Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag har ungefär samma fråga som BaldByChoice:

Jag har två partitioner (C, D) och vill endast formatera C-disken + bevara partitions-inställningarna (inget på D-disken tas alltså bort). Kan NLite ordna med detta?

Jo det går bra. Det var ett tag sedan jag använde nlite men det fungerade väl på min partionerade disk. Dvs alla andra partioner var orörda med all data intakt efter installation av ntlite-strippat windows. Jag kan alltså inte svara på hur man exakt går till väga men vad jag minns var det ganska tydligt och enkelt.

Där du lägger ditt strippade projekt kommer det att finnas en I386 mapp. I den finns den fil som "styr" installationen dvs winnt.sif. I winnt.sif under rubriken unattended kommer om du gör rätt att stå Repartion=No. Möjligtvis/Troligtvis är det även en standardinställning att inte partionera om man inte specificerat det. Men jag hade flaggat för att inte partionera i min winnt.sif ... men minns inte hur det gick till, om det var nlite eller något jag snappade upp på andra siter och skrev dit manuellt.

Hursomhelst får du bara dit det så skall det inte vara några som helst problem.

[Unattended]
UnattendMode=FullUnattended
       UnattendSwitch = Yes
...
TargetPath = \WINDOWS
Repartition=No
...

Winnt.sif referens på

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/19/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saja.. Nu har jag installerat, en veration av tiny xp som ki kanske ser sa kan jag inte anvanda svenska tecken... da blir det sa har; [';...

Ska kolla upp hur svar det ar att fixa detta.. Det ar ochsa problem med ljudkortet eftersom det saknas cd till det.. samma med grafikkort.. ska fixa skaerna och aterkommer inom kort.. 😛😄 .

Ps.. Om ni tanker installera det, se tillatt ni har cd skivor till allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snääääääälla... 😄

Jag skulle så gärna vilja veta hur jag får in de olika mapparna/filerna på separata partitioner med hjälp av nLite. Så fort jag får svar kan jag börja fixa till min nya musikdator.

Vill du veta mer än vad som står i winnt.sif-länken jag angav så följ rådet som de gav till sist; "You can check ref.chm in the Deployment Tools for many other values you might want to use that isn't covered on this page."

Vad är det för mappar och filer du pratar om? Linus har ju visat hur man med hjälp av nlite - eller för den delen direkt i winnt.sif - kan ange var man vill lägga "Docs & Sett" resp. programmappen. I winnt.sif blir det t.ex. ProfilesDir="D:\Documents and Settings", ProgramFilesDir="F:\Program" förutsatt att dessa partioner existerar. I nlite anger du det där linus visat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du laddat ner och installerat (slipstreamat) alla hotfixarna?
Nepp! Bara service packs änsålänge...
Det är en jäkla massa filer att ladda ner!! 😄
Precis. 😆

Kör du engelskt Windows finns det pack att ladda hem med alla uppdateringar, så då är det inte så jobbigt.

Men använder man svenskt Windows kommer det ta dagar att ladda hem alla fixar, iaf så länge som man måste använda MS ostrukturerade webbsida.

Var hittar man detta engelska pack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mappar och filer du pratar om? Linus har ju visat hur man med hjälp av nlite - eller för den delen direkt i winnt.sif - kan ange var man vill lägga "Docs & Sett" resp. programmappen. I winnt.sif blir det t.ex. ProfilesDir="D:\Documents and Settings", ProgramFilesDir="F:\Program" förutsatt att dessa partioner existerar. I nlite anger du det där linus visat.

Det är bara det att Linus kör med en annan version av nLite än vad jag gör. Menyerna ser inte likadana ut. 🙂

Ser ut som jag får ändra manuellt i winnt.sif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att Linus kör med en annan version av nLite än vad jag gör. Menyerna ser inte likadana ut. 😲

Nej, det var inte mina skärmdumpar. Jag snodde dem från Google bara för att kunna svara dig snabbt.

Valmöjligheterna hittar du väl ändå under samma fönster fortfarande??? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmappen fattar jag hur jag ändrar (C: -> E:), men vad ska jag skriva istället för "%SystemDrive%\Documents and Settings" om jag vill ha detta på D-driven?
D:\Documents and Settings

Eller D:\DaS

Eller D:\Profiler

Eller vad du nu själv vill döpa mappen till! 😲

Jag har även en parameter som heter "Temporary folder" som det står "%USERPROFILE%\Lokala inställningar\Temp" efter. Ska denna också ändras (till motsvarande D:)?
%USERPROFILE% är en variabel som pekar till den mapp du valt dvs. D:\Documents & Settings eller vad du nu döpt mappen till.

Så dessa "genvägar" ska du inte meka med.

