Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Alla som har gått på teknis brukar känna till LaTeX (latesch uttalas det), och att typsnittet där får vilken sunkig uppsats som helst att se ut som ett litterärt verk. Men hur får man tag på just det typsnittet till Word, det vill säga var hittar jag en ttf-fil som beskriver typsnittet?

Annons
Postat

Latex-typsnittet är inte vektorbaserat utan bitmap-baserat. Det retade jag mig riktigt mycket på när inte alla pdf-läsarprogram (bl.a äldre versioner av Acrobat Reader) kan skala sådana typsnitt ordentligt.

btw, Latex är bra!

Postat
Alla som har gått på teknis brukar känna till LaTeX (latesch uttalas det), och att typsnittet där får vilken sunkig uppsats som helst att se ut som ett litterärt verk. Men hur får man tag på just det typsnittet till Word, det vill säga var hittar jag en ttf-fil som beskriver typsnittet?

Du kan nog glömma att hitta Knuths klassiska TeX-font. Den heter Computer Modern om du orkar snoka.

Lär dig koda TeX istället, går fan så mycket snabbare än Word när man får häng på det.

Postat

sen gör ju tex så att dubbel-f sitter ihop och en massa annat krusidull, det funkar inte (antar jag) med en vanlig ttf-fil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.