Tobbe Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Jag kände att det var ganska mycket som jag ville svara på bland inläggen skall se om jag lyckas spalta upp det på ett läsbart sätt. Söka till musikutbildningar: Jag tror att om man har hållit på med musik ett tag i sitt liv och är lite musikalisk så kan man nog förr eller senare ta sig in på något av musikhögskolans program. Jag tror dock att förståelsen för vad som krävs kanske inte är så utbredd och vilket jobb man måste lägga ner. Såhär ser jag på det: 1. Det första man kanske skall vara medveten om är att vill man studera någon form av nutida musik så är det nästan bara att spela jazz som gäller (med detta menat någon form av modern improvisationsmusik). Det finns en av Sveriges musikhögskolor som har en rockmusiker utbildning och det är Malmö. 2. Konkurrensen om man vill gå det som heter MLAa eller MuAa (alltså lärarprogrammet med inriktning mot undervisning på instrument inom jazz genren eller musiker inom jazz genren) är mördande. I Göteborg var det i år 90 elgitarrister som sökte 3 platser (2 på MLAa en 1 på MuAa). Man kommer inte in om man inte har många timmar bakom sig i övningsrummet och vet vad det är dom söker efter. Dessutom skall man ha en bra dag och ha en massa tur. 3. Det finns massa folkhögskolor där man kan få börja lira jazz. Om man inte ha gjort det förut kanske man inte har någon chans att komma in på de mer jazz inriktade folkhögskolorna. Även på många folkhögskolor är konkurrensen hårt. Sist jag sökte lunnevad var det 50 gitarrister som sökte en plats. Till tex lunnevad, skurup, fridhem, bollnäs så söker många som redan gå på en annan folkhögskola. 4. De flesta som lyckas komma in på någon av de "högre" utbildningarna på musikhögskolan har många år på folkis bakom sig. Många på musikerutbildningarna har säker gått 3-4 år innan dom kom in. Det finns visserligen på alla skolor såna som kommit in direkt efter gymnasiet, men många av dessa pallar inte med och hoppar av. 5. Alla musikhögskolor har även en utbildning som heter bara ML (inriktning för att undervisa musik i klass), där kraven för att komma in är lägra än på MLAa, MLKk och Mu, och konkurrensen mycket mindre, men även för dessa krävs att man är väl förberedd för att klara proven. 6. Jag tror dock att framtiden kan te sig ganska ljus om man väll kommer in. Jag skall börja på MLAa i göteborg till hösten på elgitarr och tror att det kommer finnas ganska bra med jobb för mig då jag går ut, men då vill jag också bli just lärare i elgitarr. Jag har förövrigt gått den ganska långa väggen. Först genom 3 år på musikgymnasiet sen haft ett övnings/jobb år, efter det gått 2 år på två olika folkisar och i år råkat ha en bra dag när jag sökte Göteborg. Hade nog mer jag ville skriva men det här blev så jvla långt.
Duende Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Många har INTE fattat att de flesta musikutbildningar på en högskola INTE handlar om att bli heltidsmusiker.Går man tex IE (Instrument och ensembellärare) Så är det för att jobba på Folkis,Estetgymnasium, Högskola eller Kulturskola. Ute i verkliga livet undervisar man aldrig eller sällan på den nivån som man är utbildad för. Tar man sedan musikerutbildningarna så är dessa INTE utbildningar i vanlig bemärkelse. efter du har slutat så är du inte mer än du var innan. Förhoppningsvis så är man ju bättre musiker och har ett bredare kontaktnät. Man har ingen behörighet....Kan vara smart att välja pedagogik som kurs även om man går musiker. Det drar upp lönen några lappar när man sedan är tvungen att undervisa som gitarrlärare. Jag har inte träffat en människa som går mu-högskola för att de VILL bli lärare. De flesta som söker har fattat att man inte kan utvecklas i en miljö bland "sämre" musiker utan därför söker sig dit där man kan få utvecklas. Sedan är det ju inte fel att i 4 år kunna öva som ett as och slippa jobba. Om folk har en dröm om att få jobba med musik, så är väl utbildning ett givet val? Att kunna visa papper på att man gått utbildning ser ju bättre ut än att inte kunna det, då man söker jobb. Sen om det är få idag som kan försörja sig på musik är en annan femma. Det är ju bättre att åtminstone försöka satsa på det man helst vill göra - i första hand. Om inte annat så kan man väl ha musik som extraknäck. Så jag förstår inte din pessimistiska syn här, men jag är trött, uppfattar fel eller något kanske. Edit: En sak ja glömde skriva är att det är ju många andra slags utbildningar (nödvändigtvis inte inom musik) som inte garanterar jobb när man studerat färdigt - det är väl bara ett fåtal som t ex polis och sjuksköterska. Vad då pessimistiska syn?!? Det var inget negg i det inlägget.
