Jump to content
Annons

Att "producera" musik


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag tycker vi alla borde sluta säga att vi "producerar" musik, när vi beskriver vårat musicerande.

Ordet marginaliserar hela skapandet och får det att låta som om vi bygger bilar, ungefär.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Con-bah (oregistrerad)

folk försöker väl låta proffsiga ? 🙂

Jag brukar köra med, "jag gör musik"

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
folk försöker väl låta proffsiga ? 🙂

Jag brukar köra med, "jag gör musik"

Just det, så är det nog.

Och än värre är när man hör folk prata om att "prodda" musik.

Vafan betyder det?

..återkommer så snart jag proddat en macka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vi alla borde sluta säga att vi "producerar" musik, när vi beskriver vårat musicerande.

Ordet marginaliserar hela skapandet och får det att låta som om vi bygger bilar, ungefär.

äh.. ja tycker de låter så tetigt med komponera.. så ja säger producera istället...

producer -> producing -> producera..

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 sant sant... ibland går det väl av bara farten dock. Tycker faktiskt inte längre det låter så rolig eller fint som jag gjorde förr. Sen måste man hitta ett bra alternativ me.
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Själv kör jag med: "Vettifan va jag håller på med men..."

Samma här. 🙂

Men nog fan spelar man musik?

"Prodda" är väl sånt som Max Martin gör, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med:  "Vettifan va jag håller på med men..."

Samma här. 🙂

Men nog fan spelar man musik?

"Prodda" är väl sånt som Max Martin gör, eller?

Hehe... "inget..." funkar också... särskilt effektivt på krogen...

"- Hej! Vad gör du på fritiden då?"

"- Inget.. du då?"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad fan ska man säga.

Säger man att man "skapar" musik riskerar man ju bli totalt utskrattad och klassad som en Tomas DiLeva-wanna be, med ambitioner att genom meditation förflytta sig till Venus. Jag brukar säga att jag grejjar lite med musik. Att säga att man har en studio är ju också farligt. Då ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig. Även om jag tycker mig ha en studio, så är det än dock i en lägenhet mitt i Malmö. Inte så flashigt kanske...

Det är svårt med ordval...

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger man att man "skapar" musik riskerar man ju bli totalt utskrattad och klassad som en Tomas DiLeva-wanna be, med ambitioner att genom meditation förflytta sig till Venus.

🙂 lol!

Jag brukar säga att jag grejjar lite med musik. Att säga att man har en studio är ju också farligt. Då ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig. Även om jag tycker mig ha en studio, så är det än dock i en lägenhet mitt i Malmö. Inte så flashigt kanske...

Det är svårt med ordval...

Precis! "Grejjar" de e de bästa ordvalet tror jag... o sen de me studion känner jag igen mej i som satan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att man har en studio är ju också farligt. Då ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig.

🙂

Precis!

Förra helgen blev jag antastad på nån studentfest (det var inte jag som tog studenten dock 🙂 ) av två killar med svarta t-shirs, kavajer och långa luggar. "Due, öh, len, hörde att du har en studio, fan, vi tänkte boka - ere dyrt? Haru några tider nästa helg, vi e sex stycken, vi tar nog med oss trumsetet...., eh kan nån brud hänga med också, fan.."

Självklart! Sa jag, kom en i taget! (Skicka bruden först 🙂 - nä det sa jag inte...)

Min studio är ju så här stor: https://www.studio.se/index.php?showtopic...270entry20951

Ni har säkert varit med om ngt liknande!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har säkert varit med om ngt liknande!?

Ja faktiskt.

Min "studio" består av en halvkass dator, massor av sladdar och en hög med brusig korea-elektronik. Folk tänker sig nåt annat, händer hela tiden...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Många av oss sitter ju mest framför datorn..

"Spelar data" brukar funka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte nära till hands att bli klassad som en ärkenörd om man säger att man spelar data? Jag ser en fjunig 14-åring med snorbroms, spelande Sonic the Hedgehog... och dessutom har han roligt. Sån vill inte jag vara.

Och inte kan man säga att man är musiker. En musiker är typ en violinist eller, gud förbjude, en snubbe som spelar valthorn i en orkester vid Alvesta symfoniorkester (om det nu finns någon i Alvesta, som för övrigt ligger i Småland...). Man måste minst ha plugga i fem år vid något observatorium i Prag.

Många av oss befinner sig nog i ett gränsland. Hur vi än gör så klampar vi in på andras domäner. Fan... hur många gånger har man inte sagt att man "fuskar lite på gitarren" trots att man spelat gitarr i över femton år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte nära till hands att bli klassad som en ärkenörd om man säger att man spelar data? Jag ser en fjunig 14-åring med snorbroms, spelande Sonic the Hedgehog... och dessutom har han roligt. Sån vill inte jag vara.

