Jump to content
Annons

Rackdator

Recommended Posts

qumarr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu är det så att jag tänkt mig slänga ihop en rackburk å ha i racket i studion/replokalen.

Burken skall enbart användas för inspelning, ej mixning osv. (för över alla inspelade ljudfiler till min redigeringsdator som står hemma)

Jag har dock aldrig byggt en dator från scratch själv förut så jag vill gärna att ni hojtar till ifall jag glömt någon komponent eller viktig sladd. (eller ifall ni vet några billigare/bättre alternativ)

Rackdator:

Racklåda: CI-4UT6A 19" 4U Rackmount ATX without PSU

Nätagg: HuntKey 350W ATX12V passiv PFC PCI Expeess 120mm fläkt

Moderkort: Asus P5GPL-X i915PL 2DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Pentium 4 511 2.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt

RAM: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.9 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Grafikkort: XFX GeForce 6200 TurboCache, PCI-Express,supports 256MB, Tv-Out/DVI

DVDbrännare: Samsung SH-W162C Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE + NERO Software

Firewirekort: ST Labs Firewire 2+1-port PCI

sammanlagt pris: 6436kr (med frakt inräknat)

ljudkort har jag redan ett FW.

Så har jag glömt något eller är det något jag måste ändra på?

[edit]: bytte ut lite komponenter

Redigerat av qumarr
Annons
qumarr (oregistrerad)
Postat

har jag missat nått?

är det en artikel? isåfall vilket nummer? vad kostade deras?

Postat

Studio har en stor artikelserie om att sätta ihop en egen musikdator, och första delen av tre är i det nyaste numret som är ute nu. Tror den gick på 11.000 eller något, din var alltså något billigare. 😄

qumarr (oregistrerad)
Postat

Ja priset är i väldigt fokus för min del.

Har redan en bra musikdator för mixning osv.

denna rackdator är tänkt att ha stående i replokalen med allt färdigt kopplat så när man känner för å spela in e det bara att spela in.

det enda denna dator skall göra är att spela in max 16 kanaler samtidigt och spela upp kanske max 24-30 spår samtidigt (utan vstfx osv), så det behöver ju inte vara ett monster till dator.

Postat

Om du ska ha datorn i replokalen och alltså spela in i närheten av den så skulle mitt förslag vara att satsa på en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och är tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig.

Ska du köra på Intel med PCI-Express så skulle jag råda dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men då får du räkna med att lägga på en tusenlapp extra på priset. Du borde också lägga till en bra processorfläkt och köpa två 512 mb minnen istället för ett 1024 för att utnyttja dual channel läget.

/Majken

qumarr (oregistrerad)
Postat
Om du tänker ha lådan i ett "lyftbart" rackskåp så kom ihåg att den är TUNG..

(annars en mkt flexibel och rymlig låda)

inte lyftbart rackskåp, rullbart. 😕

Postat
Om du tänker ha lådan i ett "lyftbart" rackskåp så kom ihåg att den är TUNG..

(annars en mkt flexibel och rymlig låda)

inte lyftbart rackskåp, rullbart. 😆

Ah ok, jag bygger på en portabel studio med just den lådan som grund och är väl

uppe i 25-30kg vid det här laget. 😆

qumarr (oregistrerad)
Postat
Om du ska ha datorn i replokalen och alltså spela in i närheten av den så skulle mitt förslag vara att satsa på en Athlon 3500+. Denna blir svalare och tystare och är tillsammans med ett AGP moderkort som exempelvis MSI Neo-FX2 eller ASUS A8V riktigt billig.

Ska du köra på Intel med PCI-Express så skulle jag råda dig att skaffa ett moderkort med i955 chipset men då får du räkna med att lägga på en tusenlapp extra på priset. Du borde också lägga till en bra processorfläkt och köpa två 512 mb minnen istället för ett 1024 för att utnyttja dual channel läget.

/Majken

Jo en bra processorfläkt hade ju vart bra, några tips på tysta och billiga?

Är det stor skillnad med 2x512 mot 1x1024?

tänkte köpa 1x1024 så att jag kan köpa ett till när pengar hittar sig till mitt konto.

känns lite onödigt att köpa 2x512 å sen vara tvungen att köpa 2st 1024, eller är jag ute och cyklar?

AMD alternativet såg lite för dyrt ut.

Kör med intel nu och har ett moderkort med 915 chipset och det har funkat galant (å så speciellt högljud tycker jag inte den är, har en zalman processorfläkt), så jag ser ingen anledning att köpa ett dyrare moderkort med i955 chipset.

Postat

Ahh, jag läste Geforce 6600 istället för 6200 och då är inte 915P ett lika roligt alternativ. Men det grafikkort du valt är dock ett "turbocache" kort som stjäl minne från systemet. Lägg på en hundring eller två så bör du kunna hitta ett grafikkort som har riktigt minne.

Vad gäller processorfläkt så kan jag rekommendera Arctic Cooling Freezer Pro. Billig och kyler lika bra som en Zalman, se till så att chassit har ett utblås baktill bara.

