Jump to content
Annons

Är du blodgivare?


Michael

Är du blodgivare?  

28 röster

  1. 1. Är du blodgivare?

    • Spruträdd: Ja
      0
    • Spruträdd: Nej
      2
    • Spruträdd: Har funderat på det
      3
    • Ej spruträdd: Ja
      7
    • Ej spruträdd: Nej
      11
    • Ej spruträdd: Har funderat på det
      5


Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Nu tog jag Spruträdd: Har funderat på det... men jag tycker inte det stämmer riktigt eftersom jag inte är rädd för sprutor (dvs. jag ha inga problem med att få nålar i armen), men jag känner ett lätt obehag vid tanken och skulle nog säga nej om det inte var absolut nödvändigt (mest tack vare ett par sjuksköterskor som en gång skulle ta blodprov på mig, men som ständigt misslyckades med att tränga igenom någon ådra, vilket innebar tre stick i ena armen, två i den andra för att sedan lyckas vid första sticket i benet)... ändock så funderar jag som sagt på det, man får ju gratis biobiljetter har jag hört! 😆

EDIT: Stavfel... ständigt dessa stavfel

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Var faktiskt något av det första jag gjorde när jag fyllde arton! Jag behövde kaffemuggar... 😆

Förtydligande: man får med sig en present efter några gånger, bland annat kaffemuggar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tydligen inte vara blodgivare pga. mina allergimediciner.

Nej, dom har tydligen väldigt strikta regler. Om man exempelvis varit utomlands måste man vänta ett tag innan man kan börja ge blod igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt funderat på det. Men vad säger de om nikotin i blodet? Snusar och så.

Annars har jag ett väldigt solidariskt blod. Jag kan ge till alla men kan bara få mitt egna. Så om inte annat för egen del så borde jag "giva" lite blod. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HUr gör man för att göra detta? :rolleyes:

Typ kör in en spruta på dig, sen en på en annan och så linkar du, typ som man gör med GameBoy 🙂😄

Tror jag 😆

Ja men alltså!

Vart går man? vem snackar man med?

Hur gör djur? 😛

Jag tror du ska till ett sjukhus. Men du kan ju alltid testa på macken annars 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pazo, kolla in http://www.geblod.nu/

När du väl är inskriven som blodgivare får du en kallelse att det är "dags" igen. Män kan ge blod 4 gånger om året, kvinnor 3 gånger. Sen finns det väl undantag på den punkten.

Anledningen till att jag ger blod (och har gjort det i flera års tid till och från) är att för ganska många år sedan blev min före detta flickvän sjuk i en ärftlig typ av magsårssjukdom. Efter några veckor blev hon akut sjuk och hamnade på sjukhus där hon under en dag och en natt fick flera blodtransfusioner. Ett tag var det väldigt kritiskt och hon var nära att dö.

Men, tack vare att det fanns blod (och tack vare dagens underverk läkare, doktorer och sköterskor kan utföra) som bloddonatorer hade lämnat överlevde hon och är idag fortfarande ibland oss. Så jag tänkte, finns det något enklare sätt att ganska så direkt hjälpa en annan människa, kanske till och med rädda en persons liv.

Nu har jag det så bra att vi har en blodbuss som kommer förbi en gång i månaden utanför huset där jag jobbar, så det är bara att springa ner var tredje månad och uppoffra 20-30 minuter av min tid! Dessutom är den sköterskan som brukar jobba där otroligt söt så det gör ju inte det hela värre. 😆

Belöningen varierar lite, förr fick man en trisslott och en fika, nu kan man välja på ett par strumpor, en mugg eller att skänka 30kr till barncancerfonden/röda korset eller någon annan hjälporganisation. Men den allra bästa gåvan är ju möjligheten att rädda någons liv. Tihiiiii, vad fluffigt sagt... 🥰

Olsberg: Det går tyvärr inte att skapa "polls" i off-topic-forumet, så gallup var det enda alternativet.

fred och blod,

~ f

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den viktigaste belöningen är inte en lott eller fika, utan att rädda någon.

Finns det någon regel att blodet måste ha en viss syremättnad för att få ges?

Kan man få ge (d.v.s. spara) blod till sig själv i en blodbank, typ?

Jag vet i stort sett allt om min kropps värden, men vet fasen inte vilken blodgrupp jag har. Hur får man reda på det? Det har aldrig någon berättat.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

En gång skulle jag göra en stor undersökning på ett sjukhus i Gbg. Jag hade så underliga värden vid mönstringen till det Militära att jag hade eftersökts flera år senare för denna stora undersökning i forskningens namn.

En sköterska råkade då göra ett misstag och pumpa in luft i min åder i armvecket istället för att ta ut blod! Jag vet inte om det var en artär eller ven, jag vet bara att det blev kris och ett par andra sköterskor rusade dit. Bulan (i armvecket alltså) växte till storleken av en coctailtomat. Kändes väldigt obehagligt.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Har aldrig varit nyckter så länge att jag har kunnat ge blod ha ha nä skämt när jag låg i lumpen var det blodbrist i norrland och då fick alla militärer rycka in och donera lite men det var många som inte godkändes, dock inte jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar så ofta jag får på Droppen i Göteborg. Efteråt kan man sitta och läsa en tidning i deras sköna soffor, äta baguette och dricka något gott. Perfekt på lunchen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång skulle jag göra en stor undersökning på ett sjukhus i Gbg. Jag hade så underliga värden vid mönstringen till det Militära att jag hade eftersökts flera år senare för denna stora undersökning i forskningens namn.

En sköterska råkade då göra ett misstag och pumpa in luft i min åder i armvecket istället för att ta ut blod! Jag vet inte om det var en artär eller ven, jag vet bara att det blev kris och ett par andra sköterskor rusade dit. Bulan (i armvecket alltså) växte till storleken av en coctailtomat. Kändes väldigt obehagligt.

😆

Haha.. 😛 assåvafan, finns det öht NÅGONTING som är normalt med dig?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...