Jump to content
Annons

Att "producera" musik


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Det är ju inte allt för musikaliskt. (Har dock hållt på och pysslat så också, men det krävs inte lika mycket musikaliskt sinne till det). 😆

korrekt,

men man får vara lat ibland och knycka ideer

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte allt för musikaliskt. (Har dock hållt på och pysslat så också, men det krävs inte lika mycket musikaliskt sinne till det). 

korrekt,

men man får vara lat ibland och knycka ideer

Stämmer bra det... jag har också hållit på med det ett tag... ganska underhållande i nån/några timmar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte allt för musikaliskt. (Har dock hållt på och pysslat så också, men det krävs inte lika mycket musikaliskt sinne till det). 

korrekt,

men man får vara lat ibland och knycka ideer

Stämmer bra det... jag har också hållit på med det ett tag... ganska underhållande i nån/några timmar! 😉

mm.. i ejay lät alltid likadant men också lika bra, tyckte man då i alla fall 😆

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... inne på rockfarts spår, men inte helt. Jag kan aldrig skriva ned idéer etc. Jag sätter mig med Orion när jag känner ett musiksug (vilket är ofta) slänger upp en go vst, och börjar klinka lite, skruva på massa rattar och grejja. Sen i denna process brukar jag finna ett ljud som låter bra och en melodi som passar ungefär samtidigt. Sen försöker jag komma på vad som ska in sen. Ok, detta kanske inte låter så dunderproffsigt, eller ens seriöst, men jag sitter och sliter med låtarna och slutresultatet brukar vara rätt bra (bättre än kass, vilket är bra nog 🙁 )

Link to comment
Dela på andra sajter

det är i såna här tider jag brukar säga att jag "klinkar" lite hemma. Inget ner-degraderande, men låter lite jazzy så där 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En producent producerar, dvs är den så skakar fram stålar,

fixar fram en studio, fixar fram musiker, är med under inspelningen,

håller i budget, är med under release och promotion förfarandet.

En övergripande roll för att få fram en artist eller grupp. Det är

sällan en artist, grupp är sin egen producent. Sedan kan man ju kalla sig

sjäv för att "jag producerar musik" som då är likställt med att generera fram

låtar som man själv komponerat, spelar, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
En producent producerar, dvs är den så skakar fram stålar,

fixar fram en studio, fixar fram musiker, är med under inspelningen,

håller i budget, är med under release och promotion förfarandet.

En övergripande roll för att få fram en artist eller grupp.  Det är

sällan en artist, grupp är sin egen producent. Sedan kan man ju kalla sig

sjäv för att "jag producerar musik" som då är likställt med att generera fram

låtar som man själv komponerat, spelar, osv.

Ähum, så var det väl på sextiotalet kanske.

På vilket sätt tror du Håkan Lidbo är "med under release och promotion förfarandet" till exempel?

Uttrycket "att producera musik" har väl även i proffssammanhang allt mer kommit att betyda den kreativa process som tar vid ungefär där låtskrivandet slutar, jfr Max Martin som skruvar sin hi-hat i tre 😛 månader.

edit: fult är det hursomhelst, ordet alltså.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

En producent producerar, dvs är den så skakar fram stålar,

fixar fram en studio, fixar fram musiker, är med under inspelningen,

håller i budget, är med under release och promotion förfarandet.

En övergripande roll för att få fram en artist eller grupp.  Det är

sällan en artist, grupp är sin egen producent. Sedan kan man ju kalla sig

sjäv för att "jag producerar musik" som då är likställt med att generera fram

låtar som man själv komponerat, spelar, osv.

Ähum, så var det väl på sextiotalet kanske.

På vilket sätt tror du Håkan Lidbo är "med under release och promotion förfarandet" till exempel?

Uttrycket "att producera musik" har väl även i proffssammanhang allt mer kommit att betyda den kreativa process som tar vid ungefär där låtskrivandet slutar, jfr Max Martin som skruvar sin hi-hat i tre 😛 månader.

edit: fult är det hursomhelst, ordet alltså.

Det kan finnas skillnader på de producenter som håller

på med trance och techno mm och som tidigare varit DJ mm.

Men om du tar vilken komersiell platta som helst så brukar

producenten inte vara den som ligger bakom själva låtmaterialet,

eller spelar det, eller är den som skruvar på mixerbordet.

Det är klart det finns en mix på folk som vill kalla sig producenter.

Men ska man ta det helt krasst, och när det handlar om stålar,

skivbolag mm, så blir rollerna lite annorlunda än om man kör

en studio mera för hobbybruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Men om du tar vilken komersiell platta som helst så brukar

producenten inte vara den som ligger bakom själva låtmaterialet,

eller spelar det, eller är den som skruvar på mixerbordet...

Typ A-teens, Britney och sånt då eller?

😛

Du har ingen koll, rockfarfar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Det kan finnas skillnader på de producenter som håller

på med trance och techno mm och som tidigare varit DJ mm.