/Majken

Postat (redigerat)

Ja, du skall definitivt ha 2x512 i stället för 1x1024. Det blir en avsevärd skillnad i minnesbandbredd som är mycket viktigt för datorns prestanda.

Sen förvånar det mig att ingen har nämnt nätaggregatet.

Ett alltför billigt aggregat med alltför liten effekt är ingen bra idé. Nätaggregatet är något du definitivt inte vill spara på hur mycket budget du än har tänkt att bygga. Köp i stället till exempel Antec eller annat kvalitetsaggregat. Gärna 500 watt eller mer. Stabil, och tillräcklig strömförsörjning av god kvalitet är grunden för ett framgångsrikt datorbygge.

Jag skulle också välja att köpa hela paketet från Komplett och strunta i en viss annan leverantör. Dels för att du får det lättare med reklamationer om något blir fel, men kanske framför allt på grund av mina och andras erfarenheter av en annan leverantör du anger...

I övrigt kan du lita på Majkens kommentarer, Han vet (för det mesta) vad han talar om. Utom när vi någon enstaka sällsynt gång har olika åsikter. Men det är sällan... 😐

Redigerat av Violiner
Postat

ang nätagg..

När jag kollar på hur mycket ström som levereras (något man kan kolla genom flera BIOS) så ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det står att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det är väl inte bra? Har kollat på många datorer och aldirg sett att någon har legat på 12v, eller mer...

Blir prestanda lidande av detta?

Postat

Det har väl med belastningen på nätaggregatet att göra. Beroende på hur mycket hårdvara du anslutit kan inte nätaggregatet leverera riktigt 12V och det vanliga är väl omkring 11.8-11.9V. Vill minnas att man räknar på att 5% avvikelse ska vara helt problemfritt.

Och det är väl här ett dåligt nätaggregat kan orsaka problem. Genom att spänningen är för låg börjar hårdvara uppföra sig konstigt vilket kan leda till krascher som för användaren ser ut att ha med hårdvaran att göra snarare än nätaggregatet.

/Majken

Postat
ang nätagg..

När jag kollar på hur mycket ström som levereras (något man kan kolla genom flera BIOS) så ligger alltid levererad ström under specificerad. Why? T.ex. det står att det skall vara 12v men det som levereras ligger under. Det är väl inte bra? Har kollat på många datorer och aldirg sett att någon har legat på 12v, eller mer...

Blir prestanda lidande av detta?

Det är flera faktorer som inverkar.

Hur pass stabil spänningen från nätaggregatet är från början och även hur pass bra det kan möta ändringar i nätspänningen fån elnätet. Ett billigt aggregat ger ofta större fluktuationer i spänningen även utan belastning.

Hur mycket ström nätaggregatet klarar att lämna och därmed hur pass mycket spänningen sjunker vid ökad belastning från datorn. Billiga aggregat har ofta specar som inte alls stämmer med verkligheten, till exempel om man räknar ihop vad de själva anger som maximalt effektuttag från de olika anslutningarna och sedan tittar på aggregatets totaleffekt så stämmer inte de siffrorna speciellt bra. Men det kan också vara så att båda siffrorna är för högt angivna för att "stämma överens"... Vid en mätning på ett belastat aggregat viser det sig ganska snabbt...

Om man valt ett aggregat som helt enkelt är för litet för komponenterna i datorn så räcker naturligtvis inte ens ett av god kvalitet, utan spänningen sjunker och varierar, vilket kan leda till allvarliga problem med datorn - och oast gör det. Detta är en av de vanligaste källorna till "konstiga" problem med datorer.

Ytterligare en felkälla till varför man får felaktiga avläsningar när man tittar på spänningsangivelserna i datorn med utgångspunkt från de sensorer som finns i datorn och alltså läser i BIOS eller i något annat program på skärmen är att de sensorer som sitter i datorn är av ganska risig kvalitet och ofta ger fel utdata. Detta förstår man lätt om man tänker på att ett riktigt bra mätinstrument som man använder för att mäta spänningar bara det ofta kostar flerdubbelt - eller ännu mer - än ett moderkort...

Ofta är de nätaggregat som levereras med billiga chassin ganska dåliga. Det säger sig självt om man till exempel köper ett chassi för, till exempel, långt under 1000 kronor att nätaggregatet inte är av absolut toppkvalitet. Ett riktigt bra aggregat kostar, i konsumentled, över 1000 kronor bara det...

Enda sättet att få reda på den verkliga spänningen är att mäta med ett externt mätinstrument av god kvalitet, t ex en digitalmultimeter. (Själv använder jag en kalibrerad Fluke 189 som kostar mellan 6-7000... 🙂 )

Postat

Angående nätagg... Ska du använda datorn live så rekomenderar jag starkt att du använder en UPS Du bör hitta en vettig sådan för 1000~1500:- Själv använder jag en sån här och är nöjd hittills.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.