isotone Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Tjena, Måste köpa mig en PC-laptop som funkar bra ihop med PT och min Mbox. Kör 6.9 men ska väl uppgradera snart. Har kollat på DigiDesigns rekommendationer men sidan verkar vara ganska ouppdaterad, hittar t.ex ingen av modellerna till salu här i Sverige. Har spanat på Frost ACM men har ingen aning hur de beter sig med PT. Skulle bli mycket tacksam för rekommendationer! PS: Är inte intresserad av en Powerbook.
Björn Olsberg Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Lite utanför ämnet: Eftersom PT synkar mot processorns klockfrekvens så måste programmet hålla frekvensen uppe hela tiden - oavsett om det behövs eller inte. Det får konsekvensen att fläkten går igång på många (de flesta?) bärbara modeller med till exempel Pentium M.
isotone Postat 3 maj 2006 Trådstartare Postat 3 maj 2006 Lite utanför ämnet: Eftersom PT synkar mot processorns klockfrekvens så måste programmet hålla frekvensen uppe hela tiden - oavsett om det behövs eller inte. Det får konsekvensen att fläkten går igång på många (de flesta?) bärbara modeller med till exempel Pentium M. Hmmm... och de flesta laptops kör ju Pentium M. 🙂 Kanske dags för ett laptop-test i Studio, för oss mobila musiker? Några fler tips/goda råd/nyttig info, någon?
J.Westling Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 (redigerat) Tjo!! Jag har en Ibm T41p Som funkar utomordentligt bra med PT. Det är en Pentium M 1.7 med 1gb ram å en snabb 7200rpm disk. 128mb grafik.Givetvis finns det ju nya moddeler som är grymmare. Kör mbox 1 och PT7. Kan lätt köra 32 audio spår med ett par-tre pluggar på varje kanal. Har dock super optimerat XP och en snabb firewire audio drive som jag har alla sampligar på. har dock inte haft problem att köra allt från den interna disken så det är mest för platsbristen. Det är som olsberg säger att fläkten kommer gå för fullt hela tiden eftersom Pt tvingar att prosseson gå 100%. men det är inget problem med ibm för den är otroligt tyst, och håller sig väl kyld. har inte haft problem med att den blir för varm. Har faktiskt inte haft några problem med den på ca 2 år.... stabilt! Vad jag förstår så är det riktigt bra kvalite på ibms laptops. Enda dumma på min är att det inte finns inbyggd firewire, men det borde det ju göra på nyare modeller. Priset är en nackdel med!!! dyra. Lycka till! bobo Edit: Kolla förresten på DUC (digidesigns forum) Där finns en nitad tråd om bra pc-laptops för PT. Där är folk helt sjuka med att testa olika....http://www.digidesign.com/ Redigerat 3 maj 2006 av Bobogura
brojd Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 (redigerat) Tjena, Måste köpa mig en PC-laptop som funkar bra ihop med PT och min Mbox. Kör 6.9 men ska väl uppgradera snart. Har kollat på DigiDesigns rekommendationer men sidan verkar vara ganska ouppdaterad, hittar t.ex ingen av modellerna till salu här i Sverige. Har spanat på Frost ACM men har ingen aning hur de beter sig med PT. Skulle bli mycket tacksam för rekommendationer! PS: Är inte intresserad av en Powerbook. Jag själv kör PT 6.7 på en Frostlaptop med 1.73GHz Pentium M processor och 1 gb ram. Själva frostdatorn i sig är väl inte så djävla imponerande som man kanske kan tro rent prestandamässigt, och så har den lite roligheter för sig som tex. att energisparschemat är skrivskyddat så alla ändringar man gör i det försvinner när man startar om datorn.... gissa hur mycket man fick slita sig i huvudet för en sådan enkel grej... Problemet löstes dock rätt enkelt genom att helt enkelt skapa ett eget energisparschema. Laptopen i sig är dock djävligt stabil när man har ett inspelningsprogram igång, faktum är att PT är stabilast på grund av det fenomen som Olsberg beskrev tidigare i tråden. Eftersom processorn "pendlar" i frekvens (under batteridrift, ej när den matas med nätspänning) när man kör tex: Ableton Live så kan det ta en djävla massa hack och knaster och nästan en "hängning" innan låten/projektet startar när man försöker spela upp det när laptopen på batteridrift, (eftersom processorn måste "varva upp") trots att projektet startar klockrent utan att blinka eller maxa cpu'n när den går på nätspänning. Med just PT slipper man detta problem eftersom PT håller processorn "maxad" hela tiden. Redigerat 4 maj 2006 av brojd
expanded Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Annars går det att ställa in Intel SpeedStepping på de flesta/alla burkar i biosen, så slipper man oroa sig för att allt annat går segt! 🥰
