Jump to content
Annons

Vad tycker du - battery eller groove agent?

Recommended Posts

smocke (oregistrerad)
Postat

Hej alla

Jag använder cubase sx och skall köpa ett program för att lägga trummor. Har blivit rekommenderad battery 2, men har själv kollat upp Steinbergs egna groove agent som verkar bra. Vad tycker ni är bäst?

/Marcus

Annons
Postat

Battery funkar utmärkt till att styra t.ex. DFH´s ljud med. GA har coola beats men ganska sunkiga ljud.

Jag skulle välja Battery 2 och köra med DFH´s ljudbank.

Postat

Svårt att jämföra rakt av. GA har "inbyggda" färdiga komp i olika stilar, Battery har bättre ljudbibliotek och större möjligheter att påverka ljudet. Är du inte intresserad av en "självspelande" trummaskin, så är B2 definitivt att föredra.

Jag äger B2 och är nöjd. Har testat GA och gillar det inte. Tycker att ljuden är trista, användargränssnittet idiotiskt, och de flesta kompstilar oanvändbara. Rekommenderar dig att ta en titt på Toontracks EZdrummer som släpps i dagarna. Verkar ha ett betydligt smidigare arbetssätt än GA.

Postat (redigerat)

Annars har väl Toontrack en massa vettiga alternativ. Det senaste dom släppt är ju EZ drummer med en massa för programmerade midifiler som du bara kan dra in i ditt project. Om du har lite mer pengar så är väl DFH Superior eller DFH Custom & Vintage väldigt bra alternativ. Finns även BFD från fxspansion.

Har själv bara testat vanliga/äldre DFH (då kört genom Battery) det funkar riktigt bra. Men de här nyare alternativen låter nog bättre och EZ drummer ska ju vara en barnlek att använda. Så man slipper en massa seg miditrumprogramering.

*edit* så var man sist med sitt svar igen 😎

Battery funkar utmärkt till att styra t.ex. DFH´s ljud med. GA har coola beats men ganska sunkiga ljud.

Jag skulle välja Battery 2 och köra med DFH´s ljudbank.

Men om man köper DFH Superior eller Custom & Vintage så behöver man ju inte köpa Battery 2 för software sampler ingår väl, eller har jag blandat ihop det?

Tänkte mest att det kanske är onödigt att köpa både DFH och Battery 2 när man helt enkelt kan köpa DFHS eller C&V där det ingår en software sampler.

Redigerat av Bone
Postat (redigerat)

har inte testat battery men jag tycker Grove agent funkar bra för mina behov.

Att bara välja vilken trumtakt man vill ha, klicka på run och låta GA skapa en midi fil med en bra grundtakt (samtidigt som jag lägger en slask gitarr), när det är klart är det bara att gå in i drum editorn och fixa fills och cymbalslag där man vill ha. kanske flytta hihat slagen till en ride på vissa ställen osv.

sedan väljer du nått av GA´s trum ljud eller kanske något annat om du har till gång till det.

annars är det nått nytt på G som heter EZdrummer, kolla den först!

*edit* så var man sist med sitt svar igen

edit* nä för det var jag 😎

Redigerat av sixties
Postat

För att göra allt enklare måste dessa alternativ också beaktas:

FXpansion BFD: hyperrealism "Big Fuckin Drums"

FXpansion Guru: Jävligt rolig med massa möjligheter

Sonic Charge Microtonic: För electronicadiggaren, tänk trummaskin

:rolleyes:

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag kör med Groove Agent sen ett år tillbaka och är fullkomligt nöjd. Visst inser jag att t. ex Drumkit from hell är mycket mycket bättre, men att Groove Agent skulle vara som att slå på kastruller är rent ut sagt skitsnack. 🙂 Det finns massor av ljud att välja mellan, alla vilka du kan kontrollera genom programmets användargränssnitt där du kan påverka saker som decay, velocity, m.m. Detta i kombination med eq är fullt användbart och faktiskt riktigt bra. *mena*

EDIT: Stavfel.

Redigerat av Hellhoff
Postat

Groove agent har rätt så klent ljud, tycker jag! Det är inga trummor som jag skulle vilja göra en färdig låt med. Men däremot skulle den vara suverän att köra istället för cubase klick :rolleyes: Men Battery 2 har helt klart bättre ljud! De programen är väl i samma prisklass också?

Postat
En suverän trumplugg som ingen har nämnt, är Scarbee SID XL. Inte självspelande som GrooveAgent, utan man får spela själv - men det är ruggigt bra! :rolleyes:

Den är riktigt nice !

Postat
Groove agent har rätt så klent ljud, tycker jag! Det är inga trummor som jag skulle vilja göra en färdig låt med. Men däremot skulle den vara suverän att köra istället för cubase klick :rolleyes: Men Battery 2 har helt klart bättre ljud! De programen är väl i samma prisklass också?

Kolla in EZ Drummer, DFHS, eller DFH C&V. Klart bäst enligt mig.

Postat
Groove agent har rätt så klent ljud, tycker jag! Det är inga trummor som jag skulle vilja göra en färdig låt med. Men däremot skulle den vara suverän att köra istället för cubase klick  😉  Men Battery 2 har helt klart bättre ljud! De programen är väl i samma prisklass också?

Kolla in EZ Drummer, DFHS, eller DFH C&V. Klart bäst enligt mig.

Jag håller med dig ! Jag kör själv med DFHS, fast se till att ha rejält med minne

Postat

Jag instämmer i ovanstående åsiikter om ga. Har första verisionen och den är sådär. de förinspelade kompet är konstiga. typ popkomp med dubbeltramp. svänger inte så bra. Ljuden är väll okej, har lite dålig referensram. Dock är det klent med moduleringsmöjligheter.

Jag rekomenderar nog nåt annat program.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.