Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte köpa en bärbar som dels skall användas till musikproduktion, skall köra olika externa ljudkort, både firewire och usb. Vill spela in ett antal spår live, samt kunna använda en del pluggar!

PC inte mac

Idag kör jag tracktion 2, kankse blir något annat i framtiden.

Vilket borde man välja mellan, AMD eller Intel? dubbla kärnor, hjälper det vid musikproduktion?

/ j

Annons
Postat (redigerat)

Om du vill vara absolut 100% säker och om du kan tänka dig att betala lite mer ......

http://www.frostacm.com/sv/

En renodlat lappis för musikanvändning, kompatibelt med det mesta i hårdvaruväg. Generösa garantier,svensk firma

Redigerat av Kill All Autotuner
musik (oregistrerad)
Postat

Håller med Döda den automatiska tonhöjdsförändraren.

Själv har jag en HP Pentium 4 3.2 laptop, med endast 512 Mb RAM. Externt PCMCIA-ljudkort. Firewire hdd. Usb x4.

Funkar utmärkt!

:musik

Postat (redigerat)

Har ni som rekommenderar Frost ägt (eller testat) ... Frost?

Vilka är annars mest stabila bärbara för musikproduktion? Asus?, Dell?, Fujitsu?, Sony?

Har funderingar på Frost ACM-M40. Undrar dock vad den har för spec?

Snabbaste processorn, största hårddisken och så mycket minne det bara går att trycka i.

Så, Intel Core Duo T2600, 100 GB (7200 rpm?) samt 4 GB? Grafikkort? Skärm? Vikt?

Redigerat av Hans
Postat

öh...... 😳 Har inte ägt eller testat nån öh frost 😛 Bara gått efter superlativa bedömningar från den förenade musikfackpressen.

Nog funkar min Dell c840 , den lappisen går som tåget och har aldrig knorrat fastän jag matat den med femtielva pluggar och har usb1 ljudkort.

Har en Fujitsu/Siemens som stationär också (helt ny) och där har man stött på patrull. Jag får inte usb ljudkortet att funka trots djuplodande excursioner i fönstervärlden. Hur jag än gör får jag brusstötar då och då när jag kör min rigg, går ej att jobba med. Om det beror på chipset till usb controllern eller att det är en AMD64 processor, vet jag inte än.

Kanske läge att vi på studio får upp en stående anslagstavla där vi kan rapportera in vilka bärbara som funkar ? Ska skriva ett PM till moderatorn om det .

Postat (redigerat)
öh...... 😳    Har inte ägt eller testat nån öh frost  😛  Bara gått efter superlativa bedömningar från den förenade musikfackpressen.

Är du ironisk nu, eller? Om inte, vilken "förenad musikfackpress" åsyftas, CM, MIX och EQ 😄?

Om du inte var ironisk fattar jag inte vad det är med just Frost som får alla (som aldrig ens sett en i verkligheten) att på detta forum rekommendera den 😄!

Det vore kanon om den verkligen var det bästa, för nån gång rätt snart ska jag köpe en ny bärbar!

Redigerat av Hans
Postat

nja , Studio höjde den till skyarna i.a.f. i ett test. MM har också bara gott att säga om den, det får man väl säga är världsberömda tidningar i Sverige 😳

Postat

Faktiskt inte. Nu när man tänker efter så har Studio aldrig tagit upp något annat än Frost. Men så mycket kan jag säga att Frost använder 7200 varvs diskar i sina bärbara system. Och förresten en bärbar som t.o.m Erik Pryts ("Call On Me") använder, då måste det vara dundergrejor ? 😲 ( Ironi)

Fast jag skulle nog också se mig om efter andra alternativ, Frost tar duktigt betalt. man kan hitta liknande plattformar, men måste byta HD:n till en snabbare variant (Hitachi Travelstar 7200rpm) och optimeringar gör man själv med hjälp av én checklista man hittar på XPnet alldeles gratis.

Postat (redigerat)

Varför måste man byta till en 7,200 rpm? Jag har kört med en 4,200 rpm och det fungerade utmärkt!

Alltså Frost kanske är dyrare men just ACM-M40 är inte särskilt mycket dyrare än motsvarande och funkar den till 100% vore den verkligen ett alternativ för mig!

