Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt.

Annons
Postat
Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt.

tumregel:

16 bit - så högt som möjligt utan att överstiga 0.0 db

24 bit - spelar ingen roll egentligen

höj så att du ligger så nära 0.0db som möjligt på de högsta ställena... sen kan du lägga på en mjuk compressor eller liknande för att vara säker på att det aldrig clippar.

sen bör du nog lägga på en noisegate på ljudspåret, särskilt ifall det är sång...

Postat
Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt.

tumregel:

16 bit - så högt som möjligt utan att överstiga 0.0 db

24 bit - spelar ingen roll egentligen

höj så att du ligger så nära 0.0db som möjligt på de högsta ställena... sen kan du lägga på en mjuk compressor eller liknande för att vara säker på att det aldrig clippar.

sen bör du nog lägga på en noisegate på ljudspåret, särskilt ifall det är sång...

Att hålla sig nära nollan måste väl ändå anses vara endast en målsättning. I verkligheten sätter väl praktiska saker gränser, t.ex. att mikrofoner distar vid enstaka transienter eller dylikt (alltså ej digital-dist). Åtminstone jag måste ofta skruva ner för att det ska bli behagligt. Elgitarren distar t.ex. ganska friskt (vid rent ljud) om jag har för högt uppskruvat, precis som hårda anslag på akusiska gitarren kan dista.

Postat

Jag skulle säga att -12 dB upp till -3 dB kan vara okej inspelningsnivåer... 😉

Postat
Om jag kan bör jag byta från 16 bit till 24 bit är det bättre? 😉

Det är betydligt bättre!

Har du börjat spela in i 16-bits upplösning, så kan du fortsätta med 24 utan problem, eftersom bitdjup kan blandas i Cubase - så får du i alla fall bättre kvalitet på kommande inspelningar, men slipper skrota de som redan är gjorda...

Om du spelar in i 16-bits upplösning, så har du bara 16 bitars ljudinnehåll om du styr ut fullt och har en optimalt fungerande A/D-omvandlare (något som inte finns i rimliga prislägen...). Ligger du en bit under vid inspelningen, så har du kanske bara 13-14 bitars dynamik när det kommer in på hårddisk. Alla digitala processer påverkar dynamiken negativt, vilket innebär att du efter eq och allt annat kanske bara har kvar en dynamik på 11-12 bitar. Denna dynamik ska sedan bearbetas vid mastering etc - och det blir klart sämre resultat än vad det hade behövt vara.

Spelar du i stället in i 24-bit eller 32-bit FP, så kan du även med ganska god marginal få kvar mer än 16 bitars dynamik på varje spår efter diverse bearbetningar - något som man bör eftersträva, speciellt som det inte är svårare än att byta bitdjup för inspelningen...

Skillnaden mellan 24-bit och 32-bit är förresten bara att 32-bit har en offset på 8 bitar som gör att brusnivån sjunker ytterligare. Själva ljudinnehåller är alltså fortfarande 24-bit när man spelar in i 32-bit FP.

Själv har jag alltid spelat in med högsta möjliga upplösning (bitdjup) för att vara säker på att ha kvar en inspelning som ligger så nära det ursprungliga ljudet som möjligt. Jag är kanske nojig, men det känns rätt för mig att göra så... 😆

Postat
Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt.

Det är om du börjar bearbeta ljudet med kompressorer osv som bruset dyker upp, en master kompressor på det så dyker det nog upp en del brus.

Postat

Jaha....det här var ju knepigt. Inser nu att det visst är digitaldist som inträder vid -6 dB i Cubase. Insåg detta tydligt när jag testade att kräma på och såg då att topparna kapades vertikelt obönhörligen. 😉

Minns nu att jag läst nånstans att Cubase "ligger fel" med 6 dB, eller något liknande. Detta skulle innebära att taket ligger vid -6 dB, vilket gör att jag faktiskt har haft en bra nivå på inspelningarna. Kan någon bekräfta?

Postat
...topparna kapades vertikelt obönhörligen.

Ojojoj....ibland....ibland undrar jag hur det står till inne på hjärnkontoret. Jag menar förstås att vågformens toppar hyvlas av/plattas till. Dessutom låter det fördj-vligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.