Jump to content
Annons

modulärsynth

leere

Recommended Posts

Hej!

Har sedan många år velat bygga en modulärt synth, en osc. här och en osc. där (ungefär). Och när jag kom åt synthedit (har inga pengar till reaktor eller modular moog). Men ett rpoblem uppstod när jag skulle börja. Hur kopplar jag ihop modulerna? Vet inte vilken man skall börja med. Inte ens en liten enkel synt klarade jag av att bygga.

Någon som kan ge mig tips?

Dela på andra sajter

Annons

Det är rätt lätt när man väl kommer igång. Först behöver du en midi to cv modul. Dra Pitch > picth på en oscillaotr. Sen drar du out från osc > input på en adsr (hittar du underwaveforms) dra även från midi to cv gate > gate på adsr. Sen drar du out från adsr till ett filter, (som du även kan koppla en envelop till) från filtrets utgång till sound out modulen. Vips bör du ha ljud. (Lägg gärna in en keyboard, finns under controls, annars kör med midi in.) Läs startmanualen, den hjälper dig.

Dela på andra sajter

Då jag bara har shärevare versionen än så länge 🙂 , så har jag ite sett nån manual. Men jag har "inspekterat" uppbyggnaden av den synthen som visas, men min engelska (eller alla andra språk) när det gäller musik är inte den bästa. Speciellt inte när det gäller synthar 🙂 .

Men tack för tipsen 🙂 , skall försöka ge mig på programmet igen...

Dela på andra sajter

Har du några frågor så går det jättebra att hojta till, både jag och Neko håller på en del och har troligtvis koll på det mesta av grundfunktionerna. Det finns förresten en enkel liten manual med som visar nån sorts grund, vet inte vart man hittar den i någon meny. Men om du högerklickar på en modul och väljer hjälp så poppar den upp. Där står en del matnyttigt vad gäller moduler och hur man får ned processorbelastning och dylikt.

/Majken

Dela på andra sajter

Det finns en hjälp med i programmet. Det är ju gratis så det ska ju inte vara några problem. Tryck på help och välj sen help topics. Sen kan du ta getting started filen. Det borde få igång dig lite..

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.