Har nu en HP och HP tänker jag aldrig köpa igen 😲! Nackdelen med Frost (om den nu är så fantastisk som alla (som inte testat den) säger) är nog bara vikten!

Finns små Fujitsu och Sony-modeller som väger typ 1.5 kg men har såpass högupplösta 12/13" skärmar att det ändå blir som en normal 15"!(?)

Redigerat av Hans
musik (oregistrerad)
Postat

HP är klart bäst!

Även om kanske Frost, Dell, Best kan funka också...

🙂

Postat

Jo jag har oxå en HP. HP/Compac NX7010. Ett och ett halvt år gammal och funkar bra.

Jag vet att Sonar/Cakewalkansvarig på Roland Sverige har/har haft en likadan (och har inte Olsberg sagt att han har en med?), så det finns referenser i branschen på att den liksom funkar... Men det är ju inte den färskaste modellen med allra hottast processor.

Dessutom har jag mycket god erfarenhet av HP Service.

tjing

Bengan

Postat

Det är alltså som vanligt bara jag som haft otur... jämt och ständigt 🙂!

Just nu funkar den ju bra, men man sitter som på nålar... närsomhelst kan vadsomhelst hända 😆!

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Musik anser att HP är en bra dator. Den är ganska snäll mot musik. Det som musik däremot inte är så förtjust i, det är att han alltsomoftast måste uppgradera det ena programmet efter det andra i denna maskin. Det borde de ha informerat om bättre i butiken. Musik hade en annan dator dessförinnan. Det var en stor bjässe som musik vårdade ömt. En dag blev dock denna bjässe alltför gammal och trött. Då la den av. Musik fattade dock mod och skaffade en liten pc i stället. Laptop kallar den sig, fick musik veta.

Musik har den extrautrustad med en extern firewire-hdd på 250 GB. Den var från One Technologies och den är musik väldigt nöjd med! Musik höll på sin raka linje även då det gällde laptopen, att spela in på en extra snabb hdd och inte på den inbyggda hårddisken nämligen. Alla program ligger dock på den inbyggda hdd:n enligt traditionellt mönster. Den inbyggda snurrar ju bara med 4200 rpm. Det kan vara lite vanskligt vet musik av erfarenhet från den stora bjässen, som hade extra SCSI-disk av dyr sort och kvalitet för mångkanaliga inspelningar.

Externt ljudkort som inte krockar med irq-platser och fysiskt krockar med firewire-eller usb-portar införskaffades. Det är istället ett pc-card med låda till för anslutningar av mik och annat.

Musik anser att Hans kanske kan nöja sig med en liten rensning av nuvarande HP-laptopen och därefter köp av lämplig snabb kringutrustning. Musik anser vidare att det i och för sig är avhängigt av om pc:n har en tillräckligt snabb processor.

😆

Postat (redigerat)

Den är så rensad den kan bli! Snabb kringrustning har jag haft men det gör faktiskt ingen skillnad! Laddar lite snabbare men annars sak samma!

Hans har tillika honom en fråga angående huruvida vad som är avhängigt av om pc:n har en tillräckligt snabb processor samt varför?

Alltså mina problem med HP´n är att

Oftast fungerar den perfekt, hur många pluggar som helst utan minsta hack!

Ibland fungerar den dåligt, få pluggar och hackar. Ibland hänger den sig.

Ibland dör den helt (har hänt e 2 gånger) och går inte att sätta på! Så man kan inte lita på den för fem öre!

Närsomhelst kan den ju dö igen!

Redigerat av Hans
Postat

Så vitt jag har förstått så utgörs en del av priset på frosts datorer utav service, bra eller dåligt avgör man själv..

Frost har väl egentligen bara satt ihop delar till en dator som är optimerad för musikanvändning. med andra ord, om du har kunskapen så skulle du kunna sätta ihop en själv och få den desto billigare.

hoppas du hittar nån bra!

Postat

Att sätta ihop en bärbar dator själv är nog ganska svårt, frågan är om det ens blir billigare... 😆!

Postat
Att sätta ihop en bärbar dator själv är nog ganska svårt, frågan är om det ens blir billigare... 😆!

Du har en poäng!

