Jump to content
Annons

Att "producera" musik

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker vi alla borde sluta sÀga att vi "producerar" musik, nÀr vi beskriver vÄrat musicerande.

Ordet marginaliserar hela skapandet och fÄr det att lÄta som om vi bygger bilar, ungefÀr.

Redigerat av nattvaktaren
Annons
Con-bah (oregistrerad)
Postat

folk försöker vĂ€l lĂ„ta proffsiga ? 🙂

Jag brukar köra med, "jag gör musik"

Postat
folk försöker vĂ€l lĂ„ta proffsiga ? 🙂

Jag brukar köra med, "jag gör musik"

Just det, sÄ Àr det nog.

Och Àn vÀrre Àr nÀr man hör folk prata om att "prodda" musik.

Vafan betyder det?

..Äterkommer sÄ snart jag proddat en macka.

Postat
Jag tycker vi alla borde sluta sÀga att vi "producerar" musik, nÀr vi beskriver vÄrat musicerande.

Ordet marginaliserar hela skapandet och fÄr det att lÄta som om vi bygger bilar, ungefÀr.

Àh.. ja tycker de lÄter sÄ tetigt med komponera.. sÄ ja sÀger producera istÀllet...

producer -> producing -> producera..

Postat
🙂 sant sant... ibland gĂ„r det vĂ€l av bara farten dock. Tycker faktiskt inte lĂ€ngre det lĂ„ter sĂ„ rolig eller fint som jag gjorde förr. Sen mĂ„ste man hitta ett bra alternativ me.
Postat
SjÀlv kör jag med: "Vettifan va jag hÄller pÄ med men..."

Samma hĂ€r. 🙂

Men nog fan spelar man musik?

"Prodda" Àr vÀl sÄnt som Max Martin gör, eller?

Postat
SjÀlv kör jag med:  "Vettifan va jag hÄller pÄ med men..."

Samma hĂ€r. 🙂

Men nog fan spelar man musik?

"Prodda" Àr vÀl sÄnt som Max Martin gör, eller?

Hehe... "inget..." funkar ocksÄ... sÀrskilt effektivt pÄ krogen...

"- Hej! Vad gör du pÄ fritiden dÄ?"

"- Inget.. du dÄ?"

🙂

Postat

Ja, vad fan ska man sÀga.

SĂ€ger man att man "skapar" musik riskerar man ju bli totalt utskrattad och klassad som en Tomas DiLeva-wanna be, med ambitioner att genom meditation förflytta sig till Venus. Jag brukar sĂ€ga att jag grejjar lite med musik. Att sĂ€ga att man har en studio Ă€r ju ocksĂ„ farligt. DĂ„ ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig. Även om jag tycker mig ha en studio, sĂ„ Ă€r det Ă€n dock i en lĂ€genhet mitt i Malmö. Inte sĂ„ flashigt kanske...

Det Àr svÄrt med ordval...

Postat
SÀger man att man "skapar" musik riskerar man ju bli totalt utskrattad och klassad som en Tomas DiLeva-wanna be, med ambitioner att genom meditation förflytta sig till Venus.

🙂 lol!

Jag brukar sĂ€ga att jag grejjar lite med musik. Att sĂ€ga att man har en studio Ă€r ju ocksĂ„ farligt. DĂ„ ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig. Även om jag tycker mig ha en studio, sĂ„ Ă€r det Ă€n dock i en lĂ€genhet mitt i Malmö. Inte sĂ„ flashigt kanske...

Det Àr svÄrt med ordval...

Precis! "Grejjar" de e de bĂ€sta ordvalet tror jag... o sen de me studion kĂ€nner jag igen mej i som satan 🙂

Postat
Att sÀga att man har en studio Àr ju ocksÄ farligt. DÄ ser folk det stora mixerbordet och det ljudisolerade rummet med fönster framför sig.

🙂

Precis!

Förra helgen blev jag antastad pĂ„ nĂ„n studentfest (det var inte jag som tog studenten dock 🙂 ) av tvĂ„ killar med svarta t-shirs, kavajer och lĂ„nga luggar. "Due, öh, len, hörde att du har en studio, fan, vi tĂ€nkte boka - ere dyrt? Haru nĂ„gra tider nĂ€sta helg, vi e sex stycken, vi tar nog med oss trumsetet...., eh kan nĂ„n brud hĂ€nga med ocksĂ„, fan.."

SjĂ€lvklart! Sa jag, kom en i taget! (Skicka bruden först 🙂 - nĂ€ det sa jag inte...)