...

Om det är Håkan Lidbo du syftar på så har han aldrig varit DJ, aldrig gjort trance, utan sysslar idag mest med P3-pop och melodifestivalbidrag.

...nu var jag elak....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett enmansprojekt då är man ju både Producent, Ljudtekniker, låtskrivare och kanske artist...sitter man i en större studio kanske man enbart håller på med ljudteknikerbiten... men jag håller med om att " Jag producerar musik" har lite uppnäst snobbklang... det var någon annan som nämnde flera alternativ som jag brukar använda..typ..meckar , pillar, grejar eller kort o gott "jag gör musik"

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det som Spaceman menar är det som idag kallas "exekutiv Producent" eller det kortare & klatshigare "Executive". mycket riktigt är det benämningen på Karln (eller kvinnan) som har det övergripande ansväret för en större eller mindre produktion eller artist. Oftast är det samma person som även har titeln A&R.

Personligen anser jag att producera musik är det vi alla gör; att stoppa in något i ena änden av maskinen, & ur den andra få ut en produkt. Amatörmässigt eller proffisionellt. Det måste ju vara det titeln producent syftar till. Att producera. Att skapa en produkt. I vårt fall ett stycke musik.

Sen är det ju så att en producent är en person som skivbolaget kallar in för att färdigställa & spela in en artists låtar, men det vet ni ju.

Egentligen ingen mening med att hänga upp sig på det här, eller hur?

Jag tänker fortsätta hävda att jag "knåpar ihop låtar".

Yeah Yo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att producera något betyder väl att man gör, tillverkar något. Sen att det gått troll i ordets betydelse är en annan sak. Det har kommit ett gäng yrkestitlar som ställer till det för oss. Musikproducent, filmproducent, teaterproducent, mediaproducent, webbproducent... plötsligt har ordet producent blivit något man måste jobba med för att få använda. Du ska vara proffs och få lön, gärna ha gula brillor och ha den senaste MP3-spelaren.

Jag tycker vi ska ska slå ett slag för oss vanliga producenter, som faktiskt också producerar... vare sig alla "riktiga" producenter vill eller inte.

(Jobbar själv som grafiker/annonsproducent... skitlöjlig titel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om det är Håkan Lidbo du syftar på så har han aldrig varit DJ, aldrig gjort trance, utan sysslar idag mest med P3-pop och melodifestivalbidrag.

Ojdå...

Klart att Håkan Lidbo har gjort Dancemusik..& House...& Trance.

I över 10 år.

Dessutom varit DJ i Sverige & Internationellt under hela tiden.

Var ju signad på MNW Dance, under deras storhetstid t.ex.

Han har gjort över 60 plattor i genren. Ibland under namn som The Vanisher & Sniper.

L

Ä

S

P

Å

!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att producera något betyder väl att man gör, tillverkar något. Sen att det gått troll i ordets betydelse är en annan sak. Det har kommit ett gäng yrkestitlar som ställer till det för oss. Musikproducent, filmproducent, teaterproducent, mediaproducent, webbproducent... plötsligt har ordet producent blivit något man måste jobba med för att få använda. Du ska vara proffs och få lön, gärna ha gula brillor och ha den senaste MP3-spelaren.

Jag tycker vi ska ska slå ett slag för oss vanliga producenter, som faktiskt också producerar... vare sig alla "riktiga" producenter vill eller inte.

(Jobbar själv som grafiker/annonsproducent... skitlöjlig titel)

Håller med om att ordet känns utslitet.

Ett annat ord som jag har tröttnat totalt på

är "projekt projektet projekt projekten" som

betyder plan till ett större arbete (med ett bestämt syfte).

Det verkar som om allt man ska

göra nuförtiden stort som litet ska vara ett "projekt", annars

så kommer det inte att fungera.

Man ska ha en projektplan, projektmodell,

projektmedlemmar, projekt kick off, projektmöte,

projektdokumentation, projektanalys, projektledare,

projektmall, projektmöte, bla bla bla.... 😲

Tillochmed Cubase med andra kör med ordet new project, istället

new song eller dyl...Någon som håller med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att producera något betyder väl  att man gör, tillverkar något. Sen att det gått troll i ordets betydelse är en annan sak.  Det har kommit ett gäng yrkestitlar som ställer till det för oss. Musikproducent, filmproducent, teaterproducent, mediaproducent, webbproducent... plötsligt har ordet producent blivit något man måste jobba med för att få använda. Du ska vara proffs och få lön, gärna ha gula brillor och ha den senaste MP3-spelaren.

Jag tycker vi ska ska slå ett slag för oss vanliga producenter, som faktiskt också producerar... vare sig alla "riktiga" producenter vill eller inte.

(Jobbar själv som grafiker/annonsproducent... skitlöjlig titel)

Håller med om att ordet känns utslitet.