Men man kan ju kolla upp vilka komponenter Frost respektive andra musikdatorer använder, skicka ett mail till någon större datorbutik och höra vad de tar för att sätta ihop en dator med samma specifikationer inkl garanti.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Musik låter nu meddela att det var synd och skam att behöva läsa att HP-datorn som den till synes sympatiske Hans förfogar över uppför sig såpass ohyfsat. Det verkar inte som om den vet vad den vill riktigt! Kanske kan vara dags byta trots allt.

Musik kan vidare meddela att vad anbelangar processorns hastighet så lät försäljare och tekniker samt inte minst personal i diverse musikaffärer som själva driver studios vid sidan om upplysa honom om att 1.6 GHz var någon slags kravhastighet för vad musik ansågs behöva med tanke på musiks inspelningar. Musik pysslar ännu så länge inte med en endaste plugg i inspelningssammanhang. Kanske kan det ha att göra med att musik har pluggat tillräckligt i skola (höhöhö...och axlarna åker upp och ned). Det som musik företrädesvis ägnar sig åt i inspelningssammanhang är s.k. liveinspelade instrument. Eftersom musik oftast vill vara på den säkra sidan klämde han till med en processor på 3.2 (istället för 1.6), vilket han tyckte borde räcka. Musik undrar därför hur snabb Hans HP-processor är och om det är en Pentium 4-processor, vilket musik har i sin HP-laptop.

Förmodligen kommer dock när det gäller RAM-minnet en utökning att ske. 512 Mb ska inte vara tillräckligt sägs det. Musik kan återkomma kring detta då musik testar samtidigt inspelning av flera instrument före sommaren (gitarrer, bongos, tamburin, bas, klaviatur...allt livemikat), alternativt en tagning av ett trumset.

Musik hoppas att Hans kan få ut så mycket pengar som möjligt av sin HP-laptop för att lägga pengarna på en Frost, om nu det är den pc som Hans vill ha. Personal i musikaffärer har låtit meddela musik att de lämnar garanti på att deras Frost-datorer fungerar. Det är inte dåligt, anser musik.

😆

Postat (redigerat)
Förmodligen kommer dock när det gäller RAM-minnet en utökning att ske. 512 Mb ska inte vara tillräckligt sägs det.

Får jag ödmjukast upplysa hjälpsamme och respekterade sign. " Musik" om mina obetydliga iaktagelser beträffande RAM-minnets storlek ; Vid ett tillfälle så begav sig en minnesmodul , i undertecknades Laptop , i skepnad av en stekt skiva bacon, in i stora skrothimmelen. Således var summan av mitt RAMminne halverat till 512mb.

Döm nu om min förvåning : Den befarade prestandaförlusten som utlöste ett vattenfall av ökvädingsord - uteblev.

Mina pluggar rullade på som vanligt (eftersom CPU används till pluggar) och eftersom det är det viktigaste i min rigg i.a.f. så kunde jag konstantera att med en snabb CPU och lite minne klarar biffen bättre än en dator knökfull med minne men slö CPU.

När jag skaffade datorn fanns det bara 256MB minne i den, men trots det så märkte jag inte av några konstigheter, blev snarare förvånat att det inte gick smidigare när jag byggde ut den till 1024MB.

Detta bekräftas också när Studio hade ett test av musikdatorer. Den största prestandavinsten vinner man från att hoppa från 256 till 512 Mb minne. Uppgraderingar därutöver fick man mindre prestandavinster. M.a.o så är RAM minnes mängd inte linjär till prestanda. CPU är inte allt i livet , but it´s pretty darn close.

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Det är ju fullkomligt logiskt om man tänker efter. De flesta pluggar är nog inte särdeles minneshungriga. Destå mer krävande är de dock för processorn. Skillnad mellan 256 och 1024MB borde du snarare ha märkt i uppstarttid av burken, och när du kört många program samtidigt. Musikprogram är i sig ofta ganska hungriga, men om man kommer över minimigränsen har jag svårt att tro att man märker någon stor skillnad om man byter upp sig. Det här beror självklart på vilka typer av projekt man jobbar med. Ett projekt med 72 spår kräver ju lite mer minne än ett med 4 MIDI-spår och 2 audio. Tänk på att MIDI-spår bara är cirkus 4kB stora per minut, på ett ungefär (rätta mig gärna om mina siffror är ute och cyklar på hal is).