Min studio Àr ju sÄ hÀr stor: https://www.studio.se/index.php?showtopic...270entry20951

Ni har sÀkert varit med om ngt liknande!?

Postat
Ni har sÀkert varit med om ngt liknande!?

Ja faktiskt.

Min "studio" bestÄr av en halvkass dator, massor av sladdar och en hög med brusig korea-elektronik. Folk tÀnker sig nÄt annat, hÀnder hela tiden...

🙂

novation (oregistrerad)
Postat

MÄnga av oss sitter ju mest framför datorn..

"Spelar data" brukar funka. 🙂

Postat

Är det inte nĂ€ra till hands att bli klassad som en Ă€rkenörd om man sĂ€ger att man spelar data? Jag ser en fjunig 14-Ă„ring med snorbroms, spelande Sonic the Hedgehog... och dessutom har han roligt. SĂ„n vill inte jag vara.

Och inte kan man sÀga att man Àr musiker. En musiker Àr typ en violinist eller, gud förbjude, en snubbe som spelar valthorn i en orkester vid Alvesta symfoniorkester (om det nu finns nÄgon i Alvesta, som för övrigt ligger i SmÄland...). Man mÄste minst ha plugga i fem Är vid nÄgot observatorium i Prag.

MÄnga av oss befinner sig nog i ett grÀnsland. Hur vi Àn gör sÄ klampar vi in pÄ andras domÀner. Fan... hur mÄnga gÄnger har man inte sagt att man "fuskar lite pÄ gitarren" trots att man spelat gitarr i över femton Är?

Postat
Jag brukar bara sÀga att jag sitter och porrsurfar. DÄ slipper jag en massa frÄgor.

🙂 Haha... den va bra... kanske ska börja sĂ€ga sĂ„ sĂ„ fĂ„r man ju se hur folk reagerar! 🙂 Haha 🙂

Postat
Är det inte nĂ€ra till hands att bli klassad som en Ă€rkenörd om man sĂ€ger att man spelar data? Jag ser en fjunig 14-Ă„ring med snorbroms, spelande Sonic the Hedgehog... och dessutom har han roligt. SĂ„n vill inte jag vara.

Och inte kan man sÀga att man Àr musiker. En musiker Àr typ en violinist eller, gud förbjude, en snubbe som spelar valthorn i en orkester vid Alvesta symfoniorkester (om det nu finns nÄgon i Alvesta, som för övrigt ligger i SmÄland...). Man mÄste minst ha plugga i fem Är vid nÄgot observatorium i Prag.

MÄnga av oss befinner sig nog i ett grÀnsland. Hur vi Àn gör sÄ klampar vi in pÄ andras domÀner. Fan... hur mÄnga gÄnger har man inte sagt att man "fuskar lite pÄ gitarren" trots att man spelat gitarr i över femton Är?

Haha tror vi har fĂ„tt en ny komiker hĂ€r... 🙂

Haha... den va bra... kanske ska börja sÀga sÄ sÄ fÄr man ju se hur folk reagerar!  Haha 

Ingen som Àns skulle reagera om jag sa sÄ...

jag tror jag hĂ„ller mej till "inget" eller "producera"... kanske "produca" 🙂 Ă€hh.. lr "klinka".. hehe

Postat

intresant frÄgestÀllning.

Producera:

knÄda ihop ett gÀng loopar sÄ det lÄter nÄ't.

Skapa musik:

först, tÀnka efter vilka accord, sen knÄda ihop ett gÀng loopar sÄ det lÄter nÄ't.

Skriva musik:

först, tÀnka efter vilka accord, skriva pÄ notblad,

sen knÄda ihop ett gÀng loopar sÄ det lÄter nÄ't.

komponera:

först, tÀnka efter vilka accord, skriva pÄ notblad,

sen spela in ett gÀng loopar sÄ det lÄter nÄ't.

😳

har jag missat nÄgon synonym?

Postat

JajjemÀn sÄ Àr det....men.

Ordet "Loopar" skulle jag vilja plocka bort frÄn "Skriva musik" och "Komponera"

...(Nu fÄr jag vÀll pÄ kÀften antar jag hihihi)

😳

Postat

MÄste ifrÄgasÀtta huruvida "producera" och "skriva" Àr synonymer. Skriver musik gör jag med en gitarr, papper och penna. Producerar musik... förlÄt, grejar... gör jag nÀr jag spelar in.

Urk... jag blir inte klokare av den hÀr diskussionen lÀngre.