Ett annat ord som jag har tröttnat totalt på

är "projekt projektet projekt projekten" som

betyder plan till ett större arbete (med ett bestämt syfte).

Det verkar som om allt man ska

göra nuförtiden stort som litet ska vara ett "projekt", annars

så kommer det inte att fungera.

Man ska ha en projektplan, projektmodell,

projektmedlemmar, projekt kick off, projektmöte,

projektdokumentation, projektanalys, projektledare,

projektmall, projektmöte, bla bla bla.... 😲

Tillochmed Cubase med andra kör med ordet new project, istället

new song eller dyl...Någon som håller med?

hellre new project än new playground...

tycker FL Studio har bäst... "New File" ... plain and simple..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Klart att Håkan Lidbo har gjort Dancemusik..& House...& Trance.

I över 10 år.

...

Var har du hört Håkan DJ:a?

Vilka trance-låtar av Håkan kan du rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Ett annat ord som jag har tröttnat totalt på

är "projekt projektet projekt projekten" som

betyder plan till ett större arbete (med ett bestämt syfte).

Det verkar som om allt man ska

göra nuförtiden stort som litet ska vara ett "projekt", annars

så kommer det inte att fungera.

...

Instämmer till fullo!

Fånigt uttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Var har du hört Håkan DJ:a?

Vilka trance-låtar av Håkan kan du rekommendera?

Dansat till honom i STHLM.

Kolla hans releaser på NEXTERA & TEXTONE. Inte så hårt kanske, men så nära trance han kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Var har du hört Håkan DJ:a?

Vilka trance-låtar av Håkan kan du rekommendera?

Dansat till honom i STHLM.

Kolla hans releaser på NEXTERA & TEXTONE. Inte så hårt kanske, men så nära trance han kommer.

Okej, jag vet att han spelat skivor då och då.

Men inte är det väl som dj:ande trance artist han blev känd?

I början spelade han inte alls skivor ute och han är knappast stor på internationella dj-scenen.

Och trance-skivor av Håkan Lidbo existerar mig veterligen inte.

Säg inte åt mig att läsa på, snälla. Tro mig, jag vet exakt 😲 vad jag talar om här...

Du kanske missade min "nu var jag elak.."-avslutning i inlägget du gick igång på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Absolut nattis.

Jag missar alltid elakheter

HL hade nog tyckt detta var kul, hehe. Klart att han inte blev känd som DJ eller Trance artist. För mig är han i första hand känd som remixare & i andra hand som house/danceartist. Det var ju faktist i den genren han började, det kan vi väl vara överrens om. Att han på senare år har ägnat sig åt "p3 pop" eller vad du kallade det är väl en naturlig utveckling för en begåvad musiker.

Jag har inga tvivel på att du vet vad du snackar om

No Hard Feelings

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

No Hard Feelings

Inga här heller.

Minns du Look Twice förresten? ....hu... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

HEHEHE

Klart jag minns dom, har dom nåt med HL att göra?

Vore kul isåfall...

MOVE THAT BODY!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry to piss on your parade, men Håkan började väl ändå som keyboardist i ett glamrockband? Det hävdar han ivf själv. Sedan kan man ju diskutera var det faktiskt började (drar man det riktigt långt tillbaka började HLs karriär med att universum expanderade från väldigt lite till väldigt mycket, eller vilken skapelsemyt man nu bekänner sig till).

Nåja, back on-topic:

Jag brukar nog säga att jag "producerar musik", "ägnar mig åt datorbaserad musikproduktion" eller "pillar med musiK" (ja, jag talar till och med byråkratspråk ibland). Sedan förekommer det ju att man träffar någon som också håller på med musik på datorn, varvid jag brukar säga att jag "håller på med alla möjliga genrer i Reason" eller något liknande.

Jag har väl inget speciellt emot ordet "producera", även om det stämmer att det kan vara lite svårt för folk att första vad man faktiskt menar (vilket kan vara ett syfte i sig självt).

Det som stör mig mest är dock den allmänna åsikten att det inte är "på riktigt" om man använder datorer i sitt musikskapande, och helt bortser från det faktum att åtminstone nio av tio (antagligen fler) skivor som spelas in idag, oavsett genre, passerar genom exempelvis ProTools åtminstone en gång under produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det ända intressanta är hur det låter, inte hur det är gjort. Eller producerat, eller spelat eller...... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Det som stör mig mest är dock den allmänna åsikten att det inte är "på riktigt" om man använder datorer i sitt musikskapande, och helt bortser från det faktum att åtminstone nio av tio (antagligen fler) skivor som spelas in idag, oavsett genre, passerar genom exempelvis ProTools åtminstone en gång under produktionen.

Instämmer.

Men i pop- och rockvärlden kommer antagligen all musik som görs med elgitarr och "riktiga" instrument alltid vara mer värd än allt annat, oavsett hur det låter.

Själv var jag tills för bara några år sedan tokskeptisk till att göra allt i datorn, men av helt andra skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...