Vad bärbara datorer anbelangar, kan jag rekommendera Fujitsu. Jag har haft en äldre bärbar, som tyvärr är pensionerad, och sitter just nu på en stationär Fujitsu som alltid fungerat mycket tillfredställande, och som till och med var ganska tyst i originalutförande! Jag skulle undvika "Dell from hell" (som den kallades av IT-personalen på ett företag).

Lycka till med köpet! Även om jag inte har haft en Frost själv kan jag ju, att döma av mina starkt indokdrinerade antaganden, säga att den nog är ett säkert kort.

Postat

Intressant! Personligen har jag alltid utgått efter den enligt min tro utomordentliga teorin att allt annat än 2048 MB vara kass eller etter värre!

Nä man kollat i Task Managen så har ju bara XP tagit mer än 256 MB medan sen bara Cubase nästan snott åt sig samma minnesanspråk så

innan ens en börjat skapa musiken sin äro 512 MB nästan till att vara till ända fast se då en sen sig inte kör medels samplingsmaskineri äro det

uppenbarligen lugnt ändå! 1 GB är välan ändå det säkrast och skönast att under huven ha måntro, eller?

Postat

Hej igen!

Funderar faktiskt på att köpa en Dell!

Var ute på en ö och gjorde musik i helgen och självfallet lade min dator av i början på första inspelningsdagen 😆!

Nu råkade en annan person som följt med som sällskap ha sin gamla jobbdator med sig, en några år gammal Dell!

Så jag installerade Cubase och lite pluggar på den, menar vad hade man att förlora? Den fungerade utmärkt! '

Celeron 1.2 GHz och 512 MB men jobbade på som en trogen bergselefant! Sen på bussen hem såg jag annons om en Dell

med T2300 /1 GB som ju knappast lär vara sämre, om man lägger till för 2GB och riktigt grafikkort blir det 12500:- inkl mums & frakt

Inspiron 9400, vad tror ni om den

Postat (redigerat)

Jag sitter på en DELL i6400, vilket är typ samma burk som 9400, bara lite mindre skärm å jag ångrar mig inte en sekund! Den går som ett skott! Har inte lyckats pressa CPU-mätaren i taket än. Kör SX3an. Se bara till att ta 3 års service, man vet aldrig när det gäller DELL!

spec på min e;

Intel Core Dual 2 ghz

1 gb ram

128 gfx (inte integrerat)

80 gb Hdd

åså kör jag me ett M-audio Fast track Pro.

Brum brum! 😏

Redigerat av ardic
Postat
Inspiron 9400, vad tror ni om den

Ohja, det vattnas i munnen när man ser en sådan maskin, min Dell är snart 3 år gammal och inte helt oäven, men Dualcore är förstås det helt nya........

Jag skulle ta och konfigurera den med mellanprocessorn 1,83Ghz (700:- extra) och varför inte med en 3 års på platsen garanti med olycksfallsförsäkring ? Och förresten : 7200 varvs hårddisk till också.

Jisses vad mycket man får för pengarna, jag fick ge 26000 för min.

Postat

MacBook Pro!!!!

• 1 månad senare...
Postat

Satt å funderade på det här,

det tycks en del välger bärbara datorer för den lilla fina lösningen..

hur fungerar det för studio?

vad bör man tänka på om man väljer bärbart?

Postat

Den stora fördelen om man köper en färdig s k "musikdator" är väl snarast supporten. Har man tur så funkar en dator med samma prestanda som är lite billigare kanske lika bra. Men funkar det inte sitter man där, och det är inte alltid det lättaste att få en dator att gå smidigt med just musikbruk. Har man då köpt en dator som är garanterat att den _ska_ klara det är det ju bara att ringa supporten och tjata tills det fungerar. Hur man värderar det är helt individuellt.

Postat
HP är klart bäst!

Själv tycker jag att HP är bäst, har en bärbar HP Pavilion

AMD Athlon 64 2.2 GHz

1280 Mb ram (1Gb + 256mb)

128 ATi Radeon Xpress 200

80 gb Hdd + Extern 300GB

4x USB 2.0

massor mer

Postat

Om inte Mac, så skulle jag välja en Intelmaskin med dubbla kärnor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.