Annons

Femtitalsgitarr

Doc Benway

Recommended Posts

Annons
Jag försöker lära mig spela gitarr med ett typiskt femtiotalsrock och/eller rockabilly-stuk. Nån som kan ge mig några bra tips?

Observera att jag är rätt ny på gitarr så det måste vara simpla grejer.

det vanligaste förslaget (och bästa?) är att lyssna på gamla inspelningar och ta ut en del låtar. mitt tips är att du för det första skaffar dig ett ljud som är tidstypiskt, så att du inte krämar på med mer dist etc. än vad som var tillgängligt då.

många av den tidens typiska solon bygger på att spela över akorden i olika positioner och riff på 2-3 strängar. svårt att förklara det bättre, men när du tar ut låtar så märker du. du kan alltid börja med att ta ut "johnny b good" och "summertime blues", vilket är ganska tidstypiska i sin genre.

lycka till.

Dela på andra sajter

bandeko är ju typiskt för rockabilly ljudet.

Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag tror jag börjar fatta lite hur det fungerar.

Många femtitalsrocklåtar verkar köra med typiska boogiewoogiegitarrer i rak 4/4 eller shuffle. Nån som har tips på andra snygga sätt att spela gitarrrytmer/riff som ger femtiotalsrockskänsla?

Dela på andra sajter

Du kanske borde ha en annan rubrik

Femtitalsgitarr låter som något gäller den fysiska gitarren.

Prova typ "femtitalets gitarrspelsteknik" eller något liknande...

Lycka till

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.