Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Råkade ut för att ljudet från ett Audiophile 24/96 klickade

och hackade till emellanåt när man hörde på vad som helst,

mycket irriterande. Tappade också en del synch när man

körde en test i multimedia setupen i Cubase... 🙂

Efter mycket felsökande så märke jag att det var nätverkskortet

som strulade till det hela. När man disable´ade nätverkskortet

i enhetshanteraren (win2000/XP) så blev ljudet klockrent igen

med full synch.

Man kan också ändra vissa inställningar i nätverkskortet, t ex

från auto till 100mbps full duplex istället för auto detect.

Om det är fler som trots rätt ljuddrivisar får liknande problem,

prova detta först.

Annons
Postat

Bara fyller på. Jag råkade ut för ungefär samma sak med ett trådlöst USB nätverkskort. Problemet kom periodvis om det inte fanns något nät att koppla sig mot. Antar att kortet då låg och letade efter nät eller något och sög processor kraft?

Har även haft problem när en hårddisk höll på att lägga av. Ganska självklart kanske, men hårddisken fungerade ju 80% av tiden, och lät normalt till några veckor innan den la av. Så det dröjde ju innan jag begrep att hårddisken höll på att lägga av. Då krashade dock hela programmet.

Postat
Se där...men hur denna onda koppling...ljudkort-nätverkskort?

Bra tipps faktiskt spaceman!

Kopplingen är väl så vitt jag förstått att PCI bussen får jobba för hårt vilket leder till att ljudkortet inte får den uppmärksamhet det behöver. PCI Grafikkort kan också tynga ned PCI bussen vilket framförallt påverkar USB ljudkort negativt där det inte finns samma bandbredd och en liten försämring kan vara helt avgörande.

/Majken

Postat
3com är de nätverkskort som är värst för musiker. Det är sällan det fungerar felfritt med ett sådant nätverkskort, eftersom de verkar lägga beslag på mycket mer resurser än andra... 🙁

Ohh.. fint tips, då skall man undvika dessa 😛 - Hade varit skoj att se tester på hur mycket resurser Nätverk, USB och FireWire kort i PCI format stjäl från datorn. Här har vi projekt åt HardOCP, SweClockers eller kanske TomsHardware 😆

/Majken

Postat

Ifall någon undrar så är mitt nätverkskort ett

CNET PRO200WL. Tog hem nyare drivisar, men har

inte installerat dessa än. Får väl se ifall det kan vara

av nöden.

Har en till burk med nätverkkort installerat, där jag

också kör Cubase SL2 med Audiophile kort som däremot

fungerar perfekt utan några störningar. Men där kör

jag inget CNET PRO200WL kort. Kommer inte på nu

vad det nätverkskortet heter just nu.

• 9 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag har också stött på en ondskefull koppling mellan nätverket och mitt M-Audio Firewire 410. Det visade sig dock inte vara själva nätverkskortet utan en av de brandväggar jag körde. Försökte luska lite i det där och fick lära mig att firewire hanteras som nätverk till stor del, vilket jag nog inte riktigt hade fattat. I alla fall, jag körde XP sp2 inbyggda brandvägg men böt till Sygate Personal Firewall med i övrigt mycket gott resultat. Lagligt gratis är den och skyddar bättre och drar mindre, men istället bjöd den mig på popp och knaster vid uppspelning av ljud.

Nu har jag tvingats byta tillbaka till XP's brandvägg tills vidare.

Kanske inte det man tänker på i första taget...

Mvh, Johan

Redigerat av bzn
Postat

Jag har alltid trott på att stänga av alla internetkopplingar, brand o virusprg samt office paket när man rattar ljud. Men det är kanske en förlegad historia idag.

Postat
Jag har också stött på en ondskefull koppling mellan nätverket och mitt M-Audio Firewire 410. Det visade sig dock inte vara själva nätverkskortet utan en av de brandväggar jag körde. Försökte luska lite i det där och fick lära mig att firewire hanteras som nätverk till stor del, vilket jag nog inte riktigt hade fattat. I alla fall, jag körde XP sp2 inbyggda brandvägg men böt till Sygate Personal Firewall med i övrigt mycket gott resultat. Lagligt gratis är den och skyddar bättre och drar mindre, men istället bjöd den mig på popp och knaster vid uppspelning av ljud.

Nu har jag tvingats byta tillbaka till XP's brandvägg tills vidare.

Kanske inte det man tänker på i första taget...

Mvh, Johan

Byt annars till ZoneAlarm Pro. Det har fungerat klockrent för mig i flera år med mitt Hammerfall-kort - och i normalfallet är jag uppkopplad och har brandväggen igång när jag pillar med musiken också... Det finns en gratisvariant också, som dock bara skyddar mailen mot en attachment-typ. Pro skyddar dig mot alla sorters körbara mail-attachments...

Brandväggen i Windows är troligen ett av huvudmålen för världens alla hackers, så den skulle jag inte våga förlita mig på... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.