Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har en lite n00big fråga, men jag hade tänkt uppgradera min hemmastudio eftersom jag känner att min gamla utrustning inte håller måttet riktigt.

Förutom att jag hade tänkt investera i monitorer vid ett senare tillfälle, tänkte jag köpa en mikrofon för att spela in sång. Mitt nuvarande ljudkort brusar väldigt mycket (inbyggt VIA-chipset) så då tänkte jag samtidigt köpa ett nytt ljudkort också.

Ljudkortet som jag sneglat lite på är en M-Audio Delta 1010LT som har inbyggda preamps. Allting vore frid och fröjd om det inte vore så att jag tänkte köpa en kondensatormik eftersom jag ska spela in sång. Det som Delta 1010LT inte verkar ha med är nämligen fantommatningen. Då är min första fråga: Skulle det räcka med att jag köper en Leem PHW-22 från jam.se?

Lite brus får finnas i signalen, eftersom jag kan eq:a och kompressa bort det, men jag vill ändå undvika brus så mycket som möjligt.

Så min andra fråga är: Hur kan jag bäst undvika brus?

MVH Woxxy

Annons
Postat

lägg en liten slant på att skaffa dej en lämplig preamp. finns hur många trådar som helst om det på forumet så det kan du enkelt söka, det handlar om dina behov så det är inte någon ide att jag säger vad du ska köpa (antal kanaler, med eller utan kompressor etc).

däremot så kompremerar man inte bort brus, snarare tvärt om.

Postat

sorry, menade såklart att jag skulle noisegatea bruset 😳

men rent teoretiskt borde väl den setupen fungera, eller hur? mic->fantommatare->ljudkort med preamp

(även om preampen inte är världens bästa kvalité eftersom den är inbyggd)

Postat (redigerat)
men rent teoretiskt borde väl den setupen fungera, eller hur? mic->fantommatare->ljudkort med preamp

Ja.

Men - jag håller med Itzhak i hans förslag att lägga pengarna i en bättre preamp i stället.

Dessutom skulle jag personligen välja ett ljudkort som har alla in- och utgångar balanserade. Speciellt om du vill ha bort brus och störningar...

Redigerat av Violiner
Postat
Vilka ljudkort rekommenderas då?

Vad behöver du? 😠

Du nämnde 1010LT som har ganska många ingångar? Behöver du det?

Eller räcker ett kort med hög kvalitet, få ingångar och fantommatning på mikingången?

Postat (redigerat)

RME har ju nämnts, bra val, men de ligger i en helt annan prisklass.

Nöjer du dig med färre anslutningar men vill ha bra AD-omvandlare och balanserade in/ut så kan EMU 1212M vara ett alternativ i samma prisklass som 1010LT.

Lägger du på några tusenlappar så kan du få breakoutbox och hyfsade preampar också i EMU 1820M.

Alternativt, som tidigare nämnts, extern preamp - till 1212M

(OBS att EMU-modellerna med /M är bättre jämfört med de billigare, bättre AD-omvandlare.)

Redigerat av Violiner
Postat

Mmm, det var just 1212M som jag hade i bakhuvudet.

Bra A/D och bra mikpreamp med fantommatning.

Postat (redigerat)

Vi är helt överens vad beträffar valet Linus, men nog lär han väl behöva preampar till 1212M..? 😎

Redigerat av Violiner
Postat

Hmm... den där emu 1212M verkade helt ok.

Dom enda ingångarna jag behöver är för mikrofonen och sen behöver jag utgångar till vänster resp höger kanal från cubase.

men kommer emu 1212M verkligen att ha bättre ljud än m-audios delta 1010lt?

och preamp och phantommatning verkar behövas. såg inte att det nämndes nånstans på zzsound.com

Postat (redigerat)
Vi är helt överens vad beträffar valet Linus, men nog lär han väl behöva preampar till 1212M..?  :rolleyes:
Det sitter ju två stycken TFPro-preamps med fantommatning i fronten på kortet... Och de är som en extern mikpreamp i budgetklassen.

EDIT: Nej, förlåt. Det är ju 1820 som har fina TFPro-preamps.

Redigerat av Linus
Postat

Ja, då har vi ju två schyssta alternativ...

E-MU 1212M + ART Tube MP Studio V3

eller

E-MU 1212M + Studio Projects VTB-1

Postat
:rolleyes: ...

Eller ännu bättre utan att spränga plånboken EMU 1212M + Line Audio DMP.

(Nu sitter Claes och gnuggar händerna...) 😄

var köper man line audio dmp, då?

Postat

ojdå...

den sprängde nog min plånbok med sina 2750 kronor... :rolleyes:

vet inte om det spelar nån roll, men jag tänkte göra typ dance/trance-vocals med min utrustning. är det nåt särskilt jag ska tänka på då?

Postat

...vilket förklarar kommentaren att Claes skulle gnugga händerna i samband med omnämnandet av DMP.

Inköpslista hos 4Sound

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 995:-

Mikpreamp: ART Tube MP Project Series 695:-

Där har du bra grejer, det du behöver och inte mer :rolleyes:

Postat
...vilket förklarar kommentaren att Claes skulle gnugga händerna i samband med omnämnandet av DMP.

Inköpslista hos 4Sound

Nu blir jag förvirrad. Skulle inte jag köpa en EMU 1212M istället?

Postat

Inköpslista hos 4Sound

Om du har råd, så javisst. Det där var en minimumspec.

Isåfall,

Ljudkort: E-MU 1212M 1695:-

Postat

Inköpslista hos 4Sound

Där har du bra grejer, det du behöver och inte mer 😆

Om du har råd, så javisst. Det där var en minimumspec.

Isåfall,

Ljudkort: E-MU 1212M 1695:-

Den tar vi! 😎

tack för all hjälp!

Postat (redigerat)

EMU 1212M är avesvärt bättre - det tror jag både jag och Linus är överens om - om du har råd. Så den tycker jag du ska köpa i första hand om du kan. Sen valet av preamp - VTB-1 som Linus mnämnde tidigare är avsevärt bättre än ART - återigen om du har råd - dock inte så mycket dyrare. (ungefär halva priset av Line Audio DMP)

Edit: Nu skrev vi samtidigt ser jag... 😎

Redigerat av Violiner
Postat

OJ! En tråd jag har missat - trots att jag har omnämnts... 😳

Visst gnuggar jag händerna när DMP nämns - men jag är ju inte ensam om att sälja den, utan jag tycker faktiskt att den är lika bra om någon annan säljer den också... 🙂 Den slår många dyrare preampar på fingrarna med lätthet - om man är ute efter ett lågbrusigt och ofärgat ljud - och dessutom är den svensktillverkad. 🙂 Med en sådan i riggen, behöver man inte byta upp sig på väldigt länge, även om man byter ut stora delar av den övriga utrustningen.

Är man ute efter en färgand preamp, så är däremot DMP inte något att titta på, utan då får man vända blicken på annat håll.

ART har jag inte testat, så dem vill jag inte uttala mig om - men Studio Projects VTB-1 och Joemeek ThreeQ är också mycket trevliga preampar i vettigt prisläge för lite trängre budget. Tänk bara på att man får två preampar i en DMP, medan VTB-1 och ThreeQ är enkanaliga...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.