Björn Olsberg Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Eller så installerar man ett verktyg som SpeedswitchXP som man kan ställa efter egna önskemål. Behövs lång batteritid - tvinga processorn att aldrig växla upp klockfrekvensen. Behövs stabil inspelningsmiljö - sätt den på max oavsett. Allt görs dynamiskt direkt från Windows så slipper man starta om 🥰
isotone Postat 4 maj 2006 Trådstartare Postat 4 maj 2006 Tjena, Måste köpa mig en PC-laptop som funkar bra ihop med PT och min Mbox. Kör 6.9 men ska väl uppgradera snart. Har kollat på DigiDesigns rekommendationer men sidan verkar vara ganska ouppdaterad, hittar t.ex ingen av modellerna till salu här i Sverige. Har spanat på Frost ACM men har ingen aning hur de beter sig med PT. Skulle bli mycket tacksam för rekommendationer! PS: Är inte intresserad av en Powerbook. Jag själv kör PT 6.7 på en Frostlaptop med 1.73GHz Pentium M processor och 1 gb ram. Själva frostdatorn i sig är väl inte så djävla imponerande som man kanske kan tro rent prestandamässigt, och så har den lite roligheter för sig som tex. att energisparschemat är skrivskyddat så alla ändringar man gör i det försvinner när man startar om datorn.... gissa hur mycket man fick slita sig i huvudet för en sådan enkel grej... Problemet löstes dock rätt enkelt genom att helt enkelt skapa ett eget energisparschema. Laptopen i sig är dock djävligt stabil när man har ett inspelningsprogram igång, faktum är att PT är stabilast på grund av det fenomen som Olsberg beskrev tidigare i tråden. Eftersom processorn "pendlar" i frekvens (under batteridrift, ej när den matas med nätspänning) när man kör tex: Ableton Live så kan det ta en djävla massa hack och knaster och nästan en "hängning" innan låten/projektet startar när man försöker spela upp det när laptopen på batteridrift, (eftersom processorn måste "varva upp") trots att projektet startar klockrent utan att blinka eller maxa cpu'n när den går på nätspänning. Med just PT slipper man detta problem eftersom PT håller processorn "maxad" hela tiden. Tack brojd! Är det så att du har modellen M20? Det är den jag sneglar lite på. Använder du den även till annat, och i så fall, hur är den då? Jag vill ju använda min laptop till allt möjligt (internet, email, grafik, dvd) men samtidigt ha den optimerad för audio. Kan jag det om jag köper en Frostlaptop?
J.Westling Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Tjena, Måste köpa mig en PC-laptop som funkar bra ihop med PT och min Mbox. Kör 6.9 men ska väl uppgradera snart. Har kollat på DigiDesigns rekommendationer men sidan verkar vara ganska ouppdaterad, hittar t.ex ingen av modellerna till salu här i Sverige. Har spanat på Frost ACM men har ingen aning hur de beter sig med PT. Skulle bli mycket tacksam för rekommendationer! PS: Är inte intresserad av en Powerbook. Jag själv kör PT 6.7 på en Frostlaptop med 1.73GHz Pentium M processor och 1 gb ram. Själva frostdatorn i sig är väl inte så djävla imponerande som man kanske kan tro rent prestandamässigt, och så har den lite roligheter för sig som tex. att energisparschemat är skrivskyddat så alla ändringar man gör i det försvinner när man startar om datorn.... gissa hur mycket man fick slita sig i huvudet för en sådan enkel grej... Problemet löstes dock rätt enkelt genom att helt enkelt skapa ett eget energisparschema. Laptopen i sig är dock djävligt stabil när man har ett inspelningsprogram igång, faktum är att PT är stabilast på grund av det fenomen som Olsberg beskrev tidigare i tråden. Eftersom processorn "pendlar" i frekvens (under batteridrift, ej när den matas med nätspänning) när man kör tex: Ableton Live så kan det ta en djävla massa hack och knaster och nästan en "hängning" innan låten/projektet startar när man försöker spela upp det när laptopen på batteridrift, (eftersom processorn måste "varva upp") trots att projektet startar klockrent utan att blinka eller maxa cpu'n när den går på nätspänning. Med just PT slipper man detta problem eftersom PT håller processorn "maxad" hela tiden. Tack brojd! Är det så att du har modellen M20? Det är den jag sneglar lite på. Använder du den även till annat, och i så fall, hur är den då? Jag vill ju använda min laptop till allt möjligt (internet, email, grafik, dvd) men samtidigt ha den optimerad för audio. Kan jag det om jag köper en Frostlaptop? Använd två OS.... Ett optimerat för audio och ett för internet och allt annat tjafs!!! Funkar garanterat bäst!!