Och inte kan man säga att man är musiker. En musiker är typ en violinist eller, gud förbjude, en snubbe som spelar valthorn i en orkester vid Alvesta symfoniorkester (om det nu finns någon i Alvesta, som för övrigt ligger i Småland...). Man måste minst ha plugga i fem år vid något observatorium i Prag.

Många av oss befinner sig nog i ett gränsland. Hur vi än gör så klampar vi in på andras domäner. Fan... hur många gånger har man inte sagt att man "fuskar lite på gitarren" trots att man spelat gitarr i över femton år?

Haha tror vi har fått en ny komiker här... 🙂

Haha... den va bra... kanske ska börja säga så så får man ju se hur folk reagerar!  Haha 

Ingen som äns skulle reagera om jag sa så...

jag tror jag håller mej till "inget" eller "producera"... kanske "produca" 🙂 ähh.. lr "klinka".. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

intresant frågeställning.

Producera:

knåda ihop ett gäng loopar så det låter nå't.

Skapa musik:

först, tänka efter vilka accord, sen knåda ihop ett gäng loopar så det låter nå't.

Skriva musik:

först, tänka efter vilka accord, skriva på notblad,

sen knåda ihop ett gäng loopar så det låter nå't.

komponera:

först, tänka efter vilka accord, skriva på notblad,

sen spela in ett gäng loopar så det låter nå't.

😳

har jag missat någon synonym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ifrågasätta huruvida "producera" och "skriva" är synonymer. Skriver musik gör jag med en gitarr, papper och penna. Producerar musik... förlåt, grejar... gör jag när jag spelar in.

Urk... jag blir inte klokare av den här diskussionen längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

Tips på ord att sätta innan musik:

grejar, pillar, vuckar, leker, lallar... etc.

(ex. "Näru, ja ba sitter hemma å pillar musik")

Jag tror det går hem iaf..! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte som att bygga en bil ungefär då?

Först får man en idé.

Sedan gör man en ritning ( skriver noter )

Sedan fixar man fram schysst material ( instrument )

Sedan bygger man bilen i en fabrik ( spela in )

Sedan lägger man på ett lager vax ( mastra )

Jag tror att de som bygger bilar lägger ner precis lika mycket kropp och själ ( om inte mer ) i sitt arbete som musiker gör.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte som att bygga en bil ungefär då?

Först får man en idé.

Sedan gör man en ritning ( skriver noter )

Sedan fixar man fram schysst material ( instrument )

Sedan bygger man bilen i en fabrik ( spela in )

Sedan lägger man på ett lager vax ( mastra )

Jag tror att de som bygger bilar lägger ner precis lika mycket kropp och själ ( om inte mer ) i sitt arbete som musiker gör.

Här är en som har insett va göra/skapa musik är! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det låter som om man håller på och skriver musik i Ejay om man använder ordet "Loopar" 😉

det är så jag jobbar 😄

klinkar på ett MiDikeyboard (numera gärna med Neko's PAD VST)

, guran eller basen.

när jag "hittar" något som känns "bra"

så spelar jag in och gör en loop till Acid och bygger sen på

och sist av allt: tar bort en massa spår som är "för mycket"

HUR är nog inte frågan utan: ATT "man" gör !

om det sen låter bra ?! det får andra avgöra.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det låter som om man håller på och skriver musik i Ejay om man använder ordet "Loopar"  😉

det är så jag jobbar 😄

klinkar på ett MiDikeyboard (numera gärna med Neko's PAD VST)

, guran eller basen.

när jag "hittar" något som känns "bra"

så spelar jag in och gör en loop till Acid och bygger sen på

och sist av allt: tar bort en massa spår som är "för mycket"

HUR är nog inte frågan utan: ATT "man" gör !

om det sen låter bra ?! det får andra avgöra.

😛

Jajjemän- Huvudsaken är att man pillar och har roligt. 😄

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

mm visst, stämmer så bra grabbar... men jag mena lixom... att det är som att ha FÄRDIGA loopar som man bara placerar ut hej villt! 😄 Det är ju inte allt för musikaliskt. (Har dock hållt på och pysslat så också, men det krävs inte lika mycket musikaliskt sinne till det). 😉

/Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjemän.

Här är en gammal låt som jag gjorde i ett gammalt eJay program.

Enbart loopar alltså....

Grahn - Don´t talk

Ladda ne om ni känner för´t.

😎

Hehe! 😆

Känner igen varenda loop!

Låter ungefär som mina låtar i eJay 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...