Doc Benway Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 Jag försöker lära mig spela gitarr med ett typiskt femtiotalsrock och/eller rockabilly-stuk. Nån som kan ge mig några bra tips? Observera att jag är rätt ny på gitarr så det måste vara simpla grejer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 Jag försöker lära mig spela gitarr med ett typiskt femtiotalsrock och/eller rockabilly-stuk. Nån som kan ge mig några bra tips?Observera att jag är rätt ny på gitarr så det måste vara simpla grejer. det vanligaste förslaget (och bästa?) är att lyssna på gamla inspelningar och ta ut en del låtar. mitt tips är att du för det första skaffar dig ett ljud som är tidstypiskt, så att du inte krämar på med mer dist etc. än vad som var tillgängligt då. många av den tidens typiska solon bygger på att spela över akorden i olika positioner och riff på 2-3 strängar. svårt att förklara det bättre, men när du tar ut låtar så märker du. du kan alltid börja med att ta ut "johnny b good" och "summertime blues", vilket är ganska tidstypiska i sin genre. lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 bandeko är ju typiskt för rockabilly ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 (redigerat) Kolla in Brian Setzer ex straycats, numera Brian Setzer orchestra. Han är grymm. 🙂 http://www.briansetzer.com/ edit; la till länk Redigerat 10 maj 2006 av Egghuvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Doc Benway Postat 11 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 11 maj 2006 Tack för alla tips! Jag tror jag börjar fatta lite hur det fungerar. Många femtitalsrocklåtar verkar köra med typiska boogiewoogiegitarrer i rak 4/4 eller shuffle. Nån som har tips på andra snygga sätt att spela gitarrrytmer/riff som ger femtiotalsrockskänsla? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Du kanske borde ha en annan rubrik Femtitalsgitarr låter som något gäller den fysiska gitarren. Prova typ "femtitalets gitarrspelsteknik" eller något liknande... Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Grova strängar och tjocka plektrum bidrar till ljudet ganska mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Grova strängar och tjocka plektrum bidrar till ljudet ganska mycket. Och en halvakustisk gretch typ denhär: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Doc Benway Postat 18 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 18 maj 2006 Tack för alla tips! Jag är inte särskilt intresserad av att reproducera soundet utan är mer ute efter gitarrtekniken. Så fler tips på typiska gitarr-rytmer och sådantvore sjysst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.