Egghuvud Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 Minns min barndom med nymanglade lakan. Min farmor var en jäkel på det där. Sedan flyttade jag till egen lägenhet, ganska spartanskt, dusch i källaren och man fick själv städa trappan. Fönstren gick inte att öppna de var igenmålade. Mangeln såg ut såhär: var rädd för den ända tills jag flyttade. Kom till en modernare lägenhet. Då såg det ut såhär: Nästan lika skrämmande den. Jag försökte mangla i många år. Lakanen blir sådär otroligt släta om man lyckas, men för det mesta så fastnade en bit av lakanet och vek sig på väg in i maskinen och sedan var det omöjligt att mangla ut det igen. (usch jag böjar nästan gråta när jag berättar detta... det är så sorgligt) Är det någon som kan mangla? Gick det bara med gammeldags lakan i lin? Är moderna lakan sladdriga och omangelbara? Varför ställer jag frågan hgär och inte på husmodersforum? Jag vet inte manglar ni? 😉
bimbambop Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 (redigerat) Jag brukade mangla när jag var yngre, men sedan blev det mer och mer sporadiskt då jag inte tycker att dom där moderna sakerna är riktiga manglar. Nu har jag dock slutat helt, för där jag bor nu har vi ett särskilt mangelrum långt bort från tvättstugan, undangömd i källarens mörkaste skrymslen. Jag kikade in en gång och där stod några uråldriga bestar, jättemaskiner av järn och sten, och lurade längst in hörnen. Helt ärligt tycker jag att dom är lite creepy (för mycket Stephen King kanske?) så svaret blir: nope, ingen mangling här inte. Redigerat 7 maj 2006 av bimbambop
Egghuvud Postat 7 maj 2006 Trådstartare Postat 7 maj 2006 Helt ärligt tycker jag att dom är lite creepy (för mycket Stephen King kanske?) så svaret blir: nope, ingen mangling här inte. Skönt att någon håller med. Kanske det är Steven Kings fel att man tycker de ser läskiga ut.... 😉
Eternal Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 musik, jag tror du råkade logga in som Egghuvud! 😆😆 Haha... Trodde det också först! Jag har aldrig manglat och kommer aldrig att göra det heller. Slöseri med tid och energi.
mornel Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 Jag har aldrig manglat och kommer aldrig att göra det heller. Slöseri med tid och energi. Däremot är det mycket adekvat att slösa tid och energi på att skriva på ett internetforum att du aldrig kommer att mangla? 😆
musik (oregistrerad) Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 Hej! Någon annan har axlat min mantel. 😆 Själv har jag aldrig manglat. Det verkar lika tråkigt som att stryka. 😆 :musik
Egghuvud Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 Verkar som ännu en av de sköna konsterna är på väg utför i det moderna slit och slängsamhället. Finns det verkligen ingen som manglar?
musik (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Hej! Egghuvud, inte ens min mamma har manglat nånsin, men däremot min avlidna farmor och kanske gammelmormor också manglade... Vi talar 1800-tal. 🙂 :musik
Egghuvud Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 Nu tjatar jag, men det måste väl finnas åtminstonde någon, som känt den juvliga svala, stärkta känslan, av att sova med nymanglade lakan? är man verkligen kapten Stofil? 🙂
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Hej! Någon annan har axlat min mantel. 🙂 Själv har jag aldrig manglat. Det verkar lika tråkigt som att stryka. 🙂 :musik Så du har aldrig strykt heller? 😱 Vi har faktiskt en mangel här hemma, men den används inte.
Linus Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Jag manglade några lakan för några år sedan. Men det var bara av ren nyfikenhet då jag såg en mangel i tvättstugan. 🙂🙂😱
Neosus Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Jag brukar mingla. Jo det går mycket bra för då brukar jag bli dyngrak... 🙂
musik (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Grahn: Är det inte tvärtom? Dyngrak först, mingla sen. Man blir väl inte dyngrak av själva minglandet? Marcus Rombo: Det har hänt nån gång... 🙂
Odel Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Helt ärligt tycker jag att dom är lite creepy (för mycket Stephen King kanske?) så svaret blir: nope, ingen mangling här inte. Skönt att någon håller med. Kanske det är Steven Kings fel att man tycker de ser läskiga ut.... 😏 Vi döpte faktiskt vårat band efter den filmen. Vi hade en kort och inte speciellt intensiv period i slutet av 90-talet... eller början av 2000-talet. I filmen så är det en tant som får en åktur genom mangeln, och sen fick man några smaskiga närbilder på andra sidan... Bandet hette "Fröken Gröt"
Neosus Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Grahn: Är det inte tvärtom? Dyngrak först, mingla sen. Man blir väl inte dyngrak av själva minglandet? Joo iofs. 😳😏
Eternal Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Jag har aldrig manglat och kommer aldrig att göra det heller. Slöseri med tid och energi. Däremot är det mycket adekvat att slösa tid och energi på att skriva på ett internetforum att du aldrig kommer att mangla? 😆 Det är mycket adekvat att lägga tid och energi på att skriva på ett internetforum att jag aldrig kommer mangla.
musik (oregistrerad) Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Fel. Egentligen är det helt fel. HEEEELT fel. Ja, det är fel. För egentligen så manglar jag väldigt ofta! VÄÄÄLLDIGT ofta! Inte minst när jag kör Gran Turismo och Colin McCrae på TV-spelet. Ofta! 😆
Vallhagen Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Verkar som ännu en av de sköna konsterna är på väg utför i det moderna slit och slängsamhället. Finns det verkligen ingen som manglar? Jo för fan, jag manglar. fanfan!
Egghuvud Postat 9 maj 2006 Trådstartare Postat 9 maj 2006 2 pers som manglar. equality och vallhagen. har ni några tips för att få det att fungera? Lakanen skall vara lätt fuktiga eller? 🙂
Vallhagen Postat 9 maj 2006 Postat 9 maj 2006 2 pers som manglar. equality och vallhagen. har ni några tips för att få det att fungera? Lakanen skall vara lätt fuktiga eller? 😄 Helt rätt! Hör här husmor! Husfar! Husfan! Man förfuktar precis som vid strykning (som icke är min starka sida..). En sån liten sprayflaska med vatten du vet! 🙂 Här gör många ett nybörjarmisstag! Man ska inte fukta OMEDELBART innan mangling, utan ETT TAG innan! Detta löses fiffigt genom att man först fuktar alla lakan (låt de gärna ligga knöligt) och sen manglar man allt. Då får de lixom ligga till sig lite. Sen är det bra att vara två. En som liksom korrigerar och för in lakanet precis vid mangeln, och en som håller lakanet sträckt och är följsam i andra änden. De anses lite halv-pro att trippelvika! Antalet veck är ju dock (förstås) beroende av både mangel- och lakanbredd. Man får trimma lite 🙂 F ö ska lakan helst lufttorka! Lite som skinka.
Egghuvud Postat 9 maj 2006 Trådstartare Postat 9 maj 2006 Sen är det bra att vara två. En som liksom korrigerar och för in lakanet precis vid mangeln, och en som håller lakanet sträckt och är följsam i andra änden. De anses lite halv-pro att trippelvika! Antalet veck är ju dock (förstås) beroende av både mangel- och lakanbredd. Man får trimma lite 😛 F ö ska lakan helst lufttorka! Lite som skinka. Aha... måste med andra ord övertyga min partner om manglandets nödvändighet. Lakan skall helt klart lufttrorka. Helst utomhus. Tack för lektionen. Trippelvikningen sparar jag ett tag. Jag börjar med att se om jag kan få dem släääääta 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.