Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Jag vill bygga ett inspelningsrum till en proffs-studio. Jag är alltså ute efter bästa möjliga resultat med tanke på den lokal jag har att tillgå. Det är ett skyddsrum i källaren så det är väl betong runtomkring. Takhöjden är ca 2,30 m. Rummet är en kvadrat på ca 25 kvm. Musiken som spelas in är främst dödsmetal.

Hur ska jag göra för att det inte ska släppas ut något ljud (trummor framförallt) från detta inspelningsrum? Vilka material ska man använda? Hur mycket djup i väggen/taket/golvet måste man räkna med att det går åt? Är det överhuvudtaget möjligt att ljudisolera under dessa omständigheter?

Målet är att få en till en så anpassad ljudbild som möjligt samt att ingen granne störs.

Är tacksam för konkreta förslag på hur man skulle kunna bygga detta rum.

Annons
Postat (redigerat)

Min rekommendation är att du söker på studiobygge på forumet, för det kommer svara på väldigt många av dina frågor. Det finns massor skrivet om trummor och läckage. Men om du vill dämpa mkt får du vara beredd på att det kostar, tar tid och stjäl massor med plats.

Redigerat av Neko
Postat

Tack för tipset! Dock har jag redan gjort det och det ledde bara till förvirring. Folket angav en massa olika typer av material. Min fråga är mer specifik. Jag vill gärna att nån berättar för mej rena exempel på hur man kan bygga hela inspelningsrummet för att det ska bli bra. Eller säga att det inte går om det inte går.

Så är nån redo för en liten utmaning? 🙂

Postat

Testa att höra med Vogel här på forumet, han verkar ha bra koll på detta.

Postat
Testa att höra med Vogel här på forumet, han verkar ha bra koll på detta.

:rolleyes: Jag är smickrad.

Flikken, det första du bör fundera över är hur stort ditt behov av ljudisolering egentligen är. Ligger lokalen i ett bostadshus? Ligger den två källarplan ned, och det finns en butik i markplan, har du sannolikt mindre behov av ljudisolering än om det ligger en meditationssal rakt över studion. Men ljud kan fortplanta sig långt om man t.ex har stammar som går förbi studion och rakt upp i hela huset. Så det bästa är absolut att göra ett ordentligt test. Låt någon trummis få hamra loss eller kör musik genom en kraftig basförstärkare, så att du har de ljudnivåer du senare kommer att ha i lokalen. Be att få komma in till grannarna och lyssna – snyggast är förstås att förvarna någon vecka innan att du kommer och ringer på, om det nu är ett bostadshus.

Om störningen är helt oacceptabel kommer du att få bygga ett helt flytande rum, och då är det bäst att du bara har korta kunder, för det kommer att ta åtminstone 300 mm av rummets höjd. Och det är oräknat den akustikbearbetning du troligen kommer att vilja ha på insidan av skalet. Det är också bäst att du har tid och pengar, för det kommer att kosta en del. Dessutom är det inte helt trivialt att bygga, så du bör ha goda snickarkunskaper, eller känna någon som har, eller ha råd att anlita någon som har.

Om störningen är på en nivå som kan accepteras under vissa tider på dygnet, får du överväga om detta kan vara ett alternativ. Ligger lokalen i ett kontorshus funkar det oftast att köra kvällar och helger – ligger den i ett bostadshus är det vardagar 8-22 som gäller.

Om det inte är för fult att göra reklam för konkurrenten här på Studios forum, så kan jag tipsa om en tredelad artikelserie jag skrev i nr 5-7/2005 av den där tidningen som börjar på M.

Lycka till...

/Henrik

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
[...]

Om det inte är för fult att göra reklam för konkurrenten här på Studios forum, så kan jag tipsa om en tredelad artikelserie jag skrev i nr 5-7/2005 av den där tidningen som börjar på M.

Lycka till...

/Henrik

Går inte den tredelade artikelserien att köpas separat?

Redigerat av steflund

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.