puremusic (oregistrerad) Postat 7 maj 2006 Postat 7 maj 2006 Jag har precis det problem Olsberg beskriver. Är det skadligt i längden eller kan man köra på? Det är ju väldigt enerverande då man vill kunna spela in lugna fina grejor med kanske bara en gitarr, men fläktens snurr gör det omöjligt. Som tur är har jag en stationär men jag har starkt funderat på att ge upp PT för något som funkar på bägge RME Fireface t.ex. Kör även SX 3. Peter
Pär Ekberg Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Själva frostdatorn i sig är väl inte så djävla imponerande som man kanske kan tro rent prestandamässigt, och så har den lite roligheter för sig som tex. att energisparschemat är skrivskyddat så alla ändringar man gör i det försvinner när man startar om datorn.... gissa hur mycket man fick slita sig i huvudet för en sådan enkel grej... Problemet löstes dock rätt enkelt genom att helt enkelt skapa ett eget energisparschema. Laptopen i sig är dock djävligt stabil när man har ett inspelningsprogram igång, faktum är att PT är stabilast på grund av det fenomen som Olsberg beskrev tidigare i tråden. Eftersom processorn "pendlar" i frekvens (under batteridrift, ej när den matas med nätspänning) när man kör tex: Ableton Live så kan det ta en djävla massa hack och knaster och nästan en "hängning" innan låten/projektet startar när man försöker spela upp det när laptopen på batteridrift, (eftersom processorn måste "varva upp") trots att projektet startar klockrent utan att blinka eller maxa cpu'n när den går på nätspänning. Med just PT slipper man detta problem eftersom PT håller processorn "maxad" hela tiden. Hej, Kör du Frosts energisparschema så throttlar inte processorn.
brojd Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Själva frostdatorn i sig är väl inte så djävla imponerande som man kanske kan tro rent prestandamässigt, och så har den lite roligheter för sig som tex. att energisparschemat är skrivskyddat så alla ändringar man gör i det försvinner när man startar om datorn.... gissa hur mycket man fick slita sig i huvudet för en sådan enkel grej... Problemet löstes dock rätt enkelt genom att helt enkelt skapa ett eget energisparschema. Laptopen i sig är dock djävligt stabil när man har ett inspelningsprogram igång, faktum är att PT är stabilast på grund av det fenomen som Olsberg beskrev tidigare i tråden. Eftersom processorn "pendlar" i frekvens (under batteridrift, ej när den matas med nätspänning) när man kör tex: Ableton Live så kan det ta en djävla massa hack och knaster och nästan en "hängning" innan låten/projektet startar när man försöker spela upp det när laptopen på batteridrift, (eftersom processorn måste "varva upp") trots att projektet startar klockrent utan att blinka eller maxa cpu'n när den går på nätspänning. Med just PT slipper man detta problem eftersom PT håller processorn "maxad" hela tiden. Hej, Kör du Frosts energisparschema så throttlar inte processorn. Isåfall lär det vara något lurt med min burk eftersom den uppträder helt annorlunda vid batteridrift oavsett vilket energisparschema jag använder. (Ett projekt som hoppar igång direkt i tex. Live när man kör på nätspänning börjar hacka och göra pauser i några sek innan det startar ordentligt vid batteridrift.) En annan lurig sak är att jag får ett felmeddelande varje gång jag avslutar datorn. (Read Process Failed) eller något liknande, och det har varit där sedan dag ett, och jag har provat med fabriksåterställning men det har inte hjälpt. Har dock inte märkt att felmeddelandet orsakat några problem.
Pär Ekberg Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 (redigerat) Isåfall lär det vara något lurt med min burk eftersom den uppträder helt annorlunda vid batteridrift oavsett vilket energisparschema jag använder. (Ett projekt som hoppar igång direkt i tex. Live när man kör på nätspänning börjar hacka och göra pauser i några sek innan det startar ordentligt vid batteridrift.) En annan lurig sak är att jag får ett felmeddelande varje gång jag avslutar datorn. (Read Process Failed) eller något liknande, och det har varit där sedan dag ett, och jag har provat med fabriksåterställning men det har inte hjälpt. Har dock inte märkt att felmeddelandet orsakat några problem. Ah sorry! På batteri så har den energisparfunktioner på. Det är sant. Du kan ställa om i BIOS att den skall gå på max även vid batteridrift, men då går det undan med batteriförbrukningen. Det där felmeddelandet skall jag kolla upp vad det kan vara! Det kommer alltså upp även om du gör en "Factory Restore" ? Redigerat 16 maj 2006 av Pär Ekberg
brojd Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Isåfall lär det vara något lurt med min burk eftersom den uppträder helt annorlunda vid batteridrift oavsett vilket energisparschema jag använder. (Ett projekt som hoppar igång direkt i tex. Live när man kör på nätspänning börjar hacka och göra pauser i några sek innan det startar ordentligt vid batteridrift.) En annan lurig sak är att jag får ett felmeddelande varje gång jag avslutar datorn. (Read Process Failed) eller något liknande, och det har varit där sedan dag ett, och jag har provat med fabriksåterställning men det har inte hjälpt. Har dock inte märkt att felmeddelandet orsakat några problem. Ah sorry! På batteri så har den energisparfunktioner på. Det är sant. Du kan ställa om i BIOS att den skall gå på max även vid batteridrift, men då går det undan med batteriförbrukningen. Det där felmeddelandet skall jag kolla upp vad det kan vara! Det kommer alltså upp även om du gör en "Factory Restore" ? Jajamän, även vid factory reset så uppstår felmeddelandet.
Pär Ekberg Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Jag har pratat med Peter och du har den sista av 3 st. Laptops som gick ut med ett fel som jag inte ens skall försöka förklara *swooosh över mitt huve* Men det tar 15 minuter att fixa så kontakta mig på 08-6404242 så styr vi upp något! Redigerat 17 maj 2006 av Pär Ekberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.