Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Väldigt basic fråga. Jag vill spela in samtidgt som jag spelar upp från ljudkortet. Problemet är att när jag spelar in får jag med bakgrundsmusiken som jag samtidigt spelar upp i hörlurarna.

Någon som vet hur man löser detta?

EDIT: tydliggjorde rubrik /adm

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat
Väldigt basic fråga. Jag vill spela in samtidgt som jag spelar upp från ljudkortet. Problemet är att när jag spelar in får jag med bakgrundsmusiken som jag samtidigt spelar upp i hörlurarna.

Testa att gå in i windows egna 'mixer' genom att dubbelklicka på den lilla högtalaren nere vid klockan, och muta allt förutom line in / mic in och line out..

Vad har du för ljudkort? Vilken sequencer?

Skulle underlätta lite. Kan vara nån liten inställning i sequencern eller att du måste muta någon kanal.

Postat

Har ett vanligt standard ljudkort (Crystal WDM 3d), inga avancerade grejer.

Spelar in i programmet n-Track studio, men får samma problem med Windows ljudinspelaren.

De kanaler som är påslagna i windows mixern är: wave balans, digital balans, alla utsignaler och mikrofon.

Postat

"Kan vara öppna lurar, hörlurana släpper ut för mycket ljud

som i sin tur går in i micen"

får samma resultat även om jag inte spelar upp något ljud i hörlurarna, utan bara i datorn.

Postat

Du menar att ljudet som spelas upp i datorn samtidigt spelas in? Det brukar finnas inställningsmöjligheter för just sånt. På SB-korten får man t.ex välja mic som rec-source istf 'what-you-hear'. Antagligen är det nån sån inställning du skall leta efter.

Ljudkortets nuvarande inställning verkar 'routa' allt ljud till inspelning...

Postat

Jag testade att stänga av alla kanaler i volymkontroller i windows mixern förutom mikrofon in. När jag satte på en mp3 låt (med avstängda högtalare) och spelade in i ljudinspelaren, fick jag fortfarande med uppspelningen på tagningen!

Finns det några fler inställningar för ljudkortet att titta över förutom i windows mixern?

Postat
Jag testade att stänga av alla kanaler i volymkontroller i windows mixern förutom mikrofon in. När jag satte på en mp3 låt (med avstängda högtalare) och spelade in i ljudinspelaren, fick jag fortfarande med uppspelningen på tagningen!

Finns det några fler inställningar för ljudkortet att titta över förutom i windows mixern?

Är du säker på at det är inspleningsegenskaperna du ändrat? I windowsmixern väljer du "egenskaper" från "alternativ"- menyn. Sen kryssar du för "justera egenskaperna för inspelning". Annars justerar du bara volymen på det du hör i hörlurarna, inte det du spelar in.

Postat

"Är du säker på at det är inspleningsegenskaperna du ändrat? I windowsmixern väljer du "egenskaper" från "alternativ"- menyn. Sen kryssar du för "justera egenskaperna för inspelning". Annars justerar du bara volymen på det du hör i hörlurarna, inte det du spelar in."

Det fungerade. Tack för hjälpen!

Postat

EDIT: tydliggjorde rubrik /adm

Programmet Sawplus är ett program som du enkelt löser problemet , är väl inte världens bästa program, men det funkar klockrent att recorda på det sättet du söker .

/Perrra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.