Postat

😳

Ok, TONER inte loopar.

(tĂ€nk pĂ„ att jag har semester, jag kopplar in hjĂ€rnan om 2 veckor 🙂

vare sig det behövs eller inte)

vonFulvuck (oregistrerad)
Postat

Tips pÄ ord att sÀtta innan musik:

grejar, pillar, vuckar, leker, lallar... etc.

(ex. "NĂ€ru, ja ba sitter hemma Ă„ pillar musik")

Jag tror det gĂ„r hem iaf..! 😳

Postat (redigerat)

Men Àr det inte som att bygga en bil ungefÀr dÄ?

Först fÄr man en idé.

Sedan gör man en ritning ( skriver noter )

Sedan fixar man fram schysst material ( instrument )

Sedan bygger man bilen i en fabrik ( spela in )

Sedan lÀgger man pÄ ett lager vax ( mastra )

Jag tror att de som bygger bilar lÀgger ner precis lika mycket kropp och sjÀl ( om inte mer ) i sitt arbete som musiker gör.

Redigerat av Pluffo
Postat
Ordet "Loopar" skulle jag vilja plocka bort frÄn "Skriva musik" och "Komponera"

HĂ„ller med Grahn nu...

... Det lĂ„ter som om man hĂ„ller pĂ„ och skriver musik i Ejay om man anvĂ€nder ordet "Loopar" 😳

Postat
Men Àr det inte som att bygga en bil ungefÀr dÄ?

Först fÄr man en idé.

Sedan gör man en ritning ( skriver noter )

Sedan fixar man fram schysst material ( instrument )

Sedan bygger man bilen i en fabrik ( spela in )

Sedan lÀgger man pÄ ett lager vax ( mastra )

Jag tror att de som bygger bilar lÀgger ner precis lika mycket kropp och sjÀl ( om inte mer ) i sitt arbete som musiker gör.

HĂ€r Ă€r en som har insett va göra/skapa musik Ă€r! 😳

Postat
... Det lĂ„ter som om man hĂ„ller pĂ„ och skriver musik i Ejay om man anvĂ€nder ordet "Loopar" 😉

det Ă€r sĂ„ jag jobbar 😄

klinkar pÄ ett MiDikeyboard (numera gÀrna med Neko's PAD VST)

, guran eller basen.

nÀr jag "hittar" nÄgot som kÀnns "bra"

sÄ spelar jag in och gör en loop till Acid och bygger sen pÄ

och sist av allt: tar bort en massa spÄr som Àr "för mycket"

HUR Àr nog inte frÄgan utan: ATT "man" gör !

om det sen lÄter bra ?! det fÄr andra avgöra.

😛

Postat
... Det lĂ„ter som om man hĂ„ller pĂ„ och skriver musik i Ejay om man anvĂ€nder ordet "Loopar"  😉

det Ă€r sĂ„ jag jobbar 😄

klinkar pÄ ett MiDikeyboard (numera gÀrna med Neko's PAD VST)

, guran eller basen.

nÀr jag "hittar" nÄgot som kÀnns "bra"

sÄ spelar jag in och gör en loop till Acid och bygger sen pÄ

och sist av allt: tar bort en massa spÄr som Àr "för mycket"

HUR Àr nog inte frÄgan utan: ATT "man" gör !

om det sen lÄter bra ?! det fÄr andra avgöra.

😛

JajjemĂ€n- Huvudsaken Ă€r att man pillar och har roligt. 😄

🙂

Postat

mm visst, stĂ€mmer sĂ„ bra grabbar... men jag mena lixom... att det Ă€r som att ha FÄRDIGA loopar som man bara placerar ut hej villt! 😄 Det Ă€r ju inte allt för musikaliskt. (Har dock hĂ„llt pĂ„ och pysslat sĂ„ ocksĂ„, men det krĂ€vs inte lika mycket musikaliskt sinne till det). 😉

/Viktor

Postat

JajjemÀn.

HÀr Àr en gammal lÄt som jag gjorde i ett gammalt eJay program.

Enbart loopar alltsÄ....

Ladda ne om ni kÀnner förŽt.

😉

Postat (redigerat)
JajjemÀn.

HÀr Àr en gammal lÄt som jag gjorde i ett gammalt eJay program.

Enbart loopar alltsÄ....

Ladda ne om ni kÀnner förŽt.

😎

Hehe! 😆

KĂ€nner igen varenda loop!

LĂ„ter ungefĂ€r som mina lĂ„tar i eJay 😉

Redigerat av Pluffo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.