Dreamtones Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Många har INTE fattat att de flesta musikutbildningar på en högskola INTE handlar om att bli heltidsmusiker.Går man tex IE (Instrument och ensembellärare) Så är det för att jobba på Folkis,Estetgymnasium, Högskola eller Kulturskola. Ute i verkliga livet undervisar man aldrig eller sällan på den nivån som man är utbildad för. Tar man sedan musikerutbildningarna så är dessa INTE utbildningar i vanlig bemärkelse. efter du har slutat så är du inte mer än du var innan. Förhoppningsvis så är man ju bättre musiker och har ett bredare kontaktnät. Man har ingen behörighet....Kan vara smart att välja pedagogik som kurs även om man går musiker. Det drar upp lönen några lappar när man sedan är tvungen att undervisa som gitarrlärare. Jag har inte träffat en människa som går mu-högskola för att de VILL bli lärare. De flesta som söker har fattat att man inte kan utvecklas i en miljö bland "sämre" musiker utan därför söker sig dit där man kan få utvecklas. Sedan är det ju inte fel att i 4 år kunna öva som ett as och slippa jobba. Om folk har en dröm om att få jobba med musik, så är väl utbildning ett givet val? Att kunna visa papper på att man gått utbildning ser ju bättre ut än att inte kunna det, då man söker jobb. Sen om det är få idag som kan försörja sig på musik är en annan femma. Det är ju bättre att åtminstone försöka satsa på det man helst vill göra - i första hand. Om inte annat så kan man väl ha musik som extraknäck. Så jag förstår inte din pessimistiska syn här, men jag är trött, uppfattar fel eller något kanske. Edit: En sak ja glömde skriva är att det är ju många andra slags utbildningar (nödvändigtvis inte inom musik) som inte garanterar jobb när man studerat färdigt - det är väl bara ett fåtal som t ex polis och sjuksköterska. Vad då pessimistiska syn?!? Det var inget negg i det inlägget. Läs igen: "Så jag förstår inte din pessimistiska syn här, men jag är trött, uppfattar fel eller något kanske."
Norbert Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Var ska man gå om man vill bli spel/film/tv-kompositör? Måste man vara ett underbarn eller räcker det med att man har sysslat med musik i x antal år på enbart gehör?
steflund Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Var ska man gå om man vill bli spel/film/tv-kompositör? Måste man vara ett underbarn eller räcker det med att man har sysslat med musik i x antal år på enbart gehör? Då ska du gå en ljudteknikerutbildning i happis och sedan ljudingenjör i piteå å samtidigt pilla massor med musik och välja kurser till där du lär dig arrangera, och öva på massor instrument... samt ett instrument som du satsar lite extra på. Då lär du ha alla möjligheter och dessutom ha spelat in orkester flera gånger, tokkoll på alla tekniska bitar som finns möjliga.