Precis som %SystemDrive% kommer att peka till C: om du väljer att installera Windows där. Ja, tom. Windows-mappen (%SystemRoot%) kan du byta namn på om du ändrar TargetPath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du laddat ner och installerat (slipstreamat) alla hotfixarna?
Nepp! Bara service packs änsålänge...
Det är en jäkla massa filer att ladda ner!! 😲
Precis. 😆

Kör du engelskt Windows finns det pack att ladda hem med alla uppdateringar, så då är det inte så jobbigt.

Men använder man svenskt Windows kommer det ta dagar att ladda hem alla fixar, iaf så länge som man måste använda MS ostrukturerade webbsida.

Var hittar man detta engelska pack?

RyanVM's Windows XP Post-SP2 Update Pack

Förvänta dig inte att de allra senaste uppdateringarna alltid finns med i packet på hemsidan och att några uppdateringar ändå får göras manuellt efter installationen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmappen fattar jag hur jag ändrar (C: -> E:), men vad ska jag skriva istället för "%SystemDrive%\Documents and Settings" om jag vill ha detta på D-driven?
D:\Documents and Settings

Eller D:\DaS

Eller D:\Profiler

Eller vad du nu själv vill döpa mappen till! 😲

Jag har även en parameter som heter "Temporary folder" som det står "%USERPROFILE%\Lokala inställningar\Temp" efter. Ska denna också ändras (till motsvarande D:)?
%USERPROFILE% är en variabel som pekar till den mapp du valt dvs. D:\Documents & Settings eller vad du nu döpt mappen till.

Så dessa "genvägar" ska du inte meka med.

Precis som %SystemDrive% kommer att peka till C: om du väljer att installera Windows där. Ja, tom. Windows-mappen (%SystemRoot%) kan du byta namn på om du ändrar TargetPath.

Tack Linus! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du laddat ner och installerat (slipstreamat) alla hotfixarna?
Nepp! Bara service packs änsålänge...
Det är en jäkla massa filer att ladda ner!! :rolleyes:
Precis. :rolleyes:

Kör du engelskt Windows finns det pack att ladda hem med alla uppdateringar, så då är det inte så jobbigt.

Men använder man svenskt Windows kommer det ta dagar att ladda hem alla fixar, iaf så länge som man måste använda MS ostrukturerade webbsida.

Var hittar man detta engelska pack?

RyanVM's Windows XP Post-SP2 Update Pack

Förvänta dig inte att de allra senaste uppdateringarna alltid finns med i packet på hemsidan och att några uppdateringar ändå får göras manuellt efter installationen...

Bra, tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provkör just nu TinyXP, och jag kan inte påstå att jag märker någon revolutionerande skillnad på prestanda. En aning, men inget stort s.a.s.

Några tips, eller tankar? Jag kan testa lite saker om ni bara beskriver vad och varför.

Installationen var extremt smidig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provkör just nu TinyXP, och jag kan inte påstå att jag märker någon revolutionerande skillnad på prestanda. En aning, men inget stort s.a.s.

Några tips, eller tankar? Jag kan testa lite saker om ni bara beskriver vad och varför.

Installationen var extremt smidig.

Kör själv en slimmad veration på min dator, håller med dig om att installationen var smidig :rolleyes: . När det väl är installerat håller jag inte med dig. det har skett en rejäl prestanda ökning på min gamla 350 mhz. så alla som har en kass gammal dator rekommenderar jag att installera tiny xp.(se bara till att ha alla drivrutiner först+svenskt tangentbord om du inte vet hur man installerar det manuellt)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett annat alternativ skulle kunna vara XP Embedded. Där kan man själv välja vilka delar av XP man vill installera. länk

Dock kostar utvecklingsverktyget (som man måste ha till) $995, så det är ju inte tänkt för enanvändare, egentligen...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Jag har egentligen inte så mycket input att ge dig, då jag "knappt" använder det :rolleyes:

Men det fungerar bra på min P3 500MHz burk, som står som filserver där hemma. Den står på, och rörs aldrig med andra ord. Hade nog varit smartare med Linux.

Jag har hur som helst inte haft några problem alls med burken. Men då har jag inte kört några avancerade program. Fildelning, och CD bränning är i princip det enda jag kör.

Hej.

Vet nagon hur man far svensk keyboard layout i TinyXP_

Har provat lagga in svenska keyboards filer fran mitt svenska XP i Tiny men det fungerade inte dock

Link to comment
Dela på andra sajter

madame (oregistrerad)

Sökte lite andra svar på webben ang Tiny XP - en fick sin fråga besvarad så här - gällande sv tangentbordslayout: . "Det är bara att gå in i Control Panel -> Regional and national options -> Languages -> Detailed och lägg till svenskt tangentbordslayout. Välj det som standard i drop-down menyn överst, spara och starta om."

Kanske kan vara värt att prova. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
creel (oregistrerad)
Jag säger 5 GB för Windows och 6 GB för swap/tempfiler och Documents&Settings

Resten tar du till partitionen med alla program och filer.

Varför skulle man partitionera så? Det finns inga fördelar med att ha temp-filerna på en annan partition, samma sak med dokument. Snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...