Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ja, det dyker ju -med jämna mellanrum- upp frågor om hur man får miditrummor att låta mindre stela, och en dynamisk velocity är förståss en viktig del i det. det är iallafall knepigt att spela lagom svängigt på ett keyboard, och att rita in noterna blir inte heller så bra alla gånger.

ofta blir det kvantisering med lite random för att "liva upp", men det resulterar ofta i att ex. hihat och virvel blir otajta. inte heller så kul, och det låter mest som en ganska sjabbig trummis. men, jag snubblade över en för mig ny funktion i cubase, nämligen att man kan göra egna groovemaps väldigt enkelt.

jag tog ett riktigt trumspår på 2 två takter(audio) och ritade in hitpoints på alla taktslagen, ritade sen in alla 16-delar där emellan och sen var det bara att välja "create groove qantize from hitpoints" i audiomenyn.

då skapas en groove-template baserad på den svängiga trummis du valt, och går sen att applicera på lämpligt midispår ifrån "quantize setup...".

den metodiske fixar förståss flera stycken att använda på rock/ballad/swing/jazz-komp eller vad man nu spelar.

-ett tips alltså, till andra som vill ha svängiga trummor men missat denna funktion.

Annons
Postat

Jag har ett annat problem,, inget stort men ändå,,

Jag VILL ha det så stelt det går, inget groove alls! Det är inte det lättaste. Finns det ngt enkelt sätt att få trummorna att låta som en gammal 606'a? Inte ljuden i sig utan själva programmeringen? Jag vill utan allt för stort meckande ha två olika anslag t.ex. "normalt" och "accent". Även om jag spelar in från ett anslagskänsligt keyboard.

Tips?

Postat

@Itzhak

Tack för tipset! Det ska jag absolut ta och testa. 😳

@Light Head

Det är väl bara att markera MIDI-spåret och välja maximalt med kvantisering samt välja exempelvis 100 för velocity...? Jag kanske missförstod dig... 🙂

Postat
Jag har ett annat problem,, inget stort men ändå,,

Jag VILL ha det så stelt det går, inget groove alls! Det är inte det lättaste. Finns det ngt enkelt sätt att få trummorna att låta som en gammal 606'a? Inte ljuden i sig utan själva programmeringen? Jag vill utan allt för stort meckande ha två olika anslag t.ex. "normalt" och "accent". Även om jag spelar in från ett anslagskänsligt keyboard.

Tips?

är väl egentligen något för en egen tråd, men du kan enkelt sätta ett fast värde för alla, genom att använda limit-funktionen.

om du istället vill ha mer kontroll så bör du titta på "logical editor", där du kan göra egna velocity patterns och en massa annat.

Postat
"create groove qantize from hitpoints"

Ja, den funktionen är ny from. Cubase SX3 och enbart SX-varianten...

Postat
Hur ritar man in egna "hitpoints"? Jag kan bara hitta funktionen "calculate hitpoints"... 😄

du får öppna filen för redigering (dubbelklicka) och sen välja editeringsläget för hitpoints. sen ritar du ut dem där de ska vara, vill minnas att du håller nere alt samtidigt.

det går även att använda en midisekvens som grund för en groove-map.

• 4 veckor senare...
Postat

Har du ett grindparti med miditrummor så funkar delay på kanalen (dvs inte delayeffekten utan deley på dess uppspelande) perfekt för att det ska låta mänskligt. Samma princip funkar perfekt till rockkomp, ex delaya hihaten lite och snaren så det inte är 100% tight men ändå tight. Att det går att groove:a till ett komp funkar också men det är inte alltid man vill ha ett 'groove'. 😳

Postat

Finns i SL3 också.

Är det så? Jag hade hört tvärtom. Men då tackar jag för upplysningen. :rolleyes:

Kul att man lär sig nåt själv ibland. 😆

• 4 veckor senare...
Postat

Finns i SL3 också.

Är det så? Jag hade hört tvärtom. Men då tackar jag för upplysningen. 😉

Kul att man lär sig nåt själv ibland. 🙂

det är inte bara nytt. det är en av de bättre funktionerna cubase har!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.