Norbert Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Så med andra ord ska man vara ett underbarn? 😆 Jag har sysslat med musik på dator sedan yngre år och jag försöker mig på fler och fler stilar. Måste man verkligen kunna spela en massa instrument som kompositör? Räcker det inte med att man producerar på datorn eller låter en orkester spela sina verk? Jag antar att jag är körd eftersom jag inte har spelat något instrument sedan jag var 5 år gammal? =P EDIT: Och som kompositör ska man väl inte behöva ha sån hårdkoll på det tekniska, mer arrangemanget och det musikaliska? Redigerat 8 juni 2006 av Norbert
booster (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Var ska man gå om man vill bli spel/film/tv-kompositör? Måste man vara ett underbarn eller räcker det med att man har sysslat med musik i x antal år på enbart gehör? Då ska du gå en ljudteknikerutbildning i happis och sedan ljudingenjör i piteå å samtidigt pilla massor med musik och välja kurser till där du lär dig arrangera, och öva på massor instrument... samt ett instrument som du satsar lite extra på. Då lär du ha alla möjligheter och dessutom ha spelat in orkester flera gånger, tokkoll på alla tekniska bitar som finns möjliga. Han skrev väl iofs att han ville bli: "spel/film/tv-kompositör", och inte "spel/film/tv-ljudtekniker/producent" Om man vill bli kompositör så skulle jag föreslå att gå en komposition/arrangerings-utbildning vid ngn av musikhögskolorna. /J
Norbert Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Tänkte så jag med. Ljudteknik är väl mer om man skulle vilja bli ljuddesigner till spel/film/tv. Det vore ju också intressant men det är en annan femma. Det tråkiga vad gäller komposition och arrangemang på musikhögskola är väl att man oftast måste spela upp på sitt huvudinstrument. Mitt huvudinstrument är liksom datorn. =P Jag har spelat lite gitarr och klinkat lite på piano men jag anser mig inte kunna spela instrumenten bra nog för att imponera på någon musikvetare. Är jag ute ur leken direkt? Redigerat 8 juni 2006 av Norbert
booster (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Om du söker till en renodlad kompositionsutbildning så är det väl så att de flesta behärskar ngt eller ngr musikinstrument till en viss grad. Dock tror jag inte att den musiska färdigheten testas vid inträdesprov till dessa utbildningar. Om man däremot söker in till Arrangering och kompositionslinjen vid lärarutbildningen på musikhögskolan, så blir det nog svårt att komma in om man inte spelar ngt instrument. /J
Norbert Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Finns det någon komposition/arrangerings-utbildning som inte gör en till lärare och där man slipper spela upp? Redigerat 8 juni 2006 av Norbert
booster (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Kolla in dessa: (Sveriges tre musikhögskolor med musikerutbildningar) Malmö Göteborg Stockholm (http://www.kmh.se) /J
Norbert Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jag antar att de ändå inte är det lättaste att ta sig in på de där tre alternativen. 😳
booster (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Har man ingen erfarenhet av komposition så är det klart. Då är det nog till och med "det svåraste" att ta sig in... Ett förslag är att lyssna oerhört mycket på orkestermusik som tilltalar dig och samtidigt sitta med partituret och se hur kompositören egentligen gjort för att skapa sitt tonspråk. Dessutom: skriv mycket! Exprimentera själv, härma andra och gör stilstudier osv. På många folkhögskolor finns det möjlighet att studera komposition. Det kan vara en bra förberedelse för högre studier. /J
johahl Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Någon som skall söka i år? Någon som vill dela med sig tips till en första gångs-sökare. Har sökt IE-lärare samt musiker.
