Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Undrar bara hur viktigt det är att dämpa hårda ytor som är direktreflekterande från monitorerna. Typ en vägg bredvid högtalaren el. typ skrivbordet framför mig.

Hur stor skillnad gör det egentligen?

Sen undrar jag hur sjutton man ska få allt att sluta skaka så fort monitorerna levererar en djup baston. Jag vill självklart höra tonen och känna den men jag vill inte att hela datorbänken ska skaka som en liten tamburin. Hur göra?

Redigerat av Dream Exp.
Annons
Postat
Hejsan!

Undrar bara hur viktigt det är att dämpa hårda ytor som är direktreflekterande från monitorerna. Typ en vägg bredvid högtalaren el. typ skrivbordet framför mig.

Hur stor skillnad gör det egentligen?

Sen undrar jag hur sjutton man ska få allt att sluta skaka så fort monitorerna levererar en djup baston. Jag vill självklart höra tonen och känna den men jag vill inte att hela datorbänken ska skaka som en liten tamburin. Hur göra?

Det är viktigare med direktreflektionerna ju närmare väggen du sitter, så man bör absolut dämpa väggarna på lämpligt sätt.

Om högtalaren står nära en vägg så försärks basen på ett onaturligt och oftast oönskat sätt - och etter värre blir det om den står i ett hörn. Om bara den ena högtalaren står i ett hörn, så blir det ännu "roligare", eftersom man då får en stor slagsida i lyssningen...

Om du har högtalarna närmare väggen än 1 meter, så bör du dämpa väggen med lämpliga absorbenter. Om du har dem närmare än en halvmeter ungefär, så blir det oftast bättre att sätta upp absorbenter och sätta högtalarna så nära att de kan tryckas in i materialet.

Vibrationerna som går ner i bordet, dämpar du med Auralex MoPads, som går på 369:-/sats till två högtalare - eller GoldenAge IsoMon, som går på 390:- för en sats för 2 högtalare. MoPads är av ett styvare akustikskum och klarar därför alla sorters högtalare, medan IsoMon passar lättare modeller eftersom det är mjukare.

Postat

kolla videon "comb filtering" här för en tydlig praktisk demonstration över hur tidiga reflektioner påverkar ljudet.

http://www.realtraps.com/videos.htm

för att lösa problemet, ställ monitorerna på stativ, håll dig i mitten av rummet samt dämpa första reflektioner med skum eller inklädd sten/glasull. sök här i forumet efter liknande trådar, vi har snackat om det en del tidigare.

• 2 veckor senare...
Postat
vi har snackat om det en del tidigare.

En mild underdrift... 😛

minst sagt.. och det tar aldrig slut..🙁

Postat (redigerat)

och det beror som sagt på vilka burkar man har och i vilken vinkel de står osv osv...

jag läste en intressant artikel om Dweezil Zappa (Frank´s son...) som inte kunde fatta ett skit hur dom byggde super-ljud under 80-talet i faderns studio då han försökte väcka liv i densamma flera år senare (efter Frank´s död-och ingen mer kunnig in-house tekniker som typ Mark Pinske-om vilken jag har endast de högsta lovord att säga-han fattade verkligen det här med hi-fi med RÄTT basåtergivning i motsats till dagens "bass-fi" dvs för högt överdriven basåtergivning och pump i prodiktionen)... 🙂

Lyssna tex på "You are what you is" och sedan dö---så här skall det låta... 😎

Redigerat av Florian le Sage

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.