Memphis Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 ... Gick på musikgymnasium/estetisk, sökte in till Framnäs folkhögskola i Piteå, där tog det stopp! Jag var tydligen inte tillräckligt "jazz" för den skolan. Tappade sugen ordentligt efter det .... Vad menar du med?: "Jag var tydligen inte tillräckligt "jazz" för den skolan." Blev du kickad från skolan för det? 😉 eller kände du bara att du med ditt spelande, inte var uppskattad och hoppade därför av? /M
Twilight_Zound Postat 13 januari 2008 Postat 13 januari 2008 (redigerat) Nu har jag INTE läst genom tråden men det som jag tycker är facinerande är att man ska vara extremt duktig på musik både teori och praktik för att kunna ha en chans på en högskola/folkhögskola. Det är ungefär som de flesta företag, du ska va 19 år, ha 4årig gymnasieutbildning samt 5 årig högskola/ universitets utbildning...Urbota korkat...Man söker ju till en utbildning för att lära sig inte underhålla kunskaper man redan hade... Funderar på att starta en musikutbildning för grönisar. FANTASI!!!! År 1: 1: Grundläggande musikteori 2: Ingående instrumentutbildning (valfritt instrument alt sång) 3: Inspelningsteknik År 2: 1: Avancerad musikteroi 2: Specialisering Instrument 3: Avancerad inspelningsteknik År 3: 1: Artistutväckling/Personlig 2: Juridik innom mediavärlden 3: Valfri Specialisering Instrument/Inspelning/Management Ansöknings krav 18år + 2årig gymnasieutb. Anl till 2årigt gymnasie är att grundämnen inte ingår i utbildningen... Obs: Det är fördelaktigt om man har något hum om musik och musikskapande...DOCK EJ KRAV!! Slut på fantasin!! Redigerat 13 januari 2008 av Twilight_Zound
synthjx Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 QUOTE(IDF @ 9 May 2006, 17:28)QUOTE(surikatmamma @ 9 May 2006, 17:01) Det vet ju alla att om man går på musikskola börjar man lyssna på Toto och blir religiös. /-/-/ (ngn annan) ja precis!! det är väl ett faktum.. /-/-/ Det finns statistik på det. men vadå om dessa vem lyssnade Toto innan musikskola? 😄
FabianKempe Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Var ska man gå om man vill bli spel/film/tv-kompositör? Måste man vara ett underbarn eller räcker det med att man har sysslat med musik i x antal år på enbart gehör? försök samla lite instrument som är grundläggande för en orkester eller dagens filmmusik tex Fiol, Gitarr, Klarinett, Elgitarr, Trumset och cymbaler. Jag är helt egenlärd och spelar enbart på gehör och äger ca 40+ instrument som jag hittat genom åren relativt billigt. försöker samla så mycket olika instrument som möjligt för att säkra olika typer av klanger. Jag har oxå märkt att många som inte kan spela kan inte för att dom tror att dom inte kan. Börja lätt gör enbart små tonbyten inga avancerade och spela in allt och lägg alla olika klanger tillsammans och skapa harmonier. Sök efter harmonin i sig och skapa olika typer av ambienser så börjar du sakta men säkert komma mot filmmusik. http://soundcloud.com/iamfabiankempe/leaves-are-falling denna spelade jag helt på gehör och med 10 olika tagningar och enbart akustiska instrument. Nu har jag dock ett mycket stort intresse för just olika typer av instrument i världen men när man väl har dom och bara försöker ge sig på dom, men inte för avancerat så blir det jävligt fett och framförallt roligt! kolla in denna snubben William Ryan Fritch (Vieo Abiungo) han må vara en jävel på att lira men han har alla instrument själv framför sig och kan lira alla någolunda. musiken blir mkt roligare att göra man måste bara "gilla" inte skämta om hur sämst man är tex. utan bara gilla att söka melodier och harmonier inget mer! 🙂 sedan har jag andra vänner som gör filmmusik men som inte alls spelar något instrument och inte ens är intresserade av det men som endå lyckas att göra det så verkligt som möjligt. bara man förstår grundprinciperna om orkestrar och typiska filmiska ljud. denn killen är jävligt grym oxå dock så sitter jag just nu faktist och funtar på hur kan gör. jag rtor han spelar allt själv men jag kan ha fel. kan lika gärna vara inhyrda musiker som spelar. http://www.broadwayproject.co.uk/music-for-film/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.